„Парадоксалното е, че колкото повече се отдалечаваме от времето на Апостола на Свободата, толкова по-актуален става той. Освен, че идеалите на Левски са напълно релевантни днес, те са и задължителни. Наследството на Левски в неосвободените български земи се превръща в ръководно начало за дейците на ВМРО. Самият Гоце Делчев е запленен от личността на Левски, още докато учи в Солунската гимназия“.
Това заяви в интервю за БГНЕС историкът проф. Пламен Павлов – автор на книгите „Левски: другото име на свободата“, „Васил Левски – Стратег и творец на революцията“ и „Петнадесет истории за Апостола на свободата“.
Проф. Павлов описва Васил Иванов Кунчев (Васил Левски) като един „типичен син на епохата си“, който се формира във времена, в който Османската империя (ОИ) се опитва да се реформира, за да спре упадъка си.
„Епохата, в която живее Васил Левски е епоха на много съществени промени, които са свързани с цялостното развитие на Европа и света и също така с отзвука на всичко това в ОИ. Независимо, че е една ретроградна държава като дефиниция, в крайна сметка, за да оцелее в тогавашния променящ се свят, ОИ е принудена да започне реформи, да приема европейски регламенти и закони. И при всички дефекти на тази политика, която ОИ не извършва с особено удоволствие, в крайна сметка те се отразяват положително и на самата империя и особено на българите като един активен елемент, особено на раждащата се българска предприемаческа прослойка, на занаятчиите, на индустрията, макар и в нейния зачатъчен вид. Всичко това малко или много рефлектира в съдбата, живота и делата на Васил Левски. Той е типичен син на тази епоха“, заяви историкът.
За да опише родния град на Дякона – Карлово – той цитира Иван Богоров, който казва:
„Това е един производителен град, в който се извършва много активно занаятчийско производство, което е свързано с търговията. Карлово е град на ръкоделията, тоест на производството, на създаването на блага и това естествено върви с услуги като създаване на ханове, на кафенета“.
Проф. Павлов твърди, че Левски е от средната класа, което в продължение на десетилетия се е премълчавало поради конюнктурни съображения. Бащата на Апостола на свободата – Иван Кунчев – е бил занаятчия и е имал свои дюкяни, но, поради заболяване и нелоялност от страна на негов съдружник, фалира.
„Но в крайна сметка останалата среда от неговите (на Левски – бел.ред.) роднини, неговите вуйчовци са ханджии и търговци. Това са хора, които са креативни и са много предприемчиви. Самият архимандрит Василий (вуйчото на Левски – бел.ред.), който в един момент се заема с неговото възпитание, той също е бил търговец преди да стане монах. Освен това конфликтът, между вуйчото и племенника, твърде много е деформиран от хората, които са писали за Левски. Архимандритът е максимално очернен, обвиняван е, че е предал своя племенник, което не е вярно. Между двамата съществуват едни доста хармонични отношения, просто в един момент се стига до конфликт между поколенията, а и вуйчото не изпълнява своето обещание да изпрати племенника си да учи в чужбина“, каза професорът.
Той отбеляза, че архимандрит Василий е бил таксидиот на Хилендарския манастир (монах събиращ дарения в полза на манастира). Благодарение на пътуванията си със своя вуйчо, Левски успява да опознае „реалния живот на българина“.
„Обикаляйки с вуйчо си, мъкнейки дисагите с помощи, което е една доста неблагодарна работа, Левски се среща с реалните среди в българските градове и села. Това са т.нар. чорбаджии, които вече започват да се превръщат в буржоазия, това са учителите, свещениците. Така че в някои отношения Левски познава в социално отношение българския народ много повече отколкото голяма част от своите съратници и опоненти. Това без съмнение му е от полза в неговата по-нататъшна дейност. Искам да подчертая, че той е лидер на средната класа, понякога даже на по-богатите българи, има и такива в организацията, без ни най-малко да подценяваме обикновения народ“, каза Павлов.
Той отбеляза, че Левски получава едно добро за времето си образование като последователно учи в Карлово при Райно Попович (един от доайените на българското образование), в Стара Загора и Пловдив. Освен това Апостола има сравнително професионална военна подготовка от времето си в двете български легии. Проф. Павлов отбелязва, че Дякона разсъждава „в много голяма степен като офицер“ и комитетите, които изгражда, по силата на своята същност са едни военни окръжия, в които се изготвят статистики, купуват се оръжия и се превеждат военни устави.
