24 Ноември, 2024

Съкращават 30% от персонала на НДК заради огромни загуби от коронавируса

Съкращават 30% от персонала на НДК заради огромни загуби от коронавируса

Тази мярка е необходима с цел да бъде запазен Двореца като културна институция

НДК съкращава 30% от персонала си заради огромни загуби след COVID-19. 

Театър Азарян, ДНК-пространство за съвременен танц и пърформанс, Литературен клуб „Перото“ и кино „Люмиер Лидл“ запазват своята дейност и ще продължават да се развиват като съществена част от културното портфолио на НДК, съобщиха от двореца на културата. 

В същото време под натиска на настоящата тежка ситуация и непредвидимото за момента бъдеще на събитийния, културен и конгресен сектор ръководството на Двореца пристъпва към вътрешно преструктуриране и оптимизация на процесите с цел да се съхрани дейността дори и в по-ограничен мащаб. 

Споделяме тревогите на артистичната общност, на нашите партньорски организации и публика, които винаги са били от първостепенно значение за нас и разчитаме на тяхното разбиране и съпричастност. В следващите няколко седмици ни предстои интензивен диалог с екипа на НДК, с който заедно ще изградим следващите тактически стъпки в динамичната ситуация. 

НДК е 100% държавно търговско дружество, което не е на бюджетна издръжка и оперира изцяло на пазарен принцип при неравностойни условия с конкурентите ни в културната, събитийната и конгресните дейности. Средствата, които отделяме за продуциране на културни събития, са част от общата ни дейност, а не такива, които са делегирани или конкретно отпуснати за развитието на култура. Това, че и до този момент продължаваме да го правим и ще го правим и в бъдеще, означава, че ръководството на НДК осъзнава обществената мисия на НДК и значението на това да бъдем водещ културен център. 

На 08.03.2020 г., в следствие на кризата с разпространението на covid-19 и след заповед на министъра на здравеопазването основната дейност на НДК София и ФКЦ Варна, който е под шапката на НДК, бе напълно преустановена. Ограничения, наложени от епидемията с коронавируса се отразиха много тежко върху дружеството и сектора, в който то се развива, като ни постави в патова ситуация с редица тежки последствия за дейността. Тенденцията от преместване към отмяната на събития се оказа по-бърза от всичко, което можеше да се предприеме като стратегически и тактически мерки в тази посока. И към настоящият момент външната среда показва несигурност и непредсказуемост. 

Справката за приходите ни за периода 01.01.2020 г. до 15.06.2020 г. показва спад на приходите с 1 563 205,66 лв. в сравнение със същия период на 2019 г., като задълженията към доставчиците за различни битови разходи и услуги за същия период са значителни. Задълженията на наемателите на НДК за различни търговски и офисни площи вследствие на ограниченията по време на епидемиологичната обстановка, довела до невъзможност или отказ от заплащане на наеми, достигнаха 1 220 000 лв. Загубите от събития, които потенциално можеха да бъдат проведени и бяха в напреднал преговорен режим за периода март - април 2020 г. и октомври - декември 2020 г. са в размер на около 1 200 000 лв. През последните три години ръководство подобри значително приходната част, намали разходите за издръжка, както и цялостната натрупана загуба на дружеството. За наше съжаление всичко, което постигнахме за три години, covid-19 ни отне за три месеца без ясна перспектива за нормализация. 

В търсене на спасителни решения създадохме откритото мултифункционално пространство в парка зад НДК - Платформа А6, на която посрещаме намаления обем събития в летния период. Платформа А6 е отлично реализиран и вдъхновяващ проект, но съвсем не е в състояние да компенсира огромните загуби на НДК, причинени от кризата с коронавируса. Платформа А6 е единственият за момента шанс да продължим да функционираме и да общуваме с нашата публика, като междувременно продължаваме да търсим възможности и в тази безпрецедентна криза. 

Паралелно с това сме изправени пред необходимостта да оптимизираме цялостно дейностите и екипите в НДК. В продължение на три месеца от началото на кризата успяхме да съхрани целия си добре подготвен и висококвалифициран екип, но в условията на непрекъсната несигурност това за жалост не е възможно повече. За да се съхрани НДК, а културните пространства да продължат да функционират по начина, който ги познават и обичат зрителите, се налага цялостна реорганизация на структурата на дружеството, което включва промяна в редица процеси, вкл. редуциране на щатния състав на около 30% от всички звена в НДК. Щатният състав наброява около 300 човека, което е много повече от другите подобни центрове в България. 

