18 Април, 2025

София Грънчарова: България е под хибридна окупация

Все повече зачестяват случаите на отровени от пропаганда семейства , а рискът е ежедневен“,  казва гостът

Основна тема в предаването „Видимо и невидимо: Контрапропаганда“ бе пропагандата като всекидневна заплаха и изкуството като инструмент за осмисляне на миналото и настоящето. Осем млади български творци ги пречупиха през своя оригинален поглед в рамките на откритата на 25 март в Гьоте институт изложба: „Нейните отровни двойници: WATCH YOUR FEED! 

Кураторката на изложбата София Грънчаров, гост в „Контрапропаганда“, не крие, че алюзията в заглавието е както с отровните гъби-двойници, така и с „информационния фураж“ (feed), под формата на който ежедневно потребяваме реалността. Можем да не се отровим, но се разболяваме. Понякога болестта е нелечима. 

Авторите, представени ви изложбата: Lexi Fleurs, Слава Джордж, Яница Фендулова, Марина Генова, Никола Стоянов, Никола Андреев, Никола Цветанов, Кирил Буховски, са се запитали способни ли сме да различаваме  порциите истина от порциите лъжа в ежедневното ни медийно самоугояване. Всеки е отговорил по свой начин, опитвайки се да излезе от „Платоновата „пещера на сенките“, тотално подменила истината с лъжата. Резултатът трябва да се види, трудно се преразказва.

„Все повече зачестяват случаите на отровени от пропаганда семейства. Рискът е ежедневен“,  казва София Грънчарова. Затова изложбата е опит да се разбере и преработи историческата и политическата реалност, която ни заобикаля. Осъзнаването на факта, че обществото няма имунитет срещу заливащата го дезинформация, според кураторката е първата стъпка към борбата за свободно общество. „Борбата с пропагандата е борба с лъжата, което означава борба за истината, а това е борба за свободно общество“.

София Грънчарова прави интересен паралел между агентите на комунистическата Държавна сигурност и сегашните интернет-тролове като техни наследници. Тя не поставя знак на равенство между тях, но осъзнава колко голяма болка е темата за поколението на родителите й, и смята че тази травма предстои да се преработи от децата им. „Ако едно поколение не се е справило с някакъв проблем, той ще се прехвърли на следващото, и мисля, че е крайно време нашето поколение да осмисли наследството на комунизма. Изкуството и в България не малко се занимава с тази тема, защото чувствителните хора напипват болните места на обществото, опитват се  да си обяснят истината. Така че има определено има опити да се говори за това, да се преработи, да се осъзнае и да се превъзмогне по някакъв начин“, убедена е кураторката на изложбата „Нейните отровни двойници“.

 

В мислещите хора обаче нараства усещането, че страната е обект на хибридна война, която влияе на обществото и демократичните процеси. „В началото не бях сигурна, но мислейки по темата, ми се струва, че сме в  хибридна окупация“, слага диагноза на медийното здраве на българина София Грънчарова, куратор на „Нейните отровни двойници: WATCH YOUR FEED!“ 

 

Изложбата може да се види до  30 април 2025 в залите на Гьоте Институт – София.

Сподели:

Коментари (0)

Теодора Димова: Външните признаци като че ли станаха по-същностни за нас от разбирането на вярата

Теодора Димова: Външните признаци като че ли станаха по-същностни за нас от разбирането на вярата

От години говорим за тези преобърнати ценности, за незачитане на международни договори. „Кой ще изгради нови ценности?“, се пита писателката

Божинов, режисьор на филм по повод атентата в „Света Неделя“: Днес политическото „ликвидиране“ е различно

Божинов, режисьор на филм по повод атентата в „Света Неделя“: Днес политическото „ликвидиране“ е различно

Очаква се филмът, създаден по романа „Чамъ-кория“ на Милен Русков, да бъде екранизиран. Поводът е 100 години от жестокия терористичен акт.

Нов доклад с разтърсващи факти около смъртта на Джийн Хекман и съпругата му

Нов доклад с разтърсващи факти около смъртта на Джийн Хекман и съпругата му

Новата информация се съдържа в телефонните разпечатки и имейлите на популярното семейство, а снимките, часовете филмов материал и други документи бяха публикувани на 15 април след неотдавнашно съдебно разпореждане, според което всички изображения на починалата двойка ще бъдат блокирани