Преди повече от половин век японският император Хирохито опитва българско кисело мляко на изложение в Осака и така дава нова посока на културното общуване между нашите две страни.
Вълнуващата история за странстването на lactobacillus bulgaricus в Страната на изгряващото слънце е разказана от режисьора Николай Василев в документалния филм „Българската бактерия”, който ще бъде излъчен тази вечер от 21:00 часа по БНТ.
Как започва историята? Император Хирохито решава да наруши официалната си програма и да посети българския павилион на „Осака експо’1970“. Там опитва кисело мляко Научава за българския лекар д-р Стамен Григоров – откривателя на специфичната бактерия, на която дължим уникалността на нашето кисело мляко: Lactobacillus bulgaricus. Императорът иска да знае повече. Толкова е заинтригуван, че прекарва в павилиона ни 45 минути вместо предвидените 15.
На следващия ден програмата е повторена за принца и принцесата.
Българското кисело мляко става сензация в японските медии и съвсем логично интерес проявява и бизнесът. Корпорацията „Мейджи“ се заема с предлагането тази все още непозната за далекоизточната страна храна.
"Характерно е за този район от света, че там наистина не се употребявали много млечни продукти. Особено в миналото. Това, което като кисело мляко е имало преди появата на българския продукт, са били само подсладени кисели млека, които по-скоро имат характер на кремчета. Никак не е било лесно на нашето мляко да стигне до трапезата на такова консервативно
общество като японското. И дори в началото, когато от компанията „Мейджи“ са пуснали млякото е имало оплаквания от клиенти, че продават вкиснат продукт, без да се осъзнава, че всичко си е наред и че това е автентичният вкус на нашенското мляко." - разказва режисьорът Николай Василев.
Постепенно обаче японците обикват вкуса на киселото ни мляко.
"Мисля че това е единственият световен продукт, който носи името на държавата ни", допълва режисьорът.
Във филма участват проф. Мария Йотова - културен антрополог и професор в университета Рицумейкан, Ирена Иванова - наследничка на откривателя на lactobacillus bulgaricus д-р Стамен Григоров, Калоян Махлянов – той години наред е рекламно лице на „Meiji Bulgaria Yogurt“, доц. д-р Светлана Минкова - дъщеря на Тодор Минков, директора на „Млечна промишленост“, при когото е сключен договорът с японците преди близо половин век.
Още от Улицата
Фенове на ЦСКА скочиха срещу Васил Терзиев - организират протест
Повод за недоволството е последното решение на Столичния общински съвет, което се отнася до имената на метростанциите по линия в посока ж.к."Левски-Г"
София става арена на иновации в отбраната и изложение на военна техника
Конференцията, която ще се проведе, има за цел да акцентира върху ролята на България в новата европейска отбранителна стратегия
Община Тетевен ще се включи в десетото издание на Европейски дни на художествените занаяти
Културното събитие ще премине под мотото "Златна нишка", а идеята за провеждането му е на Френския институт за умения и занаяти