Танкерът „Кайрос“ е изтеглен и се намира на безопасно място в Бургаския залив, на достатъчно разстояние от брега и населените места. Това съобщи директорът на Морска администрация капитан Живко Петров, предаде БГНЕС.
Танкерът се намира на около 8 морски мили от Поморие и от Созопол - около 13–14 километра. От Бургас е достатъчно далеч. Няма реална опасност танкерът да бъде отнесен към брега, увери капитан Петров.
След седмица блокада край Ахтопол: Танкерът „Кайрос“ е изтеглен и закотвен в Бургаския залив
Сложната операция е изпълнена по план, а корабът е задържан като опасен за корабоплаването
По думите му корабът е разположен така, че да не представлява опасност за крайбрежието и корабоплаването. В момента танкерът е на котва и се намира под постоянно наблюдение.
„Корабът е със седнала котва – терминът е 8 ключа на вода, което означава около 200 метра верига. Няма практическа опасност да бъде отнесен. Теоретична винаги може да съществува, но практическа – няма“, посочи той.
Оттук нататък следват законово предвидените процедури.
„Юридически корабът ще бъде задържан от мен с моя заповед, тъй като се намира в моя отговорен район. След това изчисляваме всички разходи и ги предявяваме на корабособственика“, каза още директорът на Морска администрация.
Танкерът “Кайрос” вече е закотвен в Бургаския залив
По-бързото му придвижване се дължи на попътния вятър
Той допълни, че след заплащането на разходите ангажиментът за бъдещите действия остава изцяло на собственика.
„Негов е ангажиментът да реши кога, как и с какви средства - в разумен срок, корабът да бъде преместен. От наша страна ще продължим да го наблюдаваме и ще извършваме периодични допълнителни инспекции“, уточни капитан Петров.
По думите му на борда на „Кайрос“ в момента има представители на корабособственика и част от екипажа.
„Те го наблюдават. Това са действията на този етап“, каза той и припомни, че храна и вода им бяха доставени още първия ден на кризата, при необходимост ще бъдат осигурени и допълнителни доставки.
Задържането на кораба е задължителна мярка. „Корабът е опасен за корабоплаването. Той е негоден фактически да плава сам. Това е формата, по която могат да бъдат предявени разходите, които българската държава е извършила“, обясни директорът на Морска администрация.
МОСВ следи качеството на морските води край Ахтопол заради изтеглянето на кораба „Кайрос“
Извънредният мониторинг на морските води в района, който Басейнова дирекция направи след инцидента, не установи замърсявания
По въпроса дали танкерът може да бъде ремонтиран, капитан Петров посочи, че решението е икономическо.
„Принципно всичко е възможно технически. Въпросът е дали е икономически обосновано. Това ще се реши от корабособственика“, заяви той.
По думите му евентуален ремонт може да бъде извършен в подходяща корабостроителница, като една от възможностите е в Турция, но подчерта, че това са само предположения.
Относно вариант за нарязване за скрап капитан Петров беше категоричен, че държавата няма право да се разпорежда с чужд кораб.
„Ние не сме пиратска държава. Ако корабособственикът откаже да заплати разходите, те се предявяват по съдебен ред“, каза още той.


Коментари (0)