Правилният избор за българските ВВС бе Ф-16. Тази позиция изрази ръководителят на българските Военновъздушни сили генерал-майор Цанко Стойков в интервю за Канал 3.
Предложихме проект за инвестиционен разход, който беше разгледан и на Министерски съвет, и от парламента, и считам, че целта на този проект е придобиване на нов боен самолет, но не само. В конкретния случай ние говорим вече и за оръжейна система. Или както някои я наричат боен авиационен комплекс, като летателният апарат, или самолетът е част от нея. Т.е. е самолетът е важна и съществена част от самия комплекс, но в него влизат и въоръжение, и други крипто и класифицирани системи, които правят самолета, съвместим с НАТО, и не на последно място въоръжение, логистично оборудване и средства, които придават на самата система автономност. Затова е важно да се разбере, че модернизацията чрез придобиване на този проект е жизненонеобходима за българските ВВС, бик казал и че е малко закъсняла, аргументира позицията си генералът.
„Имал съм възможност да летя на Ф-16, не на този блок, а на друга модификация – системата наистина е надеждна, боеспособна, може да изпълнява мисии въздух-въздух и въздух-земя, такива, каквито ги получаваме в цялостния пакет, който се предлага от държавата. Така че считам за правилен избор, избор, който наистина ще повиши бойните способности на България за един много дълъг период”, заяви ген.-майор Стойков.
Относно протичането на преговорите той обясни, че България първо трябва да изпрати писмо до САЩ с искане за придобиването на самолета и въоръжението за него, след което е нужно одобрение от Конгреса. След това, съобразно процедурите в САЩ, от тяхна страна се изпраща ново писмо, на което за период от 120 дни България трябва да отговори. Именно това писмо ще бъде основата на договора между двете страни и в него ще бъдат уточнени цените, сроковете за доставка и подробностите по въоръжение, системи и т.н.
„Ако се доверим на това, което САЩ декларираха, че могат да доставят първите самолети през 2022 г., можем да направим предположението, че това е периодът, в който ние ще получим първите самолети – т.е., периодът е 3 години”, изтъкна Стойков по отношение на доставката на първите изтребители.
Относно обучение на българските пилоти той поясни, че по принцип то се извършва в САЩ, въпреки че съществуват летателни центрове в Гърция, Турция и в други държави в Европа. По думите му обучението, както на летци, така и на техници трябва да бъде завършено преди доставката на самолетите.
„Българските ВВС ще изпълняват своите задачи по охрана на въздушното пространство на България и на НАТО, както и досега със съществуващите МиГ-29, за които бяха сключени 3 договора през миналата година – за доставка на агрегати, за ремонт на двигатели. И това ще даде възможност те да бъдат експлоатирани до края на техния жизнен цикъл", посочи още генералът.
МиГ-29 и Су-25 ще бъдат ремонтирани. Очаква се жизненият цикъл на МиГ-29 да приключи през 2029-2030 г., а на Су-25 след извършване на този ремонт, който предстои, да бъде повече от 10 години, считано може би от 2020 г., когато се очаква да бъдат доставени първите ремонтирани Су-25”, допълни шефът на Военновъздушните ни сили.
Чисто технически, връщайки се на темата за Ф-16, Стойков изтъкна и голямото предимство на Ф-16 пред останалите оферти, а именно „Грипен” и „Юрофайтър”, а именно радарът.
„Радарът е 5-о поколение. На другите им са по-стари. Те разполагат с механичен радар, който има по-ограничени възможност от фазираната радарна решетка или антена на Ф-16, която дава възможности за работа по въздушни цели или земни, или морски, едновременно. Да ги открива, проследява или въздейства върху тях. Ф-16 притежава възможности за работа с високо точни управляеми ракети и бомби по малки подвижни земни и морски цели и същевременно да въздейства по въздушни цели. Радарът е по-надежден със своите технологични новости и по този начин превъзхожда останалите”, коментира генерал-майорът.
„Летателният ресурс като часове е доста повече от „Грипен” и „Юрофайтър”, но тук по-важното е опитът и еволюцията, която са достигнали с последната модификация Блок 60 и Блок 70, който се предлага на нас. Статистически са използвали опита и практиката на всичките 4600 произведени самолета досега и са инкорпорирани всички забележки, недостатъци, които са отстранени, а всички технологични новости са налице, така че самолетът наистина си заслужава”, категоричен бе Цанко Стойков.
Той потвърди, че Ф-16 идва с въоръжение и необходимите системи, а за „Грипен” трябва да се купува въоръжението допълнителни и съответно трябва да се водят преговори с трети държави. Поясни, че и ако е изборът е бил „Грипен”, то той е щял да бъде доставен само с едно оръдие и то на бойния самолет, а за учебнобойния е без никакво въоръжение и че е трябвало да се сключват тепърва нови международни договори, за да се набавят въоръжение и съответните системи за него.
На въпрос на водещия защо България не може да закупи руски самолети, Стойков обясни: „Това е интересен въпрос. Има много мнения, но аз ще отговоря като летец. Всеки един самолет, включително и руски, може да бъде направен съвместим със страните от НАТО. Но от геополитическа гледна точка си мисля, че на този етап това е невъзможно. Никоя страна няма да се съгласи да даде своите системи и въоръжения да бъдат поставени на руски самолет. От тази гледна точка, считам, че е невъзможно. Иначе считам, че технологично не представлява абсолютно никаква трудност”, заяви Стойков.
Той коментира и твърденията, че не е необходимо да се закупуват нови самолети, а просто трябва да се увеличат зенитно-ракетните комплекси, които да охраняват въздушното ни пространство.
„Наистина зенитните комплекси и особено тези от типа на С-300 или „Пейтриът” са много ефективни. С много големи възможности за осигуряване на противовъздушната отбрана на една страна. Но аз считам, че задачите, които изпълнява изтребителната авиация са съвсем различни и със зенитно-ракетни комплекси не можем да носим дежурства по еър полисинг, най-малкото”, каза ръководителят на ВВС.
В заключение Стойков си призна, че поне малко ще завижда на младите си колеги, които ще имат възможност да летят на Ф-16 блок 70. И бе категоричен, че няма амбиции да бъде президент.
Още от България
Борисов: Мога да направя още един компромис за председател на НС, но премиер да съм аз
Писмено сме написали, че искаме да участваме в мнозинство, което излъчва и председател на НС, и МС, само тогава ние можем да сме силни, да правим бюджета и да вземаме решения
ГЕРБ-СДС: Лидерски срещи ще има само ако са за сформиране на мнозинство и редовен кабинет
Борисов лично се е обадил на Атанас Атанасов и Ивайло Мирчев
Изпълнителната комисия на ГЕРБ заседава - ще има ли решение за преговори с ПП-ДБ?
Поканата отправи лидерът на партията Бойко Борисов, от коалицията поставиха две условия