Христо Марков
Дори по Светлите Великденски празници не мирясаха висшите ни клирици. Този път на авансцената излезе Архимандрит Дионисий Мишев, който като предстоятел на храма „Ал. Невски” устрои невиждано шоу за миряните. Вече няколко дни форумите преливат от възмущение, реагираха журналисти и общественици, теолози напомниха за чл. 189 от Устава на БПЦ, който постановява при изпадането в такъв грях и нарушение на каноните този свещенослужител да бъде низвергнат и пратен в лоното на пасомите. Да не говорим, че в този устав има разписани правомощия и на епархийския съд, но… Шоуто не бе само във Великденската нощ, а Дионисий подготвил вярващите за гръмотевичната заря като на Разпети петък наредил плащеницата да бъде охранявана от четирима гвардейци и армейски духов оркестър да свири … маршове./Разрешението се разписвало само от военния министър/. Но, да ви кажа, драги читатели – нищо няма да последва, защото нашата църква е тежко болна от десетилетия, изживява се като един остров на своеволието и всепозволеността и няма земна сила, която да озапти всеки луд, който се е докопал до булото на висш клирик. Там от години се подвизават луди, педерасти, силно смутителни персони и за капак миналото им на агенти на ДС не е по никакъв начин порицано. На всичко отгоре държавата участва активно в този църковен маскарад. Нямам обяснение защо го прави. На църквата се разрешава всичко, което поиска от държавата и се прави безропотно – не плаща данъци и наеми, даряват им се храмове, построени от дарители, преотстъпват се имоти, дариха им и храма „Ал. Невски”, Лудото Коле в Пловдив получи базата на архитектите в България, в същото време поискат ли пари за своите дела ги получават веднага, а църквата, ако не знаете е най-големия собственик на земи и гори в страната. И църковниците няма да се спрат – с тях никой не е успял да се справи с изключение само на един – единствен държавник.
Стефан Стамболов
Затова прочетете внимателно следващите редове.
Участвалите във Всенародния черковен събор в Цариград през 1870 год., който учредява Екзархията, решават да се увековечат на снимка. На фотото в долния край, в десния ъгъл се вижда едно 15-16 годишно хлапе. Какво прави там? Как е попаднало? Ирония или предопределение на съдбата? Това невръстно хлапе е Стефан Стамболов, който още тогава е попивал от православните ни първенци в сюблимния за нацията момент. Учил се е, но е видял и кривиците. Именно той ще бъде безкомпромисен към синодалните старци, владиците и техните попечители от Русия. През 1888 год. вече е министър-председател и събира владиците от Свития Синод, за да се узакони властта на правителството и новия Княз. За младата ни държава това е имало огромно значение, но синодалните старци два месеца умуват как да угодят на Русия, даже обявяват властта за незаконна, защото „Князу е избран без одобрението на освободителката Русия”. Стамболов побеснява от този антибългарски акт на митрополитите и изпраща три файтона с негови хора в Св. Синод. Единият файтон натоварва варненския владика Симеон и го кара до Вакарел, откъдето е качен на влака за Варна, вторият натоварва Климент и през Орхание-Ловеч е доставен в епархията си, а с третия файтон през Петрохан е доставен владиката Константин във Враца. Да, но архиереите не мирясват и започват кампания сред верующите срещу Княза и призиви за „спасение на светото православие”, съвсем сериозно се обявяват за „черковните князе на България”. Този път Стамболов наистина излиза от кожата си и нека цитираме дословно разказа на Никола Обретенов пред Антон Страшимиров: „Бях окръжен управител в Русе. Дойде Стамболова с ескадрон стражари и голяма група миряни. „Ще идем, каже, при вашия кешишин Григория. Той свикал врачанския Константин, моя от Търново Климент и варненския Симеон. Решавали да издадат тайно окръжно до своите чернокапци в епархиите да не споменуват името на Княза в литургиите. Аз ще вляза при тях сам. Кога изляза, ако ти смигна значи не щат да слушат и ще се бунтуват още и тогава ти ще ги подбереш и четиримата кешиши, ще ги натовариш на гемията „Крум Страшний” и ще ги пуснеш по Дунава. Ще им кажеш да слизат където щат, само не и на български бряг.” Нататък разказа на Страшимиров продължава как Стамболов излязъл, без да даде уговорения знак, защото обяснил на владиците, че като искат да се кланят на Русия ще им даде пътя къмто руските предели, натоварени на по един каик, но в България
ще се съобразяват с българите и интересите на новата държава
За назидание заточил един от кешишите /Климент/ в Гложенския манастир та да му уври главата и другарите му да знаят какво ги чака. За дълго време владиците се мирнали и държавата била спокойна. Та така – единственият български държавник, който се е справил с митрополитите е Стефан Стамболов, а всички други държавници са гледали да са в добри отношения с тях, от което не е произтекло нищо добро/тук изключвам комунистическата власт, която просто си ги направи офицери от ДС/.
И във връзка с шоуто на Великден трябва да припомним на синодалните ни старци, че българска е традицията, а и така пише в свещените книги, че църквата е на пасомите/миряните/ и е съзиждана с добрите сърца на ктитори, патриоти и държавници, а не на „кешишите”.
