Александър Коваленко, Бесарабски фронт
В нощта на 5 декември 2022 г. неидентифициран самолет се удари в пистата на авиобаза Енгелс-2 в Саратовска област и Дягилево в Рязанска област. В резултат на тези атаки стратегическите бомбардировачи-ракетоносци Ту-95МС и Ту-22М бяха сериозно повредени.
Особеността на тези загуби беше, че Русия към днешна дата не е в състояние да построи самолети Ту-95МС и Ту-22М от нулата и следователно тяхното увреждане и унищожаване беше непоправима загуба за стратегическата авиация.
С течение на времето инцидентите на руските летища зачестиха на брой. И сега горят Ту-22М3 на летището в Солци, Новгородска област, Ил-76 горят в „Кръстовете” на Псковска област, в Халино, Курска област, а от един БПЛА бе елиминиран офицерски състав.
На руските летища в радиус от около 700 км от границата с Украйна редовно долита нещо, което нанася сериозни щети на тактическата или стратегическата авиация, а понякога се насочва към живия компонент, главно офицерите.
Очевидно е, че летища, разположени дори не на временно окупирани територии, например в Саки, а на руска територия, близо до Украйна, не гарантират безопасността на техниката и личния състав, и трябва да бъдат преместени по-дълбоко в безкрайните зелени простори на Русия. Но, както виждаме, след като заплахата от руската авиация остана, съвсем явна, самолетите на руските ВКС не само не промениха локацията си и не се наблюдава никакво отдалечаване от опасната граница.
Защо така? Наистина ли Русия има толкова много самолети, както от тактическия, така и от стратегическия контингент, че просто не я е жал за тях?
Не. Самолетите в Русия струват злато и още повече - скъпоценни камъни.
Например Ту-95МС изобщо не се произвежда в Русия, и имитират производството на Ту-22М3 и Ту-160 чрез сглобяване на стари съветски материали. Тоест, те сглобяват самолети от резервни части и фюзелажи, останали несглобени след разпадането на СССР и наричат всичко това нов монтаж от нулата!
Същото важи и за тактическата авиация. Например, през 2022 г. руските въздушно-космически сили са получили само 29 нови самолета. През 2021 г. тази цифра е била 20, през 2020 г. – 23, през 2019 г. отново – 20. През първата половина на 2023 г. руснаците са получили не повече от 10 нови бойни самолета за тактичестата авиация.
Като цяло Русия има проблеми с производството на тактически самолети, които трудно могат да бъдат прикрити. От 2014 г. това е рязкото намаляване на производството от 101 до едва 20-30 самолета годишно, включително, учебно-бойни Як-130. Тоест, не можем да кажем, че бойните самолети струват евтино на агресора.
Тогава какво се случва?
Работата е там, че най-голямата държава на планетата днес няма достатъчен брой летища, които да поемат техника, премествана от западните региони по-дълбоко в центъра и дори на изток.
През последните две десетилетия в Русия се наблюдава обща тенденция на масово затваряне на летища.
Така например към 2012 г. в Русия е имало по-малко от 70 летища, способни да приемат военни самолети. Като цяло, според реформата и оптимизацията, беше планирано да се запазят по-малко от 30 летища в цяла Русия за нуждите на руските въздушно-космически сили. И тези планове се изпълняваха много успешно през всичките тези години.
Докато в СССР имаше стотици военни летища в цялата страна, в Русия този брой беше оптимизиран според количеството на авиацията. На пръв поглед изглежда като рационална оптимизация, но не е съвсем така.
Още от Свят
Израелската армия съобщи, че е ликвидиран командир на "Хамас" в Ливан
Напоследък е планирал терористични атаки, ръководени и финансирани от Иран
Защо срещата в Париж беше организирана толкова внезапно?
Днес европейски държавни и правителствени ръководители се срещат в Париж, за да обсъдят как да реагират на новия курс на САЩ и политическата риторика на американския президент Доналд Тръмп
Зеленски уговаря с президента на ОАЕ връщане на пленени украинци
Обединените арабски емирства имат съществена роля като посредник за връщането на пленени и задържани в Русия по време на войната украинци, сред които много деца