Депутатите от "Продължаваме промяната" изразиха възмущение по отношение на изумителната поръчка на АПИ за 60 км магистрала за 3 млрд. лв. Според тях става въпрос за "абсолютно скандална корупционна схема, инициирана от кабинета Желязков". Останалите парламентарните групи засега си мълчат.
Вчера Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви обществена поръчка за довършване на магистралата от град Бяла до Велико Търново – 60 км, с прогнозна стойност на поръчката близо 3 млрд. лева. Това са 50 млн. лева на километър, пресметна Сега.
"В края на 2022 г. беше сключен договор за изграждането на първия участък на тази магистрала – 76 км, на стойност 1,5 млрд. лв. Дори да приемем, че съществува инфлация, тази инфлация по данни на НСИ в себестойността на пътностроителните обекти за този период е не повече от 30%, което означава, че една реалистична стойност на новата магистрала би следвало да бъде около 25 – 26 млн. лв., а не 50 млн. лв. на километър", каза бившият министър на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков от ПП.
По думите му става въпрос за заложени 24 млн. лв. корупционна надбавка на километър. "Умножено по 60 км, това са близо 1,5 млрд. лв. пари на българските данъкоплатци, които ще бъдат разходвани по непрозрачен начин", сметна той.
Според Цеков най-разумната стъпка е правителството да възложи само проектирането, да бъде изготвен подробен технически проект, след което на базата на количествените сметки по този проект, да бъде проведена поръчка за възлагане на строителството на база най-ниска цена. ''Тогава бихме имали гаранции за прозрачност, честност и разходна ефективност при разходването парите на българските данъкоплатци, а в момента сме свидетели на един рецидив, който много наподобява на познатите схеми на тандема Борисов - Пеевски от управленията на първите 3 кабинета на г-н Борисов'', каза той.
Съпредседателят на ПП-ДБ Кирил Петков каза, че сумата действително е огромна и призова министъра на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов и премиера Росен Желязков веднага да влязат в АПИ. "Не може да има магистрала, която се удвоява в цена само за 2 години – това е абсурдно'', каза Петков.
Още от Бизнес
ББР и ЕСО с ключова програма за оптимизиране на разходите за ток на публични потребители
Двете институции, работодателите и сдружението на общините подписаха Меморандум за сътрудничество
Станков: Изграждаме най-голямата енергийна общност, която да снижи сметките за бизнеса и потребителите
Подписаха Меморандум за сътрудничество в програмата за ускорено внедряване на електроенергия от възобновяеми енергийни източници върху обществени сгради
Мартин Димитров: Държавните магазини с таван на надценките ще имат съдбата на закритата Държавна петролна компания
Депутатът пита министъра на икономиката, колко разходи е направил бюджетът заради експеримента държавата да търгува с петролни продукти