28 Ноември, 2024

През 2020 г. в ЕС се натрупаха твърде много проблеми

През 2020 г. в ЕС се натрупаха твърде много проблеми

Политико/БГНЕС

През по-голямата част от последното десетилетие и половина ЕС обикновено можеше да разчита на германския канцлер Ангела Меркел да се притече на помощ. Но при пандемията на коронавируса, проточилите се преговори за след Брекзит, задънената улица с бюджета и редица геополитически напрежения, особено в Източното Средиземноморие, 2020 г. се превърна в такъв ад от политически проблеми, че дори стабилна водеща фигура на Европа видя, че не са по силите й.

Много от тези проблеми се струпаха накуп в четвъртък и петък на срещата на върха на Европейския съвет, последното редовно насрочено събиране на 27-те държавни и правителствени ръководители по време на германското председателство на Съвета на ЕС.

Някои въпроси като блокирането на пакета за бюджета на ЕС и пакета за въстнавовяване на икономиката му от пандемията в размер на 1,82 трилиона евро изглеждат почти решени, като Меркел е ръководила усилията за постигане на компромис, след като Унгария и Полша възразиха срещу нов механизъм, обвързващ бюджетните средства със спазване на върховенството на закона. Други въпроси, като например как да реагираме на провокациите на Турция в Средиземно море, ще бъдат разрешени в най-добрия случай само частично, независимо от това, дали в крайна сметка лидерите на срещата решат да преминат към повече санкции.

Други чувствителни въпроси - особено преразглеждане на политиката за убежище и миграция - които мнозина в ЕС се надяваха най-накрая да бъдат решени, поне по ключовите моменти, по време на шестмесечното председателство на Германия, дори не са в дневния ред на срещата на върха. Министрите и посланиците не успяха да постигнат достатъчен напредък в преговорите, за да могат лидерите да обсъдят, камо ли да сключат споразумение. Някои казаха, че предвид и без това претоварената програма, вероятно така е най-добре.

Въпреки това някои служители и дипломати на ЕС заявиха, че не могат да си представят как би се справил ЕС, ако някоя друга държава или национален лидер е председателствал през втората половина на тази година - и че предизвикателствата, пред които е изправено германското председателство, са политически еквивалент на изкачване на връх Еверест.

„Миграцията е политически най-чувствителния въпрос в Европа“, каза един дипломат от ЕС. „Това разкъсва държави на национално и международно ниво. Сега на масата има пакет, който е много добър, но е нормално тази дискусия да отнеме време. Германия беше много амбициозна, но беше почти невъзможно от самото начало да постигне това по време на председателството си, особено предвид всички останали проблеми, пред които бяха изправени. “

„Дори когато имате толкова много политически капитал“, добави дипломатът, „трябва да разделите този капитал, когато работите с толкова деликатни въпроси едновременно“.

Германският вътрешен министър Хорст Зеехофер се надяваше поне да бъде постигнато широко политическо споразумение относно пакета за миграция, но влошаването на пандемичната ситуация от октомври, което принуди Берлин да прехвърли повечето срещи онлайн, направи невъзможно сключването на сделка чрез видеоконференция.

Силният натиск, с който Меркел и други лидери са се сблъсквали през по-голямата част от 2020 г., беше ярко проявен в Берлин в сряда, когато канцлерът се обърна към Бундестага, за да моли депутатите и обществеността да подкрепят по-строги мерки за ограничаване поради коронавируса.

"Съжалявам", каза Меркел, обяснявайки необходимостта от намаляване на празничните събирания. „Наистина съжалявам от сърце. Но ако цената, която плащаме, е 590 смъртни случая на ден, това е неприемливо. "

Сделката на срещата на върха относно върховенството на закона и пакета за бюджет и възстановяване вероятно ще подтикне лидерите да приемат и по-амбициозни климатични цели. Някои държави изразиха нежелание да приемат официално новите цели, без да се гарантира, че в бюджета ще има финансови ресурси, които да помогнат за постигането на намаления на емисиите.

Балканска блокада

Но планираното започване на преговори за членство в ЕС със Северна Македония и Албания - друга цел на германското председателство - е отложено, един от няколкото въпроса, които ще бъдат наследени от Португалия, която ще поеме отговорност за Съвета на 1 януари.

Началото на преговорите със Северна Македония беше блокирано от българския премиер Бойко Борисов, който обикновено е политически съюзник на Меркел.

Германският министър по европейските въпроси Михаел Рот призна, че безизходицата е „тежък удар върху политиката ни на Западните Балкани“.

„Може да почувствате и личното ми разочарование“, каза Рот във вторник. „Германският външен министър, министърът на Европа, самият канцлер са много отдадени на този процес. Но не бяхме толкова успешни в усилията за убеждаване, колкото бихме искали. “

Противопоставянето на България, предизвикано от исторически лингвистичен спор, едва ли е по вина на Меркел. Но неспособността на канцлера да оказва натиск върху Борисов предполага, че авторитетът й може би отслабва сега, след като е навлязла в последната година от последния си мандат.

