Случаят с проблема при кацането на самолета на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен в Пловдив заради загуба на GPS навигация не е единствен. Според публикация на албанския портал „Javanews“, подобен инцидент е станал и през февруари 2023 г. със служебния самолет на тогавашния външен министър РС Македония и председател на ОБСЕ Буяр Османи.
Според източници, цитирани от портала, самолетът на Османи е изгубил напълно GPS сигнал, докато е прелитал над българското въздушно пространство. Пилотите са били принудени да използват ръчни системи за навигация и хартиени карти, прилагайки същите протоколи за аварийно управление, които са били използвани и при последния случай с Фон дер Лайен.
За разлика от сегашната реакция, тогава инцидентът не е бил публично обявен нито от ОБСЕ, нито от Европейския съюз, нито от НАТО. Той е останал предмет на вътрешно разглеждане и не е станал достояние на медиите.
Експерти по авиационна сигурност предупреждават, че подобни блокирания на GPS сигнал („джеминг“ и „спуфинг“) зачестяват в източноевропейския регион и носят риск от сериозни авиационни инциденти.
Официална Москва отрече участие в блокиранията, но според „Javanews“ случаят с Османи поставя под съмнение устойчивостта на въздушната сигурност на източния фланг на НАТО.


Коментари (0)