27 Ноември, 2024

ЕС: Мицкоски, ВМРО-ДПМНЕ и унгарски бизнесмени са основни източници на фалшиви новини

ЕС: Мицкоски, ВМРО-ДПМНЕ и унгарски бизнесмени са основни източници на фалшиви новини

Християн Мицкоски

Проучване на ЕС посочва лидера на ВМРО-ДПМНЕ Християн Мицкоски като източник на дезинформация. Профилът в социалните мрежи на лидера на ВМРО-ДПМНЕ е посочен заедно с тези на Миленко Неделковски и Никола Груевски като източник на дезинформация, както и няколко македонски медии, предава БГНЕС.

Дезинформацията остава мощна сила, която нарушава вътрешнополитическата ситуация в Северна Македония, въпреки че след смяната на правителството тя е изтласкана на заден план. Това сочи проучването, публикувано на уебсайта на Европейския парламент. Изследването е поръчано от Генерална дирекция за външни работи на Европейския съюз и е под заглавие „Картографиране на фалшивите новини и дезинформацията в Западните Балкани и определяне на начини за борба с тях“.

В него като основни източници на дезинформация се посочват медиите, финансирани от унгарски бизнесмени в Северна Македония, но то се позовава и на профилите в социалните мрежи на няколко души, между които лидера на ВМРО-ДПНМЕ Християн Мицкоски.

"За разлика от повечето страни в региона, където медийният пейзаж е относително стабилен от десетилетие или повече, Северна Македония е направила две значителни промени в структурата на медийната си система, довели до създаването и разпространението на дезинформации", сочи анализът.

Първата значителна промяна е настъпила по време на управлението на ВМРО-ДПМНЕ и особено през последните години от това управление, когато водещите медии са били под строг контрол на партията и са участвали в "почти всички нейни дезинформационни дейности". Тяхната цел е била да се дискредитират политическите опоненти и да се пропагандират националистически и често антизападни възгледи. След смяната на правителството ключови телевизии променят редакционната си политика и новините стават по-балансирани и професионални.

„Някои от популярните в миналото източници на кампании за дезинформация и дискредитиране все още са активни, но нямат достъп до основните медии“, се казва в изследването.

Вторият фактор, който играе роля за разпространението на дезинформация, е засилената инвестиционна дейност от Унгария на македонския медиен пазар. За това сочи придобиването от унгарски граждани на няколко македонски медии, чиито собственици са били близки до ВМРО-ДПМНЕ и които преди това са били първоизточници на проправителствена пропаганда: ТВ Алфа и порталите "Курир" и "Република".

„Откакто ВМРО-ДПМНЕ е в опозиция, тези медии са намесени в многобройни кампании за дезинформация, не само за дискредитиране на правителството на СДСМ, но и за подкопаване на Преспанското споразумение с Гърция и другите евроатлантически усилия на страната“, се казва в изследването.

Открояват се няколко ключови кампании за дезинформация, както в медиите на македонски, така и на албански език. Една от тях е за подкопаване подкрепата за референдума за смяна на името, в която "Република" е основен източник и, в по-малка степен, руския портал "Спутник". Налице са и постоянни кампании за предполагаеми заплахи за македонската идентичност - дезинформация, в която се намесват антибългарски, антигръцки, антиалбански чувства. Медии, свързани с Русия и Унгария, разпространяват пък страх от Велика Албания от 2017 г. след избирането на Талат Джафери за председател на парламента, както и след приемането на закона за употреба на езиците.

„Сред основните канали за дезинформация е и интернет портала Инфомакс.мк и профилите в социалните медии, свързани с кампанията за бойкот на референдума, както и известни личности като лидера на опозицията Християн Мицкоски, антизападният коментатор Миленко Неделковски и бившият премиер Никола Груевски", се казва в изследването на Европейския парламент.
Сподели:
Седем европейски държави поискаха разширяване на санкциите срещу Русия

Седем европейски държави поискаха разширяване на санкциите срещу Русия

„Решени сме да засилим нашето възпиране и отбрана... и да разширим санкциите срещу Русия, както и срещу онези, които дават възможност за руската агресия“, се казва в тяхното изявление

Паниката в Русия заради спада на рублата се разпространи и върху пазара на хранителни стоки

Паниката в Русия заради спада на рублата се разпространи и върху пазара на хранителни стоки

Анализаторите прогнозират, че в близко бъдеще цените на вносните продукти в Русия ще се увеличат средно с 15-20%, при условие че девалвацията на рублата спре

Екатерина Захариева:  Фон дер Лайен обеща повече пари за иновации

Екатерина Захариева:  Фон дер Лайен обеща повече пари за иновации

"Надявам се тази подкрепа да бъде получена от държавите-членки", каза още българският еврокомисар