12 Януари, 2025

Руският "сенчест флот" - погазване на санкции, саботажи, плаващи екологични бомби

Руският "сенчест флот" - погазване на санкции, саботажи, плаващи екологични бомби

Снимка: скрийншот - VoA

1000 кораба "в сянка" кръстосват моретата и океаните

Юлия Вешенбах, ARD, Дойче веле

Около хиляда руски кораба от т.нар "сенчест флот" са кръстосвали Балтийско море през миналата година. С тяхна помощ Русия заобикаля ембаргото и саботира европейската инфраструктура.

През нощта Кале Юриска и Аарне Вайк ги виждат като малки светещи точици на хоризонта: корабите на руския "сенчест флот". Двамата мъже живеят в село Кесму на естонското северно крайбрежие и почти всеки ден излизат на брега, за да наблюдават тъмните сенки, носещи се из Балтийско море. Те се появили внезапно преди няколко години, разказват естонците.

Гледката ги безпокои, защото товарните кораби ги карат да чувстват войната в Украйна много близо. "Тревожно е, защото всеки момент може да се случи нещо", казва Юриска пред германската обществено-правна медия.

"Разбрахме, че това са петролните танкери на Путин"

Вайк е управител на морския музей на самия бряг. Живее в Кесму от 30 години и винаги се е интересувал от корабоплаване. Юриска пък дълго време е бил морски капитан.

Двамата били много озадачени, когато за пръв път видели подозрителните силуети на хоризонта, спомня си Вайк. "Проучихме въпроса и разбрахме, че това са петролните танкери на Путин", казва той.

Хиляда кораба "в сянка"

Смята се, че до хиляда кораба от руския "сенчест флот" са пътували през Балтийско море през миналата година - под екзотични, често сменящи се флагове. Собствениците им искат да останат скрити.

Естонският експерт по сигурността Марек Ков работи в Международния център за отбрана и сигурност в Талин и наблюдава това явление отдавна. "Държавите използват сенчести флотове, когато са под санкции и не могат да търгуват при нормални условия", обяснява той. По думите му тези кораби имат много сложна структура на собственост, поради което е много трудно да се установи чии са.

Ков е категоричен, че руският "сенчест флот" се е разраснал много след началото на войната срещу Украйна. Въпреки санкциите на ЕС, Русия продължава да изнася петрол, например за Китай и Индия.

Но танкерите са бомби със закъснител. "Най-големият проблем са опасностите за околната среда", казва Ков. "Тези кораби са стари, не се поддържат и течовете са често явление", допълва естонският експерт.

В петък един такъв танкер бе открит край бреговете на остров Рюген - напълно неуправляем. Корабът, натоварен с 99 000 тона петрол, най-вероятно е именно от руския "сенчест флот". За момента танкерът с името "Eventin" е закотвен на около пет км от брега, след като бе докаран дотам с два влекача. Корабът плава под знамето на Панама и ще остане там, докато не бъде взето следващо решение. Засега не е ясно кога и къде ще бъде ремонтиран, какво ще се случи с товара му и с 24-членния екипаж. 

Използват ги и за саботаж

Освен това корабите все по-често се използват за саботиране на критична инфраструктура. Такъв беше например случаят с повредения в дните около Коледа електропровод "Estlink 2" между Финландия и Естония. По него Финландия изнася ток за балтийската държава, а прекъснатите доставки доведоха до нови, по-високи цени на електроенергията за потребителите.

Финландските следователи реагираха незабавно и спряха кораб, за който се твърди, че е бил в близост до кабела, когато той е бил повреден - "Eagle S". Танкерът плавал под флага на островите Кук, но властите са сигурни, че принадлежи към "сенчестия флот" и е повредил кабела с котвата си, която е била влачена по дъното над 100 километра.

Марек Ков казва пред ARD, че това е станало умишлено, тъй като е невъзможно капитанът на кораба да не забележи това. Осем души от екипажа на задържания руски кораб са заподозрени за саботажа.

Европа е особено уязвима в Балтийско море

Междувременно мрежовият оператор Elering в естонската столица Талин се бори с последиците от повредата на кабела. Ремонтът може да отнеме до осем месеца.

Ръководителят на ремонтните работи Ханес Конт предупреждава инцидентът да не се подценява. "Ако кабелите могат да бъдат унищожени толкова лесно, колкото "Estlink 2", тогава определено имаме проблем - не само ние, а и цяла Европа", отбелязва Конт. "Защото независимо дали става въпрос за комуникации или енергия, ние разчитаме на връзките между нашите страни."

Но как безбройните кабели по морското дъно могат да бъдат защитени по-добре? НАТО иска да засили военното си присъствие в Балтийско море, като използва включително и подводни безпилотни апарати. Европа е особено уязвима в Балтийско море и наблюдението е от съществено значение.

"Искат да ни откъснат от света"

Финландският министър-председател Петери Орпо е горд, че местните власти са успели да спрат кораба, за който се предполага, че е отговорен за щетите. Той призовава за още по-тясно сътрудничество между държавите от Балтийско море, но смята, че и ЕС и НАТО имат ангажимент. "Трябва да решим как можем военно да защитим по-добре морето - заедно с нашите съюзници от НАТО."

В естонското село Кешму Аарне Вайк и Кале Юриска не хранят много надежда, че корабите от "сенчестия флот" скоро ще изчезнат от погледа им. "Нещата ще се влошават. Те няма да се откажат. Искат да ни откъснат от света", сигурен е Юриска.

"Това, което виждаме, е война в непосредствена близост до нас", казва на свой ред Аарне Вайк.

Сподели:
Улф Кристерсон: Швеция не е във война, но и не е в мир

Улф Кристерсон: Швеция не е във война, но и не е в мир

Русия води хибридна война срещу демокрациите

Белград организира в Скопие просръбски митинг с възхвала на Вучич

Белград организира в Скопие просръбски митинг с възхвала на Вучич

Развяваха се символи на т.нар. "Сръбски свят" и сръбската политика за хегемонизъм на Балканите

Силно земетресение разтърси Мексико - 6,2 по Рихтер

Силно земетресение разтърси Мексико - 6,2 по Рихтер

Трусът е бил с епицентър на 8 километра от Коалкоман де Васкес Паларес