Международната организация на труда (МОТ) и Световната здравна организация (СЗО) призовават за въвеждане на мерки за защита на здравето на работниците по време на работа от разстояние, съобщиха от КНСБ.
Ново резюме за здравословна и безопасна работа от разстояние, публикувано от двете организации, очертава ползите и рисковете за здравето от дистанционната работа и промените, необходими за приспособяване към преминаването към различни форми на дистанционна работа, предизвикано от пандемията Covid-19 и дигиталната трансформация на работата.
Сред ползите, според доклада, са подобреният баланс между професионалния и личния живот, възможностите за гъвкаво работно време и физическа активност, намален трафик и време за пътуване до работното място, съответно намаляване на замърсяването на въздуха - всичко това може да подобри физическото и психическото здраве и социалното благополучие. Работата от разстояние може също да доведе до по-висока производителност и по-ниски оперативни разходи за много компании, отчитат експертите.
Докладът обаче предупреждава, че без правилно планиране, организация и подкрепа за здравето и безопасността, въздействието на дистанционната работа върху физическото и психическото здраве и социалното благополучие на работниците може да бъде значително. Това може да доведе до изолация, "прегаряне", депресия, домашно насилие, мускулно-скелетни и други травми, напрежение на очите, увеличаване на тютюнопушенето и консумацията на алкохол, продължително заседяване и нездравословно наддаване на тегло.
Докладът очертава ролите, които правителствата, работодателите, работниците и здравните служби на работното място трябва да играят за защита на здравето и безопасността по време на работа от разстояние.
Мерките, които трябва да бъдат въведени от работодателите, включват осигуряване на работниците на подходящо оборудване за изпълнение на работата; предоставяне на подходяща информация, насоки и обучение за намаляване на въздействието върху психосоциалното и психичното здраве от работата от разстояние; обучение на мениджъри за ефективно управление на риска, дистанционно лидерство и промоция на здравето на работното място; установяване на "право на изключване" и достатъчно дни за почивка.
Службите по трудова медицина трябва да имат възможност да предоставят ергономична, психична и психосоциална подкрепа на работещите от разстояние, използвайки цифрови телездравни технологии, се казва в доклада. Новите канали за оказване на подкрепа могат да включват онлайн консултации, мобилни приложения и онлайн контролни списъци за извършване на оценка на риска, онлайн оценка на здравето на работниците, цифрови инструменти за психичното здраве и психосоциалната подкрепа, както и телеергономични оценки и интервенции.
Докладът предлага практически препоръки за организацията на дистанционна работа, за да отговори на нуждите както на работниците, така и на организациите. Те включват обсъждане и разработване на индивидуални работни планове за работа от разстояние и изясняване на приоритетите; яснота относно сроковете и очакваните резултати; договаряне на обща система за сигнализиране на готовност за работа; гарантиране, че мениджърите и колегите зачитат системата.
Предприятията с работници от разстояние трябва да разработят специални програми за дистанционна работа, съчетаващи мерки за управление на работата и изпълнението с информационни и комуникационни технологии и подходящо оборудване, както и служби по трудова медицина за общо здраве, ергономично и психосоциално подпомагане, смятат от СЗО и МОТ.
Още от Улицата
Боршош: Терзиев да спре протеста пред Народния театър
По думите му биячите от столичния мол са били хванати за един ден, а задържани за боя и ескалацията на протеста пред театъра преди три седмици, все още няма
Ново свлачище на пътя Мездра-Ботевград: Кой ще плаща за това - данъкоплатците...
Как и защо се е наложило да се строи “Ребърково” - да кажат тези, които са го измислили, призовава народният представител от ГЕРБ
Полезно за шофьорите: Как да намалите горивото през зимата
Повече от съветите сигурно се знаят, но е добре да ги припомним