Електромобилите в България се увеличават всяка година между 20 и 50% - това съобщи пред bnr Илия Левков, председател националната браншова организация „Индустриален клъстер Електромобили“.
„Разбира се, абсолютното число е доста ниско. Към днешна дата са около 3500. Реални данни имаме от 2018 г. Оттам насетне данните на Пътна полиция – така и не можем да получим достъп до тях, за да видим какво се случва на пазара на електрически превозни средства. Освен леките автомобили с електрическо задвижване, това са мотопеди, мотоциклети – всички, които подлежат на регистрация“, обясни Левков.
Темповете, с които електрическите превозни средства навлизат в България, са доста по-бавни в сравнение с Централна и Западна Европа, посочи той.
Сред причините Илия Левков открои това, че стимулите, които се предлагат вече 10-12 години, не се възприемат като системен подход.
Електромобилите имат две сериозни предимства пред двигателите с вътрешно горене. Първото – можете да си зареждате у дома, а на нощна тарифа това е изключително атрактивно като цена, подчерта Левков. Второто предимство – при спиране има връщане на енергия в батерията.
Зарядната инфраструктура ще се развива в бързозарядни станции по магистралите и междуградските пътища, където за 15-20 минути да дозаредим и да продължим пътя си, докато пием едно кафе.“
По-маломощните зарядни станции пък ще ги виждаме все по-често на паркинги на заведения и институции. „За да може, когато решите да паркирате колата за час-два и имате да свършите някаква работа, автомобилът ви да бъде вече зареден.“
Предвижда се до година-две по високоскоростните пътища да започне и инсталирането на т.нар. супер чарджъри, мощни станции за зареждане и на автобуси и камиони.
„София - Пловдив със 120-130 км/ч – това са 6-7-8 литра, което е 12 лева, дизелов автомобил. Същото това разстояние ще го изминете за 2 лева с електроавтомобил“, направи сравнение Илия Левков.
До петата година електромобилът спестява доста сериозна сума от разходи, докато при автомобил с двигател с вътрешно горене текущите разходи възлизат за половината от стойността му, посочи Левков още плюсове на електромобилите. И прогнозира:
„Добавете паркирането, добавете нулевия данък – това ще доведе наистина до ускорено навлизане на електромобилите в България.“
Снимка: БГНЕС
Зарядната инфраструктура ще се развива в бързозарядни станции по магистралите и междуградските пътища
Фактор Фактор
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг