27 Ноември, 2024

Гьобелс между нас...

Гьобелс между нас...

Авторът

... а ние завинаги сме на пътя на далаверата и недоизказаното

Владимир Перев, Скопие

Моето поколение се запозна с характера и работата на Йозеф Гьобелс сравнително рано, това е човекът, чието име стана синоним на бруталната и безскрупулна пропаганда. Някъде в средата на 60-те години сръбските и хърватските издателства превеждаха обширни книги и материали за Гьобелс, Гьоринг, Хитлер и други лидери на Третия райх от няколко европейски езика. Честно казано, материалите бяха прочетени и добре обсъдени, но никой не изрази голямо учудване, възхищение или омраза към характера и творчеството на един от създателите на нацистка Германия. Вече ни беше писнало от вечните, едни и същи обещания на комунистическото югославско правителство за „справедливост, равенство и по-добро утре“, така че бяхме с дебела защитна черупка от пропагандата. 

Ах, тази магическа дума-пропаганда, толкова обичана да бъде почитана от всяко правителство и толкова избягвана от него, сякаш се превръщаше в дума за нещо отвратително, нечестно и мръсно ... но практикувана на високо и на широко. След това дойдоха проучванията и социологическите изследвания на института „Галъп“, на които се доверявахме безрезервно, за да разберем, че това също е вид манипулация, но сега увита в красива, цветна опаковка. От тази позиция нещастният Гьобелс ни се струваше далечен, наивен и несериозен, като всеки човек, който е убеден, че заблудите му са единствената истина. За да се самоубиете, заедно с цялото си семейство, трябва да бъдете истински разочаровани от резултатите от вашата работа. Ако беше жив, днес щеше 

да се гордее със своите последователи,

 поне в балканските страни, единствените, които не преминаха в капитализъм, и останаха в „тъмната зона“ на нерегулирания посткомунизъм / постсоциализъм.

Точно тези дни, когато се празнуваше или осъждаше влизането на българските войски в Македония през 1941 г., базираният в Скопие Институт за социологически изследвания Eurotink произведе поразителна новина, в резултат на тяхното изследване, стана ясно че "само" 51% от македонците смятат България за свой враг . Глупава гьобелсова пропаганда, колко Македонци трябва да кажат, че България е техен враг, трябва ли да са 90% или 100%, за да каже някой какви са в действителност отношенията между двете страни, които не могат да се разберат за основни неща. 

Не, всичко това е просто обслужване на актуалната българска политика и даване на „вятър в гърба“ на партии и лица, търсещи хаотична промяна в политическата ситуация в България. Просто казано, на македонски, "да, сега отношенията ни са добри и ние ви обичаме, защото на изборите свалихте Бойко Борисов, Екатерина Захариева и Красимир Каракачанов ... така ще ни бъде по-лесно да се разберем с вас."

Някак по същото време по БНТ гледахме „История bg“, където група историци положиха усилия да обяснят влизането на българските армии в Македония, лавирайки между термините 

„освобождение“ и „окупация“

 Само ден по-късно неизбежният и в Македония (не)любим Стефан Дечев, в българската секция на Свободна Европа публикува дълга статия по същия проблем, създавайки нови и нови дилеми за това какво е било българското управление на Македония  в периода 1941-44, както и за  страничната и неуместна съпротива срещу това управление. Този път той беше умерен до известна степен, но тук никой не може да разбере какво е това желание от страна на някои български интелектуалци да си сипят пепел по главите и да търсят някакво "планетарно извинение" за германския геноцид върху македонските и тракийските евреи, в който българската армия е била само инструмент в ръцете на СС и Вермахта, а македонците, чиновници по това време в „окупационната“ българска администрация, са били дясната ръка както на германските, така и на българските институции. 

Световноизвестно е, че гърците в Солун, сърбите в Белград и Сърбия са извършили по-големи погроми срещу евреите, ние дори не споменаваме за погромите срещу евреите на територията на НДХ. Но, най-важното е, че никоя от тези държави не е спасила нито един от своите евреи, за разлика от  Царство България.

В македонската и за съжаление в българската политика днес Гьобелс се интерпретира и прилага по примитивен начин, с голи лъжи в красива опаковка, напълно в съответствие с нивото на политическо съзнание на нашите народи. Ето защо ние сме в това положение. СФРЮ по времето на Тито, и особено след него, върви в друга посока, като прилага ценностите на Гьобелс, визуализирани от майсторските постижения на Лени фон Рифенщал. 

