Днес от Специализираната прокуратура са изпратили до Министерството на правосъдието отрицателно становище относно законопроекта за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт, в който се предвижда закриване на специализираното правосъдие. Това съобщават от пресцентъра на Специализирана прокуратура (СП).
Съображенията на Специализираната прокуратура са изложени в две групи, свързани с нарушения на процедурата и условията за издаване на нормативен акт, както със съдържанието на законопроекта.
Според административният ръководител на СП, Валентина Маджарова, в своята трайна и непротиворечива практика ВАС застъпва последовятелна позиция, че неспазването на реда и условията за издаване на един нормативен акт, обуславя неговата нищожност. При нарушена процедура по издаването му, нищожността се отнася за целия нормативен акт, тъй като се засягат всички негови части. Такъв порочен нормативен акт не би могъл да породи правни последици, тъй като би бил противоконституционен. Тя допълва, че в конкретния случай, нито в мотивите, нито в доклада на вносителя на обсъждания проект за изменение и допълнение на ЗСВ се сочат конкретни и/или изключителни причини, които да налагат съкращаване на законоустановения срок от 30 дни за провеждане на обществени консултации.
Структурните и организационни промени по отношение на звената на специализираното наказателно правосъдие имат за цел да гарантират конституционния принцип за независимост на съдебната власт
В становището се казва, че съкращаването на срока за обществено обсъждане е грубо нарушение на процедурата за издаване на закона. От прокуратурата са на мнение, че липсата на посочени в мотивите и доклада изключителни причини, налагащи по-кратък от законния 30-дневен срок за обществени консултации представляват съществени нарушения на законоустановените правила в ЗНА за изработване на проекта за нормативен акт, които пряко рефлектират върху основни принципи, като законност, равенство, достъпност, публичност и прозрачност.
Като друго нарушение в становището се посочва нуждата от оценка на въздействието, която изследва съотношението между формулираните цели и очакваните (постигнатите) резултати при изработването на проект за нормативен акт. В конкретния случай, такава оценка на проекта на Закона за изменение и допълнение на ЗСВ е извършена съвсем бланкетно, без да съдържа нужната конкретика.
Следващата критика на Специализирана прокуратура е към твърдението, че не са постигнати заложените цели, липсва разделение на властите и са нарушени конституционните права на гражданите. В становището се посочва, че този извод, формулиран под формата на проблем, който предложения законопроект има за цел да отстрани чрез закриването на органите на специализираното правосъдие, е лишен от всякакво правно и фактическо основание. Изводът, че не са постигнати заложените през 2011г. цели при създаването на СпНС и СП е необоснован, тъй като не почива на всестранен, пълен и обективен сравнителен анализ, който да посочи какви са били реалните резултати от борбата с корупцията по високите на етажи на властта преди 2018 г.
От СП не одобряват и твърдението, че не са постигнати резултати по отношение на осъдителните присъди по дела за корупция по високите етажи на властта. В становището изрично се посочва, че специализираните структури (СпНС и АСпНС) не постановяват окончателни съдебни актове.
Специализираните съд и прокуратура се закриват заради слаби резултати в борбата с корупцията и организираната престъпност
Валентина Мадварова споделя, че е абсолютно неуместно и несъпоставимо е да се сравняват постигнатите от специализираните правораздавателни органи резултати в борбата с тероризма и организираната престъпност, с постигнатите резултати в борбата с престъпленията, свързани с корупцията по високите етажи на, не само от гледна точка на времето, през което е осъществявана тази дейност от компетентните специализирани органи, а и предвид характера, тежестта и спецификата на делата за всеки от тези видове престъпност, която е несъпоставима.
Тя допълни, че съдържанието на мотивите на проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт не съответства на изискванията, регламентирани в чл. 28, ал.2, от ЗНА, което е равнозначно на липса на мотиви.
Съдържащите се в доклада на министъра на правосъдието мотиви, целящи да обосноват търсената нормативна промяна, не се основават на конкретни фактически обстоятелства, от които да следва категоричен извод за необходимостта от тази промяна, което ги лишава от съдържание.
В мотивите на законопроекта липсват съображения относно очакваните резултати от прилагането на закона, включително финансовите, ако има такива.
Валентина Маджарова изразява позиция, че целите на представения за обсъждане законопроект не могат да бъдат постигнати. Тя смята, че прехвърлянето на цялата компетентност на други прокуратури би довело до спиране на работата по такъв тип дела. Друг аргумент, е че магистратите, на които ще се прехвърлят делата ще са демотивирани, поради неправомерното закриване на спецправосъдието. Третият аргумент е свързан със наказателното законодателство, което не е променяно с години. Така дори и при закриване на спецсъдилищата нищо няма да се промени. Друг аргумент на СП, е че по делата, гледани с СпНС оправдани лица почти няма. По-голямата част от делата завършват с присъди.
"Поради това категорично считам, че липсата на осезаем напредък по корупционните престъпления се дължи на остарялото наказателно законодателство и изключително формализирания наказателен процес, а истинската причина за желанието за закриване на специализираните структури може да е всяка друга, но не и липса на ефективност и ефикасност.", заявява Валентина Маджарова.
Магистратите излязоха с отрицателно становище за закриване на спецправосъдието
Фактор Фактор
Още от Закон и ред
Цветелина Пенева: Записите от видеонаблюдението в СИК не са обект на проверка от КС
Проверява се съответствието между бюлетините в чувалите и записаното в изборните книжа
Прокурорската колегия на ВСС допусна за изслушване Борислав Сарафов
Единодушно - с осем гласа
Европрокуратурата разследва българин за измама във връзка с проект в Африка
Проектът е на стойност 1,92 млн. евро