По ирония на съдбата Меркел може да е била ограничена и от задължението на председателството на Съвета да действа като „честен посредник“ в политическите дебати и да остави настрана собствените си национални цели. Това задължение като че ли изисква от Меркел да прояви повече търпение по отношение на възпрепятстването на бюджетния пакет от Унгария и Полша, отколкото би могло да бъде при други обстоятелства.

И какво стана с Брекзит?

По отношение на Брекзит, въпрос, който ще хвърли сянка върху срещата на върха, Меркел нямаше какво да направи, за да отблокира търговските преговори с Обединеното кралство. Няколко служители и дипломати довериха канцлера запазване на единството между 27-те членки на ЕС, тъй като натискът непрекъснато нараства преди края на преходния период за Брекзит на 31 декември. „Ако няма сделка, това не е заради Германия, а заради Великобритания“, каза дипломатът от ЕС.

Германското председателство ще се счита за историческо, макар и само заради споразумението през юли относно пакета за бюджета и възстановяването на ЕС, който включва 750 милиарда евро общ дълг, предназначен частично за финансиране с безвъзмездни средства за възстановяване. Това бележи безпрецедентна стъпка към по-тясна фискална интеграция.

Но като допълнителен знак, че лидерите на ЕС или поне календарите им са претоварени, лидерите на Африканския съюз (АС) в последния момент отмениха виртуална среща на върха, която трябваше да се състои в сряда.

Срещата, първоначално планирана като гигантска среща на върха с поканени всички 55 ръководители на АС, вече беше орязвана два пъти - първо до по-малка група от шестима африкански лидери, лично срещащи се с 27-те глави на ЕС, след това до видеоконференция с председателя на Европейския съвет Шарл Мишел , председател на Комисията Урсула фон дер Лайен и Меркел. В крайна сметка дори това не беше уледено и петимата членове на „бюрото“ на АС, заедно с председателя на Африканския съюз Муса Факи, го отмениха.

„ЕС наистина настояваше за физическа среща и ние казахме„ не “, не смятахме, че числата по предаване (на коронавирусна инфекция) - по-специално в Европа - заслужават заплахата за общественото здраве от излитането на петима държавни глави в град, който очевидно вече се бори с това, което е сериозна извънредна ситуация за общественото здраве “, каза служител на АС. „Но по принцип вчера се оказа, че достатъчно членове на бюрото са на разположение поради планиране.“

Официалният представител заяви, че африканците са изненадани, че Мишел, който поставя отношенията с Африка като висок приоритет, настоява за провеждане на неформална видеоконференция, вместо да изчака да насрочи по-съществена среща за следващата година.

„Европейците бяха много настоятелни това да се случи“, каза служителят. "Защо? Защо в средата на пандемия? Нямате ли нещо друго за правене? “

Междувременно германските власти заявиха, че Берлин е направил много с председателството си при трудни обстоятелства - но има ограничение за това, което може да се постигне.

Катя Лайкерт, заместник-председател на дясноцентристката група на ХДС / ХСС на Меркел в Бундестага, заяви, че председателството „досега е демонстрирало интелигентно лидерство, като поддържа кораба стабилен“.

„Направихме всичко възможно досега, за да постигнем компромиси по отношение на миграцията, бюджета, разширяването или защитата на климата“, каза Лайкерт. „Но трябва да знаете, че има широк спектър от интереси между държавите-членки.“

Гюнтер Крихбаум, друг старши депутат от ХДС и председател на комисията по европейските въпроси на Бундестага, заяви, че Берлин може да разчита и на „председателството на триото”, партньорство с двете предстоящи председателства на Съвета на Португалия и Словения, за да финализира част от недовършените задачи на Германия.

"Що се отнася до проблемите, по които германското председателство е започнало да работи и по които все още трябва да се работи по-нататък, можем да разчитаме и на португалското председателство да ги продължи", каза Крихбаум.

Сподели:
Бившият шеф на MI 6: Европа е в състояние на война с Русия

Бившият шеф на MI 6: Европа е в състояние на война с Русия

"Ясно виждаме някои много агресивни действия от страна на руснаците в различни европейски страни“, заявява Ричард Диърлав

 Проф. Андрей Пионтковски: Ракетният шантаж на Путин ще доведе до...

Проф. Андрей Пионтковски: Ракетният шантаж на Путин ще доведе до...

Твърди се, че Доналд Тръмп се е срещнал с руския президент

Част от дроновете Shahed, изстрелвани от Русия срещу Украйна, се пренасочват обратно

Част от дроновете Shahed, изстрелвани от Русия срещу Украйна, се пренасочват обратно

95 други руски дрона вероятно са били отклонени от целите си чрез система за подмяна на сателитните координати, която се използва от дронове и ракети за навигация във въздушното пространство