25 Декември, 2025

Слънчевата радиация сее паника, Airbus спря 6 000 самолета и изпрати бордови елемент за този на папата !

Слънчевата радиация сее паника, Airbus спря 6 000 самолета и изпрати бордови елемент за този на папата !

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Френската компания, най-големият производител на пътнически самолети в света, беше принудена спешно да актуализира софтуера на почти половината от глобалната си флота, което доведе до закъснения и отменени полети по целия свят

Един Airbus A320 е колос, дълъг почти четиридесет метра и тежащ над седемдесет тона, и не се страхува да излита при лошо време и буря.

Но тази сутрин над 6 000 от тези големи пътнически самолети бяха оставени на земята заради невидимата, но интензивна слънчева радиация, която – както се оказа – може да влияе на контролните системи и да застраши безопасността на полета, пише агенция ANSA.

Френската компания, най-големият производител на пътнически самолети в света, беше принудена спешно да актуализира софтуера на почти половината от глобалната си флота, което доведе до закъснения и отменени полети по целия свят. 

В някои случаи се наложи дори физическа подмяна на бордови елемент – както се случи със самолета на папа Лъв XIV, който в тези дни пътува между Турция и Ливан. Заместващият елемент – монитор – беше изпратен веднага от Рим към Истанбул, съобщи ватиканската пресслужба, но подмяната на всички останали ненадеждни хардуерни компоненти може да отнеме повече време.

По думите на френското правителство става дума за около сто самолета, значително по-малко от първоначално опасения за хиляда.

Папата е вероятно най-известният пътник, но грешката в системата е попречила на излитането на хиляди пътници по целия свят: индийските авиокомпании IndiGo, Air India и Air India Express – само като пример – са съобщили, че между 200 и 250 полета са били закъснели или отменени, докато други 95 са били спрени в Токио и още 90 – в Австралия.

Имало е проблеми и на летище „Шарл де Гол“ в Париж, докато Обединеното кралство е било засегнато само частично. По-рискова е била ситуацията в Съединените щати, тъй като проблемът е възникнал точно през уикенда на Деня на благодарността – период, когато много американци пътуват, за да се съберат със семействата си. Въпреки това въздействието е било сравнително ограничено, тъй като американските авиокомпании и без това предпочитат „своите“ Boeing пред европейските Airbus.

Всичко започнало от инцидент на 30 октомври, на полет на JetBlue от Канкун в Мексико към Нюарк, близо до Ню Йорк. След неочаквано снижение, самолетът е бил принуден да кацне аварийно в Тампа, Флорида. Анализът на инцидента разкрил, че „интензивната слънчева радиация“ е могла да „повреди данни, важни за функционирането на командите за управление на полета“.

В резултат производителят е съобщил, че е поискал от всички клиенти, използващи този софтуер, „незабавно да прекратят полетите“, както се посочва в предупреждението на Airbus, изпратено още вчера до авиационните власти с искане за незабавни предпазни действия. Компанията е признала, че „тези препоръки ще доведат до оперативни затруднения за пътници и клиенти“. „Искам искрено да се извиня на нашите клиенти и пътници, които са засегнати, но смятаме, че нищо не е по-важно от безопасността“, написа в LinkedIn изпълнителният директор на Airbus Гийом Фори.

Около 13 часа италианско време вече хиляди самолети бяха върнати в експлоатация след софтуерната актуализация, която – по думите на френския министър на транспорта Филип Табаро – е преминала „без затруднения“.

Технически проблемът засяга бордовия компютър за управление на елеваторите и елероните (Elac), произведен от Thales – друг френски гигант от аерокосмическата индустрия. Компанията Thales обаче заяви, че не носи отговорност за проблема: „Функцията, за която става дума, се поддържа от софтуер, който не е отговорност на Thales.“ Airbus все още не е уточнил коя фирма е проектирала и актуализирала този софтуер. „Извиняваме се за причиненото неудобство – завършват от Airbus – и ще работим в тясно сътрудничество с операторите, като поддържаме безопасността като наш абсолютен и основен приоритет.“

 

Сподели:

Коментари (0)

Русия отново ще отхвърли 20-те точки от последната версия на мирния план за Украйна, защото ....

Русия отново ще отхвърли 20-те точки от последната версия на мирния план за Украйна, защото ....

Според Александър Мережко, Руската федерация продължава упорито да повтаря исканията си, които означават капитулация на Украйна и дори нещо повече

Окупаторите инсценираха кървава Коледа в Херсон

Окупаторите инсценираха кървава Коледа в Херсон

По думите на кмета на града окупаторите са ударили Централния пазар в града, има пострадали, възникнал е пожар

Унижение за Путин на Коледа: Украйна e поела пълен контрол над Купянск

Унижение за Путин на Коледа: Украйна e поела пълен контрол над Купянск

Твърденията на руския диктатор, че Купянск вече е руски, бяха опровергани от самия Володимир Зеленски, който пък сподели, че се надява Путин да е умрял...