27 Ноември, 2024

Председателят на Данъчната асоциация: Защо на НАП е необходима информация, която представлява търговска тайна

Председателят на Данъчната асоциация: Защо на НАП е необходима информация, която представлява търговска тайна

Адвокат Валентин Савов

Срещата с министъра на финансите вчера беше много положителна. Разбра се, че новата наредба засяга абсолютно всеки, който прави бизнес в България. Засяга и други съсловия, например лекарите, които също трябва да издават касови бележки. Това каза в предаването "Плюс-минус" по Нова телевизия председателят на Данъчната асоциация Валентин Савов по повод вчерашната среща на бизнеса с министъра на финансите Владислав Горанов и представители на Националната агенция за приходите в Министерския съвет, на която беше обсъдено правоприлагането на дискусионната наредба Н-18.

Промените безспорно ще бъдат от огромна полза за всички, но се поставя въпросът за начините, по които се постигат целите на наредбата. Има и технически проблеми, които ако не бъдат адресирани, може да възникне огромен проблем за целия бизнес, заяви Савов.

Според изискванията на наредбата за различните бизнеси трябва различен софтуер. Много компании развиват собствен софтуер и той трябва да бъде преправен, за да отговаря на изискванията на едно от приложенията от наредбата. Има изисквания, които не са съвместими със спецификите на бизнеса, посочи председателят на Данъчната асоциация.

По думите му не става ясно защо на НАП е необходима информация, която представлява търговска тайна, като например рецепти. Бизнесът се притеснява, не знаем доколко е сигурна тази информация. Не става ясно защо няма обучителен период, отбеляза Валентин Савов.

Той изрази и едно от основните притеснения на бизнеса – налагането на принудителна мярка "запечатване" на търговски обект при установени нарушения. Запечатаването на обекта за 30 дни по Закона за ДДС може да има катастрофални последици за бизнеса. Нормите, при които се допуска запечатването, са неясни, а обектът се запечатва при първо нарушение, без предупреждение. Не става ясно дали се запечатва, защото умишлено не се издават касови бележки, или защото някой служител погрешка не е издал такава, заяви Савов.

Водим дискусии с повечето бизнес организации близо две години по темата. Темата защо се налага регулацията е консенсусна, по нея няма спор, заяви говорителят на НАП Росен Бъчваров. Самият бизнес иска да елиминира нечестните предимства при неплащане на данъци. НАП е инструмент в тази посока. Оттук нататък има безброй въпроси, част от тях са технически, друга - нормативни, трета - айти, както и такива, свързани с правоприлагането. Регулацията обхваща всеки бизнес и повечето бизнеси търсят конкретен отговор, а не принципния отговор, който дава наредбата. Понеже рамката е обща, а бизнесите - хиляди, възникват хиляди въпроси, посочи той.

Принудителната мярка "запечатване" няма нищо общо с Наредба Н-18, прилага се вече три години и е за данъчни нарушения. Беше наложена, когато се оказа, че ефективните санкции, които се налагат, не изпълняват функцията си. Темата е доста особена, винаги има две страни, но запечатването има своите основания. Никой от търговците не е запечатан, без да има конкретни мотиви за това. Мярката се налага при системно неизпълнение на данъчните задължения, при системно укриване на оборот, обясни Росен Бъчваров.

В момента няма изискване за системност – при нарушение веднага се налага запечатване. До три дни обектът се запечатва, като търговецът може да обжалва. Но от 1 януари тази година се премахна и възможността да се отиде на втора инстанция, т.е. ние сме виновни до доказване на противното, а няма кой да покрие загубите, ако вината не бъде доказана, коментира Валентин Савов.
Сподели:
Търговската война на Тръмп и последиците за Европа

Търговската война на Тръмп и последиците за Европа

Има и прогнози, съгласно които доларът може скоро да стане по-скъп от еврото

Цените на криптовалутите се сринаха,  200 милиарда долара са изтрити

Цените на криптовалутите се сринаха,  200 милиарда долара са изтрити

Трейдърите внимателно следят развитието на ситуацията с биткойна,

UniCredit отправи оферта за придобиването на Banco BPM на стойност 10 млрд. евро

UniCredit отправи оферта за придобиването на Banco BPM на стойност 10 млрд. евро

Офертата има за цел да „засили конкурентната позиция на банката в Италия, като генерира значителна дългосрочна стойност за всички заинтересовани страни