Русия осъществи поредния си пробив в западните санкции, след като втори танкер от нейния "сенчест флот" достави товар втечнен природен газ (LNG) от арктическия проект "Арктик LNG 2" в китайско пристанище. Доставката, осъществена дни след срещата на върха между Владимир Путин и Си Дзинпин, е ясен сигнал за задълбочаващото се енергийно партньорство между Москва и Пекин и демонстрира ефективността на спорната флотилия от кораби-призраци в заобикалянето на международните ограничения.
Арктически газ за Пекин: Новият маршрут на санкциите
Според данни за проследяване на кораби на LSEG, цитирани от Ройтерс, руският танкер "Восход" е акостирал край LNG терминала в пристанище Тайшан. Корабът под руски флаг е натоварил 150 000 кубични метра втечнен газ от съоръжението "Арктик LNG 2" в Сибир на 19 юли.
Това е втората потвърдена доставка до Китай, след като друг санкциониран танкер, "Арктик Мулан", пристигна в терминала в Бейхай в края на август. Успешните доставки са от критично значение за проекта "Арктик LNG 2", който е 60% собственост на руската компания "Новатек". Производството в него започна през декември 2023 г., но износът беше сериозно затруднен поради западните санкции и недостига на специализирани ледоразбиващи танкери.
Според данните, още два танкера с руски газ в момента са акостирали на полуостров Камчатка в Далечния изток на Русия, а трети се намира в Южнокитайско море, което предполага, че потокът от арктически газ към Азия тепърва ще се засилва.
Тези доставки представляват сериозно предизвикателство за Запада и идват в момент, в който Европейският съюз обяви намерението си да спре напълно вноса на руски газ и петрол до 2027 г. Успехът на Русия в намирането на нови пазари показва, че "сенчестият флот" се превръща в ключов инструмент за поддържане на икономиката на Кремъл.
Какво представлява "сенчестият флот" на Русия?
Успешните доставки до Китай са възможни благодарение на огромна и непрозрачна мрежа от кораби, известна като "сенчестия флот". Смята се, че до хиляда такива плавателни съда са оперирали само в Балтийско море през изминалата година.
Това са предимно стари, лошо поддържани танкери, които плават под удобни, често сменящи се флагове, със сложна и скрита структура на собственост. "Държавите използват сенчести флотове, когато са под санкции и не могат да търгуват при нормални условия", обяснява естонският експерт по сигурността Марек Ков.
Освен че помагат за заобикаляне на санкциите, тези кораби представляват и сериозна заплаха за Европа. През май танкерът "Eventin", натоварен с 99 000 тона петрол, беше открит напълно неуправляем край бреговете на Германия, създавайки риск от огромна екологична катастрофа.
Смята се също, че флотът се използва за хибридна война. Такъв е случаят с повредения електропровод "Estlink 2" между Финландия и Естония, за който се твърди, че е скъсан умишлено от котва на танкер от сенчестия флот. Инцидентът накара НАТО да засили военното си присъствие и наблюдението на критична инфраструктура в Балтийско море.
За жителите на естонското крайбрежие, които ежедневно наблюдават тези кораби-призраци, реалността е ясна. "Това, което виждаме, е война в непосредствена близост до нас", казва Аарне Вайк, управител на морския музей в село Кесму.


Коментари (0)