„Тоест Левски, освен че е идеалист, романтик и монах по същество, той никога не е скъсвал с монашеството, той е много прагматично мислещ човек, тъй като произхожда от такава среда. Неговите прословути обиколки са нещо от типа на деловите командировки. Те разбира се имат това обаяние, казано образно, че той е преследван, че това е конспиративна дейност, че се движи на ръба на бръснача, но същевременно всичко е много добре организирано. Тоест в него е духа на тази модерност, която е характерна за тази социална основа, на която той стъпва, защото Левски е невъзможен без своите съратници. Той разбира се е изключително ярка фигура и в това няма никакво съмнение. На практика това е най-таченият национален герой, но същевременно той е начело на една организираща се в движение социална сила, в чиято основа без съмнение са средната класа и интелигенцията“, подчерта историкът.
Попитан дали трябва да разглеждаме Левски като чисто български феномен или като неделима част от европейските националреволюционери от XlX в. Павлов отговори, че и двете твърдения са до голяма степен верни.
„От една страна той е увлечен от идеите на Френската революция, на френското просвещение. Много често се приема малко лековато, че той е стигнал до тези идеи благодарение на Иван Касабов или на Любен Каравелов, но истината е, че още в старозагорското училище той попада в една много будна среда. Там има учители като Атанас Иванов, като Тодор Шишков, които следят събитията. Тоест още там той е облъчен от модерните идеи на демокрацията. Същевременно той прави някакъв специфичен български прочит. Да речем той не пести упреци към западноевропейските идеи – английски и френски – които от една страна прокламират свобода, равенство и братство, а от друга страна Западните сили, включително демократичните, подкрепят ОИ, което е във вреда на българите. Така че той не е безкритичен към това, което възприема, но едно от нещата, който са особен феномен при него, е, че той е изключително последователен републиканец. За разлика от Каравелов и други дейци, които също имат републикански виждания, но са склонни на определени компромиси, защото в тогавашна Европа доминира монархически модел. Той е последователен републиканец и вижда в бъдеща Българияедна „свободна и чиста република“ (изразът чиста и свята република не е използван от Дякона – според проф. Павлов). Тоест България да се освободи, да стане суверенна държава и същевременно в нея да има републикански принципи на управление“, заяви професорът.
Той изтъкна, че върху личността на Левски силно влияние оказват раннохристиянските учители като св. Апостол Павел и св. Йоан Златоуст, както и борецът за църковна независимост Неофит Бозвели, който е автор на книгата „Мати Болгария“.
„Левски също така е повлиян от биографията на Александър Македонски, тъй като неговият баща Иван Кунчев е спомоществовател на поне две книги, една от които е биографията на Александър Велики. Левски е един човек, който много чете, който се самообразова в движение. Той има едно не лошо образование, едно силно израстване, много четящ човек и разбира се най-силно влияние върху него, на първо време, оказват идеите на Раковски. На практика той е най-добрият и най-последователен ученик на Раковски и човекът, който развива неговите идеи“, добави историкът.
Павлов определи отношението на Васил Левски към Русия като „критично“, но поясни, че става въпрос за критика към монархическото управление на империята, а не към народите, които я населяват. Историкът заяви, че руските власти на няколко пъти се опитват да вербуват Дякона, но той не се поддава.
„В този смисъл, както твърди легендата, той е казал, че би отишъл да се бори за свободата на други народи, визирайки именно потиснатите народи на Руската империя. Същевременно не бива да смятаме, че той е някакъв фанатик. Левски казва, че в името на свободата и с дявола би влязъл в съюз“, добави Павлов.
Макар и Левски да е най-таченият национален герой и името му да е известно на всеки българин, още от детска възраст, все пак остават някои страници от биографията му, които не са толкова познати. Такъв е случаят и с неговите обиколки из Македония.
„Има такива обиколки. Те са били в начален стадий, тъй като той пише на своя приятел Константин Робев от Охрид, с когото са се срещали в Цариград и очевидно са подържали кореспонденция: „Драги докторе, ще дойде време и на Македония. Стратегията е от Дунава навътре в страната да се върви“, тъй като изходната база е Румъния. Левски предприема поне две обиколки в Македония. Първата от тях е в Разлог, в района на Пиринска Македония. Там той има свои контакти, създава комитет в Разлог. Това се помни и до днес и с право се оценява много високо, но има и една обиколка малко преди да бъде заловен. Това е през септември 1872 г. , когато той от Кюстендил посещава Осоговския манастир. Там се прави среща с местни български дейци и симпатизанти на революцията и може би е стигнал до Скопие. Тя е една сравнително кратка обиколка за не повече от десетина дни, заедно с Тодор Пеев. Тази обиколка е неглижирана и поставяна под известно съмнение, но ние я знаем и от родовата памет в Крива паланка, примерно на потомци на тогавашните революционери и от самия Тодор Пеев, който след освобождението разказва много подробно за тази обиколка на хасковския областен управител Михаил Македонски, който е точно българин от Македония“, заяви Павлов.
