20 Декември, 2025

Русофилска църковна истерия І.

Русофилска църковна истерия І.

Калин Янакиев

Съслужението с украинските „разколници“, „злият“ Вартоломей и пр.

Калин Янакиев, Портал Култура

Предупреждавам от самото начало: в тези мои текстове не бива да се търси какъвто и да било опит за „подреждане“ на страната на някоя от „партиите“ в Св. Синод на БПЦ във връзка с предстоящия патриаршески избор. Както всички и аз виждам ясно тези „партии“, виждам и кои са онези архиереи, които (без да го признават) ги оглавяват и ръководят действията и пазарлъците им. Само че дори да имам личен „фаворит“ за патриарх, аз никога не бих го казал публично. Това би било абсолютно некоректно и самоуверено.

Да напиша това, което следва по-долу, ме предизвика една – ще кажа – жалка истерия, в която през последните десетина дни изпадна една особено креслива група наши „православни“ ревностници, прикриващи с църковна лексика (на византийските ѝ „завъртулки“ общо взето се научиха) своето същинско вероизповедание. А то – заявявам го направо – е идолопоклонството им пред Русия. Всъщност единствено „посегателството“ към този техен идол е в състояние да пробуди „православната“ им страст.

„Посегателството“ към идола в настоящия случай бе извършено преди около две седмици, когато в Константинопол (истеричната група винаги настоява – „в Истанбул“) трима наши митрополити и двама епископи извършиха съвместно църковно служение, предстоятелствано (естествено) от Вселенския патриарх Вартоломей, но в което участваха и… о, ужас – свещенослужители от Православната църква на Украйна (ПЦУ) – призната за автокефална с томос от Константинопол в началото на 2019 г. и заради което Московската патриаршия (РПЦ-МП) скъса общението си с Вселенския престол и обяви станалото за „посегателство към каноничната църковна територия на РПЦ“.

Малко след въпросното съвместно служение, страшно разгневената от това „своеволие“ на БПЦ Московска патриаршия обяви официално, че прекъсва общение с участвалите в него петима наши архиереи. Прекъсва го заради дързостта им да съслужат с украинските „разколници“. И ето именно това взриви нашенските „мно-о-го православни“ русофили. Отначало ще обрисувам накратко техния манталитетен профил, който най-сетне трябва да бъде представен на публиката ни. Всъщност всички те са безспорно богословски (и исторически) аматьори, като една част от тях представляват онези (немалко), които в последните години почти успяха да превърнат православната ни църква в старческо убежище за катастрофиралия си комунизъм. Понеже вече ги няма „другарите“ от Политбюро на БКП, пред които те приклякаха в по-ранната си младост, в десетилетията след 1989 г. те постепенно наобиколиха и започнаха да приклякат пред „дядовците“ от Светия ни Синод; намериха си „свещена (разбира се антизападна) кауза“, на която да се посветят, и „свещена йерархия“, на която да станат клетвено послушни. Още повече станаха „църковни“, откакто от Москва – вместо за споминалия се „интернационализъм“ и за „социалистическия лагер“ – захванаха да им говорят за „Православная цивилизация“, а пък вместо с „американския империализъм“ започнаха да воюват с „атеистичния, демоничния, анти-Христовия и т. н. целокупен Запад“. Най-гръмогласни през последните седмици и във връзка с „престъпното съслужение на нашите архиереи“ („люти вълци разколници“) от тази група са старата поклонница на др. Андрей Луканов и Серьожата Станишев – Велислава Дърева, а също и потомката на члена на Политбюро на ЦК на БКП др. Митко Григоров – Дарина Григорова – днес и двете „дълбоко църковни женщини“. Другата част от изпадналите в истерия след „съслужението“ са собствено богословските аматьори – представляват ги най-вече неуспелият в предходните десетилетия художник авангардист, а днес възторжен апокалиптик (да – да си и възторжен, и апокалиптик едновременно днес е възможно и даже църковно модерно) Георги Тодоров, когото в Кошлуковата БНТ редовно канят и представят именно като „богослов“. Заедно с него (има си хас) и перманентно овлажнения от путинофилия и пеещ в хора на Св. Александър Невски Явор Дачков, а също и „православната джихадистка“ Василианна Мерхеб. Към тези две профилни групички през миналата седмица най-неочаквано (и нелепо) се прибави и… политическият „лидер“ Костадин Костадинов, който до такава степен се увлече в „православната си ревност“, че поиска – освен низвержение на „съслужилите“ – ни повече, ни по-малко президентът Радев да свика консултативния съвет по национална сигурност заради „недопустимата намеса на САЩ“ (разбира се) посредством „Константинополското им прокси Вартоломей“ в „нашите вътрешни църковни дела“. По същия повод клетият Костадинов, чиито познания по църковната ни история са на равнището на шесто-седмокласник изръси такива гръмовити глупости, че чак да те хване срам.

