"Когато Pepsi-Cola се опитваше да попадне на съветския пазар, рублата не беше конвертируема. Поради тази причина фирмата без да очаква се превърна във военна сила, притежаваща 17 подводници, а куриозната сделка скоро се превърнала в кошмар", пише германското списание Der Spiegel.
"Никита Хрушчов бил жаден. На 24 юли 1959 година съветският генсек разглеждал с тогавашния вицепрезидент на САЩ Ричард Никсън американското Национално изложение в Москва и горещо оспорвал пред камерите предимствата на капитализма, когато някой от обкръжението на Никсън му подава хартиена чашка с кафява течност. На чашката пишело Pepsi. Хручшов, чието чело било плувнало в пот, "скептично" отпил глътка и продължил да спори", припомня авторът.
За амбициозния шеф на компанията Доналд М. Кендъл това е професионално постижение и PR-трик от най-високо ниво, макар че едва през 1972 година Pepsi става първата потребителска стока, която се продавала в Съветския съюз.
Голям проблем обаче се превърнало заплащането. Тъй като било невъзможно рублата да бъде конвертирана в западна валута, на партньорите се наложило да проявят изобретателност. Решението, както често става в Русия, била водката. В замяна на концентрат Pepsi-Cola получила руската водка "Столичная" за ексклузивна продажба на американския пазар.
Но през 1989 година отново възникнал старият проблем. Плащането в рубли продължавало да е невъзможно, затова Съветският съюз предлага нещо, което като водката било в изобилие - военна техника. 17 съветски подводници станали собственост на Pepsi-Cola, както и крайцер, фрегата и разрушител. А фирмата получила лиценз за продажбата на водка за още 10 години.
Необичайната сделка предизвикала бурна реакция, а Кендъл се пошегувал, че ще разоръжи СССР по-бързо отколкото Белия дом.
Превод: Faktor.bg


Коментари (0)