Надписът върху стената на долния етаж на Боянската църква гласи: „Въздигна се от основи и се създаде пречистия храм на светия Христов йерарх Никола и на светия великославен Христов мъченик Панталеймона, със средствата, с грижите и с голямата любов на Калоян севастократор, братовчед царев, внук на св. Стефана, крал сръбски. Изписа се в българско царство, при благоверния, благочестив и христолюбив цар Константин Асен, индикт 7 в лето 6767/= 1259/”. Изографисването на светски лица в стенописите е било тогава прието за ерес, а сега е в световната културна съкровищница и еталон за православна живопис, но по-важното е, че няма и дума за епархийския водител на християните, а са поменати дарителите, които са съградили храма.
Надписът за строежа на Хрельовата кула в Рилския манастир, изписан с вградени тухли на южната страна гласи: „При владичеството на превисокия господин крал Стефан Душан, господин протосеваст Хрельо с голям труд и разход изгради тази кула на светия отец Иван Рилски и на Божията майка, наречена Осеновица, в годината 6843, индикт пети/ =1334/”. Нали виждате, че и тук няма и дума за това кой епархийски водач е бил по времето на строежа на манастира?!
Точно обратното се случва от десетилетия в българската църква. Владиците от Св. Синод правят всичко възможно да се въздигнат, да са по-извисени в собствените си очи и обикновено се надпреварват в по-големи лудости и организиране на шоу-програми. Сътвореното от т.нар. Алтернативен синод бледнее пред идиотщините, сътворени от „каноничния” Синод. Кариерата на сегашния шоумен Дионисий Мишев е подсигурена от същия бичим соло изпълнители: подстриган е от Галактион в Казанлък, а е въздигнат в сан йеромонах от патриката Николай Първи Пловдивски. Всъщност
изпълненията в стил вариете
започнаха именно от Негово високопреосвещенство Николай, който при първия брак на Николай Бареков нареди да бият камбаните в целия Пловдив като при мор или бедствие, а после продължи с мерцедеси и беемвета, спря театрален спектакъл, замаза с латекс безценни стенописи в храма „Св. Марина”, накичи се със златен „Ролекс” и обувки от крокодилска кожа, иззе ролята на епархийския съд и привика отец Гарена от Кърджали да го разпитва дали е предложил плътска съблазън на Сергей Станишев, въздигна Петър Манджуков в архонт и награди Георги Гергов с най-високия орден на Пловдивската митрополия.
Какъвто ученикът, такива и учителите! И нищо няма да спаси Светата ни Богоспасяема църква докато държавата угажда на всички тези прищевки на владиците, докато те като маниакално самовлюбени люде не бъдат озаптени. Зарята във Великденската нощ, гвардейците, духовия оркестър, можеше Дионисий да извика и танкова бригада, за да шашне съвсем вярващите, са само дребен детайл в напълно налудната ни политика, която водят митрополитите. И съвсем не вярвам на приказките, че патриарха, видите ли, бил изненадан. Обхванат от немощ той предпочита да не се намесва в делата, да разнася бялото було като награда за послушание пред предишните управници, но и миряните не бива да забравят, че страната ни е единствената, която има за глава на църквата си
агент на комунистическите тайни служби
Голяма беля се отвори като се ликвидира Алтернативният синод, защото вярващите останаха без алтернатива на тези пощурели владици и държавата ги насърчава в белите им. И понеже са големи поклонници на Русия да им кажа, че точно в Русия има … 14 деноминации на православната църква и никой не си е помислил да им създава такива проблеми като в България, а в Гърция доколкото знам има 24 различни деноминации на православието.
Не е почтително да се разпиляват подобни страсти в дните на възшествие Христово, дори не е Богуугодно да се коментират делата на владиците. Все пак днес е и денят на Св. Георги, но и православието затова е ортодоксална религия, защото вековно е пазило светско-тайнствения характер на Разпятието, защото Спасителят бе разпнат, но защитен от обикновените миряни като Симон Киринеец от еврейските първенци от Синедриона, които Го подложиха на кръстните мъки.
Всъщност вчера ми подсказаха, че цялото старание и щение към шоуто на Дионисий Мишев било за впечатление на управляващите, които обещали няколко милиона за реставрацията на храма „Ал. Невски” и той трябвало да се докаже като добър менажер, способен да „усвои” парите. Да докара гвардейци, армейски хор и да думне зарята на връх Великия ден. Ама май пресоли манджата, но пък като има военен министър да го слуша защо да не понатисне педала…
Още от Хляб и пасти
Часът е 12 без пет - България е заплашена от евразийска диктатура
Франция даде важен урок на демократичните общества в криза - ако трябва да избираш между мошеник и фашист, избираш мошеника
Хиляда дни мъченичество. Хиляда дни героизъм
Предателствата над Украйна ще тежат на съвестта на няколко „световни лидери“, чиито имена историята едва ли ще запомни с нещо значимо
Избегнахме капана на Борисов, Пеевски и Възраждане
От партията на Костадинов искат да превърнат България в Беларус и са огромна заплаха за всичко, за което сме се борили