На хората беше предложено кино, където всички битки бяха героични, всяко поражение беше победа и по-специално сърбите, бяха най-великите хора в света, както в победи, така и в поражения – а пораженията се превръщаха в победи. Първо  правеха партизански филми, след което преминаха към филми, които критикуваха националноосвободителната борба и комунизма и накрая завършиха със зрелища като битката за Косово. Който не знае история и гледа филма, със сигурност ще си помисли, че сърбите са победителите в битката. Заснети са много филми за Първата световна война, в които Сърбия е показана като земя-мъченица, а сърбите като„един мъченически народ, несправедливо нападнат от враговете, но винаги победител в битките“, а в този момент върви и поредица за характера на крал Александър Караджорджевич, престъпникът, когото сегашното сръбско правителство иска да представи като мъченик за благосъстоянието на всички южнославянски народи. 

Това е духът на Гьобелс,

 обработен, разбран и приложен на най-високо интелектуално ниво.

Къде сме ние тук? Е, нали сме една нация, не споделяме ли заедно и добро, и зло, и поражения и победи в продължение на 1340 години, с изключение на последните сто години. Остава ни опашката на историята и пропагандата, колкото и неудобно да звучи. Кога ще направим филм за битката при Брегалница ... Знам, че Дебелянов е писал, но ние не четем. Не бива да се срамуваме, че битката е загубена, битката при Каймакчалан също е загубена, но героизмът на българските войници и офицери може да се прочете и в сръбските вестници. Имаме ли филм за Борис Дрангов, човекът, който отива на фронта с последния випуск свои юнкери от Военното училище. Той губи живота си в своята Македония. Възнамеряваме ли да направим филм за отбраната на Беласица, в районите на Тумба и Дъб, където британските и френските войски, заедно със своите колониални армии, търпят тежки загуби ... тази позиция не се губи. Ако Западът е направил филма "Галиполи", за съдбоносното място на своето поражение и некомпетентността на собствените си генерали, тогава трябва да направим филм за нас, 

нашите победи, нашите поражения, 

за да визуализираме героизма и единството на нашия народ в онези съдбоносни моменти. Всички сме били там, както македонци, така и тракийци и добруджани, всички сме се радвали на победите, заедно сме оплаквали мъртвите и сме съжалявали  за нашите поражения. Това е нашата обща история.

Всички знаем, че има пари за тази цел, но няма добра воля и намерение. България е заета с поддръжката на своите паметници тип Альоша или тяхното „хуманно” затваряне под формата на пирамида или ранноримски некропол. Има пари за това. Ако е така, нека бъде заснет филм за „освобождението“ на България от фашизма от съветската армия и вземете за основа на сценария книгата на Христо Троански „Убийствено червено“. Съдбата на България в тази книга ще бъде най-голямото извинение на македонците, евреите, англичаните и ако искате, асирийците и египтяните за всичко, което според тях българите са им направили. 

Знаем, че ще ни бъде трудно с такива филми, с такива книги и такава поезия. Не, това не е Гьобелс, тук се срещаме с неговият брат близнак Жданов, толкова добре познат ни и все още загадъчен и недосегаем. Той е 

скритият полицай на нашия дух,

 той е отварата на собственото си самозабравяне. И за да не се събудим от безсмисления сън, той ни държи в позиция на вечна вина за извършеното и за това, което не е направено, като езотерично чувство за собственото ни освобождение.
Не гледайте български филми, казвам на приятелите на сина ми. Ние не сме там, присъстваме само в „Мисия Лондон“, когато крадем гъските и най-вече когато подпалваме посолството - наистина изглежда, че сме една нация. Между другото, вижте „Оркестър без име“, това сме истинските ние, макар че не сме споменати като македонци и българи, ние завинаги сме на пътя на далаверата и недоизказаното.



Сподели:
 Новата партия „България може“ ще връща доверието на гражданите с… „МАЙСТОРА“ от ДС

Новата партия „България може“ ще връща доверието на гражданите с… „МАЙСТОРА“ от ДС

Бившият съдържател на явочна квартира на ДС и някогашна влиятелна фигура в БКП от средата на 90-те години Александър Маринов и „стратег“ на президента Румен Радев допреди две години стана учредител на новата партия

Часът е 12 без пет - България е заплашена от евразийска диктатура

Часът е 12 без пет - България е заплашена от евразийска диктатура

Франция даде важен урок на демократичните общества в криза - ако трябва да избираш между мошеник и фашист, избираш мошеника

Хиляда дни мъченичество. Хиляда дни героизъм

Хиляда дни мъченичество. Хиляда дни героизъм

Предателствата над Украйна ще тежат на съвестта на няколко „световни лидери“, чиито имена историята едва ли ще запомни с нещо значимо