Историкът сподели, че в новата си книга „Петнадесет истории за Апостола на свободата“ е посветил цяла глава, в която се разказва за шифрована бележка от архива на Левски, в която са разчетени думите: „За верни хора в Галичник“.
„Става въпрос за една паланка в Дебърско, която днес е вилна зона. От този район са най-големите зографи, дърворезбари, те обикалят целите български земи и след Освобождението. Левски дава един шифър на 4 реда с цифри. Тази бележка е публикувана от Димитър Страшимиров, но неизвестно защо не се е опитал да я разшифрова. Аз поех този риск, не твърдя, че на 100% съм успял, защото тя е изключително конспиративна бележка, но там се четат букви, които дават известни насоки. Още повече, че Левски и в писмата си доста често използва съкращения, които да замъглят информацията, ако писмото попадне в чужди ръце. В тази бележка, поне за мен, се разчитат имената на „няколко верни хора, на които може да се разчита в Галичник“. Един от тях е Панайот Гиновски, който е работил три години в Карлово, точно когато Левски е бил там, така че е абсолютно невъзможно да не са се познавали. Освен това Панайот Гиновски е с физиономична прилика с Левски, което е важно за издаването на документи по онова време – на тъй наречените тескерета“, разказа проф. Павлов.
В новата си книга той е обърнал особено внимание на наследството на Апостола в неосвободените български земи – Македония, Западните покрайнини и Северна Добруджа.
„Ако погледнем наследството, което Левски е оставил там, то се превръща в ръководно начало за дейците на ВМРО и това го казват всички. Даме Груев го казва най-подробно, но Гоце Делчев е изключително запленен от личността на Левски още от Солунската гимназия. Яне Сандански, когото днешният македонизъм се опитва да развява като знаме, казва: „Четох българска литература и биографията на Левски ми направи изключително силно впечатление“. Това се отнася и за Тодор Александров, и за Ванчо Михайлов, отнася се обаче и за българите от Западните покрайнини. Да речем, когато е екзекутиран през 1937 г. Асен Николов – един от водачите на организацията, бореща се срещу сръбския терор - неговите последователи и симпатизанти издават некролог с надпис „Асен Николов – Апостол на свободата“. Същото се отнася и за Стефан Боздуганов, който е Апостол на добруджанските българи, борещ се по време на румънската окупация. Неговите съратници казват: „В него имаше от пламъка на Левски, от енергията на Караджата“. Това наследство е доста сериозно и не е отминало и до днес. Виждаме, че имаме македонския Левски в лицето на Гоце Делчев, имаме добруджанския Левски в лицето на Стефан Боздуганов, имаме западнопокрайнския Левски в лицето на Асен Николов. Тоест виждаме, че неговата фигура (на Левски – бел.ред.) се превръща в образец за подражание. Неговите завети са актуални и днес, макар и в съвсем други условия. Парадоксалното е, че колкото повече се отдалечаваме от времето на Апостола на Свободата, толкова по-актуален става той“, добави професорът.
В заключение той заяви, че днес идеалите на Дякона „са напълно релевантни, те даже са задължителни“. Павлов също така отправи призив към българските политици да се съобразяват с откритията, до които достига българската историческа гилдия. Историкът отбеляза, че безспорни факти са, че Апостолът е роден не през 1837 г., както дълго време се е смятало, а през 1840 г. Също така не подлежи на съмнение, че правилната дата, на която трябва да се отбелязва гибелта му е 18, а не 19 февруари. / БГНЕС
Още от България
Даниел Вълчев: ЦИК не трябва да съществува
Министър Мундров: „Информационно обслужване“ само изчислява резултата, не брои бюлетини
„Нито Министерството на електронното управление, нито „Информационно обслужване“ съхраняват бюлетини. Нямат досег до бюлетини, нямат досег до самите секционни избирателни комисии."
Ивайло Мирчев: Сагата с изборните гласове е диагноза на държавността
"Почти нищо в ключови звена от държавата не работи"