Прокуратурата на Република България излезе с официално становище по повод разпространения днес официален доклад на Еврокомисията. "Всякакви внушения за препоръчана външна експертиза и „двоен мониторинг“ на прокуратурата са некоректни и омаловажават професионалните усилия и достойнство на прокурорите и следователите", се казва в позицията.
От институцията призоват констатациите в доклада да бъдат подложени на обективен прочит и градивно обсъждане. Използването им за персонални нападки и институционално разделение е деструктивно и не спомага за преодоляване на проблемите, се посочва в позиция. В доклада се посочва бавен напредък в борбата с корупцията по високите етажи на властта и по делата, свързани с организираната престъпност, което продължава да подкопава общественото доверие в способността на българските органи да осигурят правосъдие.
Във връзка с отправените препоръки за изготвяне на обективен анализ на причините за неуспешно приключили дела за корупция и организирана престъпност, ръководството на Прокуратурата заявява, че в кратки срокове: ще проучи дела, по които заради неефективно разследване са постановени осъдителни решения на ЕСПЧ срещу България; ще ревизира цялостната дейност на специализираната прокуратура, съобразно предвиденото в Стратегията за съдебна реформа, ще допълни анализа си на делата за корупция, оповестен на 03.07.13 г., вкл. със случаите на посегателство по отношение на средства на ЕС.
С цел гарантиране прилагането на добри международни практики, към Комисията ще бъде отправена покана за включване на експерти, които да подпомагат процеса на преодоляване на установени проблеми.
Според ръководството на Прокуратурата докладът на ЕК подпомага усилията на българските власти в областта на съдебната реформа, борбата с корупцията и организираната престъпност и носи силно послание за необходимост от диалог и сътрудничество между институциите. Отбелязва се, че измененията в Конституцията, свързани с разделянето на ВСС на две колегии и увеличаване правомощията на неговия инспекторат, правилно са оценени като важна стъпка за съдебната реформа. Обективно е била отчетена потребността от промени в НК и НПК, „с оглед отстраняване на проблемите, водещи до забавяне на наказателните производства и улесняване на наказателното преследване на корупционни престъпления“, както и от бързи изменения в Закона за съдебната власт „в тясно сътрудничество със съдебните органи“.
От Прокуратурата отбелязват, че всякакви внушения за препоръчана външна експертиза и „двоен мониторинг“ на прокуратурата са некоректни и омаловажават професионалните усилия и достойнство на прокурорите и следователите. Държавното обвинение оценява като удовлетворяваща оценката на „прагматичния подход, следван от прокуратурата за укрепване на капацитета чрез организационни промени и по-тясно сътрудничество с други компетентни служби“ при създаването на Специализираното звено „Антикорупция“.
Отчетени са „положителни резултати от това по-тясно сътрудничество между службите в рамките на специализираната структура“, с оглед „внесените в съда редица случаи, в това число срещу лица, заемащи високи публични длъжности като магистрати и кметове“. Оценени са и постигнатите от специализираните прокуратура и съд „известни резултати“ с оглед внесените в съда дела и постановени осъдителни присъди, се посочва в позицията.
От Прокуратурата се съгласяват с констатацията за бавен напредък и липса на солидни резултати по тези направления, като изтъкват, че коректно е посочено, че за успешна работа в тази насока са необходими действия на всички власти - законодателна, изпълнителна и съдебна. Ръководството на прокуратурата също е на мнение, че за преодоляване на неблагополучията трябва да се положат допълнителни усилия от всички институции, съгласно законовите им правомощия.