Аматьорските (и от богословско и от историческо естество) приказки на споменатите от мен по-горе намериха обаче най-концентриран израз в една публикация на Велислава Дърева в „Поглед инфо“, написана с такъв патетичен тон, че може да събуди само смях у съвременния читател. С тон, ще кажа, представляващ причудлива смес между дядо-Благоевски социалистически патос от началото на ХХ в. и византийски филипики от късното Средновековие („лютите вълци разколници“ са именно в тази публикация; там патриарх Вартоломей е титулуван „Велзевула Вселенски“, а църковните противници на Дърева са произведени във „фанариоти и фарисеи всякакви, рожби ехиднини, брокери и търговци с вярата“ и др. под.).

Доколкото обаче в тази публикация всички обвинения на новоцърковните руски идолопоклонници – всичките им аматьорски „аргументи“, намериха наистина най-концентрирана форма, аз ще започна да им отговарям именно взимайки ги от нея.

1. Съслужилите с Вселенския патриарх Вартоломей и с духовниците от ПЦУ петима архиереи на БПЦ са обвинени в „каноничното престъпление“ да влязат в общение с „украинската разколническа лъжецърква“. Нека обаче да кажа на Велислава Дърева (а в нейно лице и на всички започващи обвинителните си пледоарии именно с тази основна предпоставка), че БПЦ всъщност… никога не е обявявала официално – синодално – Православната църква на Украйна за „разколническа“ и за „лъжецърква“. Да, веднага след като РПЦ обяви – в края на 2018 г., че прекъсва общението си с Константинополската патриаршия заради дадения от нея томос за автокефалия на ПЦУ, в Св. Синод на БПЦ постъпи официално писмо от Московската патриаршия, в което се настояваше църквата ни да заклейми ПЦУ именно като разколна. Само че (въпреки усилията на определени наши митрополити да се съгласим с искането на Москва) Св. Синод взе тогава решение да създаде „специална синодална комисия“ за проучване на въпроса, за да може да се произнесе по него „в бъдеще“. Г-жо Дърева, Георги Тодоров и пр., нека ви кажа, че до този момент синодалната ни комисия не се е произнесла по каноничния статус на ПЦУ, а следователно, за БПЦ (а не за вас, богословски аматьори) Украинската църква не е разколническа и значи, съслужението с нейни духовници, още повече когато църковната служба се предстоятелства не от някого от тях, а от патриарха на църква, с която БПЦ е в редовно канонично общение, не може да подлежи по никакъв начин на санкциониране от каноните, визиращи общение с разколници. Прочее, знаете ли кои са тия канони или привикнахте да „развявате“ тази дума, от която нямате и понятие?