Отнасяме се внимателно към всяка професионална и човешка съдба, даваме си сметка, че като държавно търговско дружество сме натоварени с по-висока социална роля и я изпълнихме, запазвайки непокътнат екипа дори в трите най-тежки месеци, когато имахме и най-високи разходи. Но промените вече са нетложни и тяхното забавяне ще е проява на лошо управление и исторически егоизъм спрямо съдбата на НДК. 

Към всяко от културните пространства, както и към продуцираните от НДК фестивали ръководството подхожда с внимателен анализ и с пълното съзнание, че Театър Азарян, ДНК-пространство за съвременен танц и пърформанс, Литературен клуб „Перото“, кино „Люмиер Лидл“, Киномания и Новогодишен музикален фестивал са важна част от създаването, развитието и надграждането на цялостната културна среда в последните години. Категорични сме, че тези пространства и фестивали ще продължат да съществуват и да се развиват, защото са натоварени с много смисъл, важно културно съдържание и са сериозен генератор на публика за култура и изкуства. 

Театър Азарян и ДНК-пространство за съвременен танц и пърформанс никога не са имали статута на останалите театри в страната. Те не получават субсидии за билети, не поддържат свои трупи и функционират на принципа на открити и независими сцени под шапката на НДК, ползвайки материалната база, финансов, организационен, технически, логистичен и административен ресурс на НДК. Ползват се също така и с безусловната подкрепа на мениджмънта на НДК. 

Много от проектите, които са част от програмите на Театър Азарян и ДНК-пространство за съвременен танц и пърформанс, както и Киномания и Новогодишен музикален фестивал, се реализират съвместно с партньорски организации и с помощ от програмите на Министерство на културата и Столична община, както и привлечено допълнително финансиране от други институции, фондации и пр. На всички тях изказваме благодарност и ги уверяваме, че през новия сезон оставаме плътно ангажирани с всички планирани проекти, които гарантирано ще се случат. 

За целта се запазват ръководителите на отделите на Театър Азарян, ДНК-пространство за съвременен танц и пърформанс, както и ключови експерти, които осигуряват културното програмно съдържание на НДК, за да се продължи наложената творческата линия във всички културни пространства и проекти, като същевременно се направят и промени, съобразени с новите реалности. Техническото и логистично обезпечаване на Театър Азарян и ДНК се поемат от общите технически и организационни екипи на НДК. 

Дейността на „Перото“, кино „Люмиер Лидл“ и Национален център за книгата продължава, както и досега, но при оптимизиран екип. Двата основни фестивала Киномания и Новогодишен музикален фестивал също се запазват при очакване те да адаптират тазгодишните си концепции и програми към новите реалности. 

Ежедневно променящата се среда заради covid-19 поставя всички субекти в културния сектор и на събитийния пазар в постоянна динамика. Така е в цял свят и НДК не е изключение от това. Примерите са много – Шекспировият Глоуб Тиътър обяви, че е застрашен от закриване, театрите на Бродуей остават затворени поне до началото на 2021, световноизвестният Цирк дьо солей обяви фалит, Роял Албърт Хол остава затворена без яснота кога ще възстанови събитията си, Метрополитън опера се надява да отвори около Коледа, а Барбикан център отваря на 13 юли при минимален обем от събития. Стотици компании в тази индустрия съкращават в десетки пъти разходите и числеността си. На този фон НДК постоянно търси начини да преодолее трудната ситуация и в тези условия реализираме вече и първите си събития на закрито при намаления капацитет на залите и пълно спазване на противоепидемичните мерки. Засега обаче заявките на организаторите за провеждането на събития на закрито са плахи и несигурни. 

Вярваме, че трудният период, през който преминаваме, както и необходимостта от трансформация, пред която сме изправени, са шансът ни да съхраним културните традиции в Двореца и да изградим едно по-добро бъдеще за най-големия културен и конгресен център на Балканите", съобщават още от двореца.
Сподели:

Премиера: "Моите истории" на Георги Борисов в Софийска градска художествена галерия

Двутомното издание на бележития български творец ще бъде представено от Тони Николов и Румен Леонидов

HBO попари киноманите: Мини сериалът „Пингвин“ приключи…(Видео)

Базиран на комикси на DC, в него няма супергерои - само обикновени смъртни хора с обичайните си скучни планове за живота

Археолози откриха най-старата азбука в древна гробница в Сирия

Писмеността е датирана около 2400 г. пр.н.е., като тя предхожда с около 500 години други известни азбучни писмености.