Доставките на руски петрол по Северния морски път до азиатския пазар през 2025 г. са намалели с 4,2% до 1,83 милиона тона, съобщи руското издание „Коммерсант“, позовавайки се на данни от консултантския център „Гекон“.
Припомняме, той преминава през Северния ледовит океан и през по-голямата част от годината е непроходим. Чрез него Русия прави опит да избегне санкциите за свои кораби, наложени от Запада заради войната на Кремъл срещу Украйна.
Москва не е успяла да увеличи и броя на рейсовете по този арктически път – те са 18, колкото и през миналата година.
Отбелязва се, че лятно-есенната навигация през източния сектор на северния маршрут е приключила за тази година.
Навигацията през източния сектор на Северния морски път спестява на танкерите до десет дни пътуване в сравнение с маршрута през Суецкия канал.
През 2024 г. доставките на петрол по северния път са се увеличили с 30% на годишна база до 1,91 милиона тона.
Очакваше се Русия да увеличи доставките на суров петрол по този маршрут и през 2025 г., но тези планове се провалиха. Обемът на петролните доставки през Арктика е под 1% от общия обем на руския износ.
Компанията „Росатом“, която управлява Северния морски път, отказва коментар по темата.
Анализатори от Центъра за ценови индекси (PIC) отбелязват, че флотилията от танкери, способни да работят в Арктика, е значително по-малка от флотилията от танкери, които не са сертифицирани за „ледени“ операции.
Превод: Faktor.bg


Коментари (0)