2. Велислава Дърева ни напомня, че „само 4 (от 15) поместни църкви признават ПЦУ“. Но следователно, така излиза по нейната (и на останалите богословски аматьори) логика, тези четири поместни църкви всъщност, точно както нашите архиереи, са влезли в „противоканонично“ общение с „разколници“. Питам тогава: може ли да ми обясни Дърева защо и как официалната БПЦ е и продължава да е в общение с тези четири поместни църкви (да ѝ ги припомня – освен Константинополската патриаршия, това са Еладската (Гръцката) архиепископия, Александрийската патриаршия и Кипърската архиепископия)? А как по-нататък с поне две от тях (с Гръцката и с Кипърската) е в общение и… самата Московска патриаршия? О, Велиславо! Я си дай сметка за нещо още по-каверзно: с „встъпилите в общение с разколниците от ПЦУ“ петима архиереи са в канонично общение и… всички останали архиереи на собствената ни БПЦ. А щом са и остават в общение с тях, не трябва ли и тях всичките, Велиславо, да низвергнем?

После: ако любимата ти РПЦ обявява (без да мисли), че прекъсва общението си с въпросните наши петима архиереи (с които обаче са в общение останалите ни архиереи), как РПЦ продължава да е в общение с църквата ни изобщо? Май нещата стоят по-сложничко, отколкото ви се струва на вас, богословските аматьори.

3. Константинополският патриарх – основният виновник за случилото се – който Дърева нарича със светското му име „Архондонис“, бил изпаднал „в ерес небивала“. Тази глупост русофилските църковни идолопоклонници започнаха да повтарят отскоро. Откри им я богословският аматьор Георги Тодоров. Ще ви попитам обаче, уважаеми: откога започнахте да произвеждате ереси и еретици, каквито – нека ви осведомя – се „произвеждат“ само след съборно (и даже вселенски-съборно) осъждане? От такова, казвам, осъждане, а не от телевизиите и от „Поглед инфо“. Ще ви запитам още: ако Вартоломей (Архондонис) е изпаднал „в ерес“, при това „небивала“, как пък вие продължавате да принадлежите към БПЦ, която е в църковно общение с църквата на този „еретик“? Църква, която е в общение с еретици, сама не е вече църква (потърсете си каноните за това). А значи не са църкви и… всички църкви, които общуват с „еретика от Константинопол“. А знаете ли кои са те – кои православни църкви общуват с Константинопол? Всички – всички, Велиславо, без РПЦ. Не значи ли това, че ако действате „по акривия“ (и ако знаете какво значи тази дума) вие, дръзващите да определяте Вселенския патриарх като еретик, трябва да напуснете и нашата църква и да се приютите в единствената „необщуваща с еретика“ РПЦ. Не е ли време вече да го направите и да ни освободите от себе си?

…Но е ерес, ерес е – чувам апокалиптичния глас на Г. Тодоров (когото повтаря и Велислава Дърева) – да се твърди, че Константинополският патриарх е (сред останалите) „първи без равни“, както го твърди и самият Вартоломей. Къде обаче, ще попитам богословските аматьори – прочетохте вие това „първи без равни“ като официална доктрина на Константинопол, на патриарх Вартоломей? Къде? Кажи ми, г-жо Дърева! Понеже знам, че не можеш да ми го кажеш, ще ти го кажа (и на теб, и на Г. Тодоров) аз. Има статия (статия!) на настоящия митрополит Елпидофор с такова заглавие, която не е нищо повече от негово частно богословско мнение (теологумен) и която, ако бихте прочели (а можете – има я на български в сп. „Християнство и култура“), ще разберете, че в нея въобще не става дума за някакъв „православен папизъм“. И въпреки че не става – заради изкусителността на самия израз Константинополската патриаршия официално се разграничи от богословското мнение на митроп. Елпидофор.

Вие обаче, които не сте си направили труда да се запознаете с казуса, крещейки тази глупост, се провинявате в църковна клевета. Ха потърсете каноните, санкциониращи оклеветяването в ерес.

