Социалният психолог в INSEAD в Сингапур проф. Анди Яп коментира в интервю за "Дойче веле" паническото пазаруване, на което сме свидетели тези дни.
Коронавирусът е невидим враг. А когато човек не вижда своя враг, губи чувството си за контрол. Онези, които имат усещането, че контролът им се изплъзва, се опитват да компенсират това по друг начин. Пазаруването е именно такава практика, която ни позволява да си възвърнем чувството за контрол. Нашите изследвания показват, че хората, губещи усещането си за контрол, започват да купуват продукти, за които се предполага, че могат да помогнат за решаването на проблемите, станали причина за това те да загубят чувството си за контрол. С други думи: ако се страхувате от вируса, започвате да се снабдявате с неща, които да ви попречат да се разболеете. Ето защо хората купуват маски и дезинфектанти. Или почистващи препарати, с които да поддържат чисти домовете и офисите си, твърди проф. Яп.
Преди около три-четири години искахме да разберем какво точно се случва, когато хората изпитват страх и стрес. Тогава открихме, че до този момент не е изследван един основен елемент, който съпровожда тези усещания - а именно значението на контрола или усещането за загуба на контрол. Така проведохме поредица от експерименти в супермаркети и в лаборатория. Установихме, че хората, които губят усещането си за контрол, купуват по-функционални продукти, т.е. такива, които им помагат в решаването на дадени проблеми. Преди всичко това са продукти, чрез които те успяват отново да си възвърнат контрола.
Помолен да отговори на въпроса какво би посъветвал хората, за да възстановят усещането си за контрол, проф. Яп отговаря: Най-напред ви трябва информация - трябва да разберете какво се случва, какво представлява този вирус, как бихте могли да се заразите и как можете да се лекувате. Но бих посъветвал хората да не прекарват твърде много време в социалните мрежи, защото те представляват един вид ехо-стаи. Една от причините за паническото пазаруване е, че хората виждат снимки и видеоклипове на други хора, които купуват тоалетна хартия и други продукти, които в резултат на това започват да липсват в магазините. Такива гледки и друг път са пораждали истерично пазаруване по целия свят. По време на епидемията от ТОРС, която представлява подобна вирусна инфекция, нямаше чак такава истерия. Хората пазаруваха по-умерено, защото тогава все още не съществуваха тези ехо-стаи и хората не бяха нахлули масово в тях.
Общество
Още от Общество
Проф. Румяна Дечева: Има секции с избирателна активност по-висока, отколкото във времената на режима преди 1989 г.
Имаме много повече въпроси за изборите от онова, което КС може да разглежда, заяви експертът по изборни въпроси
Кънчо Стойчев: Борисов е най-подготвен, но в политиката има една граница - трябва да станеш от масата
Голяма част от работещите са назначени в общините. Тези хора са платен електорат, заяви социологът
Деян Кюранов: След пазарлъците за председател на НС ще се видят истинските намерения за правителство
Искат ново президентско служебно правителство и така до амина, заяви Кюранов