Борбата с фалшивите новини, които се разпространяват все по-бързо и лесно чрез социалните мрежи и Интернет, продължава да е една от основните цели на обществата по целия свят. Това заяви в ексклузивно интервю за БНТ Джон Ридинг-изпълнителният директор на авторитетния Financial Times, който посети офиса на изданието в България. Той коментира рисковете и предизвикателствата, пред които са изправени медиите и за качествената информация като приоритет.
"Съвременният и високотехнологичен свят поставя медиите пред изключително предизвикателство. Достъпът до всевъзможна информация е напълно свободен. Журналистите имат нелеката задача да отличат истинските от фалшивите новини, а медиите да бъдат конкурентоспособни и да развиват достъпа до съдържанието си успоредно с технологичните иновации.
Мисля, че отговорността към читателите ни е по-голяма от всякога. Новините в световен мащаб са една много коварна среда. Фалшивите новини и липсата на доверие в медиите по целия свят се превърнаха в тенденция. Financial Times e на пазара от 132 години, отговорността пред нас в този контекст е още по-голяма, защото от нас се очаква да бъдем достоверни, независими, обективни, да използваме авторитетни източници на информация. За нас въпросът с доверието е един от основните в политиката на изданието. Нашите зрители очакват от нас много, предвид ежедневния брой публикации и съдържание, което произвеждаме това е една нелека задача", посочи Ридинг.
Той изтъкна, че работи за Financial Times вече 32 години и все още вярвам във вестника.
"Спомням си, че когато започнах работа там като журналист технологиите все още не бяха взели превес. Беше само вестникът и все още вярвам в него! Убеден съм, че той е основна и ключова част от нас като медия и това няма да се промени. Факт е, обаче, че сме свидетели на наистина забележителен технологичен подем, с който се стараем да се съобразим. 3/4 от съдържанието ни е дигитално, защото огромна част от нашите читатели предпочитат да се информират чрез мобилния си телефон или лаптоп. Това е един много ефективен и динамичен начин за доставяне на информация. При вестника всичко е малко по-бавно, необходимо е оперативно време за печат, дистрибуцията му също може да ни забави. Това са неща, с които уебсайтът няма проблем. Чрез него можем да достигнем до всяка точка на света на практика, до всеки един човек на планетата, при това съвсем лесно и без особени усилия. Това е движещата сила на израстването. Ето например тази година ние достигнахме до един милион потребители, които плащат за съдържанието ни, което е рекорд в нашата над 100-годишна история. Разбираме това като доказателство, че журналистиката може да бъде конкурентноспособна и може да бъде един добър бизнес", изтъкна медийният шеф.
Помолен да коментира доколко достъпът до информация на всички до всичко създава предпоставки за фалшиви новини Джон Ридинг изрази следната позиция: "Времето, в което работим е изпълнено с много капани. От една страна може да се появи натиск било той от правителства или пък големи бизнес организации. Това се наблюдава като явление в много държави, натиск върху свободата на словото, свободата на изразяване дори. Фалшивите новини се превърнаха в истински проблем. Фалшивите новини са навсякъде около нас. Пример за това мога да дам и с изборите за президент в САЩ през 2016г., когато фалшивите новини, свързани с предизборната кампания имаше навсякъде. За издание като нас, което достига до толкова хора, отговорността да ги различим от истинските е огромна. Това само по себе си изисква създаването на устойчив бизнес план, в който да се заложат средства за произвеждането на качествено съдържание. По мое мнение фалшивите новини са изключителна заплаха в съвременния свят. Но вярвам, че трябва да има някаква регулация. Проблемът на това е, че това не е просто проблем, а глобален такъв! Това не казус на един регион или държава. Въпросът е, че това е изключително бързо развиваща се среда. Високите технологии, все по-голямото влияние на социалните мрежи, това са неща, с които всяко едно правителство трябва да има предвид. Спомняте си навярно огромния скандал с Cambridge Analitica, проблемите с Facebook. Станахме свидетели на много опити за злоупотреба с лични данни и информация. Това е действителен проблем, който е трудно да бъде законово регулиран. Facebook например се опитва да се справи с това. Наеха служители, които да проверяват факти и информация преди тя да бъде публикувана. Много хора се занимават с това да гарантират истинността на дадено съдържание, но това е изключително трудна задача. Всеки път, когато смяташ, че си проверил всичко, се поява нова информация в Интернет, която отново те връща в началото. Може би е нужно да вникнем по-дълбоко в проблема, да разберем начина, по който се разпространяват фалшивите новини, както и кои организации или хора стоят зад тях."
Според Ридинг проблемът с фалшивите новини не опира единствено до българите, които не умеят да отличават фейк новините от достоверната информация. Това е проблем в глобален мащаб.
"Фалшивите новини всъщност могат да изглеждат много достоверно.Тук вече не става въпрос само за текст, възможно е създаването и на фалшиви изображения или дори видеа. Преди време имаше експеримент. Президентът Обама говореше, но всъщност такава реч не се е състояла никога. Думите му бяха фалшиви. Беше направено много достоверно, а разликата беше едва доловима. Това несъмнено подкопава доверието в медиите, защото се оказва, че не можеш да вярвам дори на това, което виждаш с очите си. Вярвам, че това вменява дори още повече отговорност на качествените медии, които се ползват с доверие. Те трябва да си осигурят достоверни източници на информация, такива, на които техните слушатели или зрители да могат да се доверят напълно! Устойчивостта на една медия, изградена с времето гарантира това доверие между журналисти и публика."
Още от България
Дянков: За да влезем в еврозоната, ни трябва редовно правителство с редовен премиер,
Без ГЕРБ не може да се състави редовно правителство
Станислав Балабанов, ИТН: Не сме готови да подкрепим Атанас Атанасов
Балабанов присмя на резервите на ДБ, че при управление с „Възраждане“ Путин ще подчини България
Слънчево и малко по-топло
Атмосферното налягане още ще се повиши и ще бъде значително по-високо от средното за месеца.