4. Освен като „еретик“ обаче, патр. Вартоломей – оскърбил „свещената Москва“, давайки томос на ненавистната ви ПЦУ, бил оскърбил и нашата църква, заявявайки в словото си в „Св. Александър Невски“ през 2015 г., че „православният български народ“ се състои от „схизматици, етнофилетици, еретици“. Стара история, претоплена манджа, г-жо Дърева! В тази своя „реч“, както я наричаш, патр. Вартоломей тогава (има го на запис) изрази удовлетворението си, че след годините на схизмата от 1872 г. БПЦ отново е в братско общение със своята църква-майка. А че етнофилетизмът е ерес, г-жо Дърева, е съборно утвърждение на целокупната Православна църква. Защото, да – ерес е църквата да се конституира на етнически принцип и тази ерес е осъдена именно по повод обявяването на Българската Екзархия през 1872 г. Но, нека ти доверя (тук и на историческия „малчуган“ К. Костадинов), че за схизматична тогава обявяват тази наша „славна“ Екзархия и всички поместни православни църкви, включително Руската, която – за сведение – тъкмо затова си и построява в София т. нар. руска църква, за да не се черкуват руснаците у нас заедно със „схизматиците“. Да, това в историческите читанки за прогимназията не го пише.

Не можел обаче, видиш ли – продължава Дърева – „Архондонис да преживее… факта, че БПЦ е автокефална. Боде му очите независимата БПЦ“. Олеле! А кой ни дава тази автокефалия през 1961 г., бе Велиславо? Имаш ли представа, че това е именно Константинопол, който днес не можел да преживее факта, че сме автокефална църква?

5. Накрай Вселенският патриарх „не можел да се примири, че не сме отишли на вълчия му събор в Крит“. И затова направил тази провокация със съслужението с „разколници“ в Истанбул. Уважаеми, нека ви попитам: насила ли ги е закарал Вартоломей нашите архиереи там, та всичко струпвате върху неговата глава? Прочее: Съборът в Крит бил „вълчи“? Помня, че това в цяла книжка ни разясни тогава богословският аматьор Г. Тодоров. „Вълчи“ бил, защото – осведомяваха ни и определени наши синодали – на него „непременно щяло да се предаде Православието“. И не отидоха на този Събор, тъй както им го заръча РПЦ. Питам обаче днес: ако на този „вълчи събор“ се явиха предстоятелите и църковните делегации на: Константинополската, Александрийската, Иерусалимската, Сръбската, Румънската, Кипърската, Еладската, Албанската, Полската и Чешко-словашката православни църкви, всички те във „вълчи събор“ ли участваха? И всички те предадоха ли Православието? Ако е така, сега то се „съхранява“ само у нас, в Москва (е и в Грузия и Антиохия)! Престанете да говорите тези истеричави глупости, оскърбени руски идолопоклонници!

Затова пък какво наистина представлява Църквата в Украйна (ПЦУ), за която твърдите, че е „разколническа“ и създадена с „нищожен томос“ по внушение на САЩ и „целокупния Запад“, ще се опитам да обясня в следващ текст, защото това именно е и главното.

Сподели:

Коментари (0)

Облаци и мъгла на изток със слаби валежи от дъжд, слънчево на запад

Облаци и мъгла на изток със слаби валежи от дъжд, слънчево на запад

Дневните температури ще започнат да падат - максимални между 3° и 8°, в югозападните райони и по Черноморието – до 10°-12°, за София – около 8°

Руското посолство: Двама руснаци са арестувани на летище София

Руското посолство: Двама руснаци са арестувани на летище София

Към момента няма официална информация относно основанията, на които САЩ са поискали екстрадицията на двамата руски граждани.

Протест пред bTV подкрепи журналистите Мария Цънцарова и Златомир Йочев

Протест пред bTV подкрепи журналистите Мария Цънцарова и Златомир Йочев

„bTV води диалог с Мария Цънцарова и обсъжда възможности за развитие на програмното съдържание с нейно активно участие през новата година", съобщават от телевизията със странното уточнение, че това е стандартна практика.