Николай Станев
Най-натоварената отсечка от Автомагистрала „Тракия“ Пловдив - София се е превърнала за пореден път в истински кошмар за шофьорите. Оправданието на АПИ – неотложен или планиран ремонт на два участъка – около разклонението за Пазарджик и от Ихтиман до Вакарел, превръща пътуването и за най-търпеливия шофьор в нежелано премеждие. Такава се оказа ситуацията за хиляди шофьори в четвъртък следобед – 25 септември. Истинският кошмар беше в лентата на придвижващите се към София. И проблемът не е в ремонтите, а в
изключително лошата организация на движение,
определяна и контролирана от АПИ и Пътна полиция. И на двата участъка с ремонти задръстванията започваха километри преди тях. На места колоната от коли и камиони не се движеше, а на други - на място се изчакваше по 15-20 минути. Въведено е реверсивно движение, но ефектът от него е нулев. Парадоксът е, че към София движението бе ограничено само в едно платно, независимо че потокът от коли е двойно по-голям, а към Пловдив се извършва в две платна, въпреки по-слабия трафик.
Предупреждения за задръствания и интензивен трафик липсват, а указателни табели за участъците в ремонт се виждат от шофьорите едва след като са прекарали километри преди това в плътна колона от пъплещи превозни средства, чудейки се дали не е станала някаква катастрофа.
Пътните полицаи, които се мяркат тук там по магистралата са с почти пасивна роля, не реагират дори и на нахалниците, които се движат в аварийната лента. В блокираните участъци от лявата страна на водачите фучат колите от насрещното движение, а отдясно е мантинелата и непрекъсната мрежа. Човек се чувства като в капан и не дай бог да имаш здравословни проблеми, спешна работа или други неотложни нужди?!
Да, имаше преди дни медийни съобщения за участъци в ремонти, но това едва ли е оправдание за лошата организация. Проблемът е, че ремонт тече по автомагистралата и в района на Сливен, а така за пътуващите към Бургас приключението става още по-кошмарно.
Реално в
България няма истинска магистрала,
като се има в предвид, че и по незавършената „Хемус“ целогодишно се правят ремонти, включително и в момента. А само преди три месеца, през май и юни, по "Тракия" и "Хемус" отново се извършваха ремонти. Това съвсем не пречи политици и управляващи да се бият гордо в гърдите, какво са съградили.
И този истински ад в придвижването се случва в обикновен работен ден, сега не е натовареният летен сезон, нито петък, събота или неделя, когато хората се изнасят от големите градове за уикенда.
По предварителни информации до края на ноември ремонтите трябва да приключат, но у нас сроковете никога не се спазват, така че и Коледа можем да дочакаме в подобни пътни капани.
И при тази абсурдна пътна ситуация – как да се развива успешно туризъм, икономика, бизнес? Кой ще компенсира хилядите водачи за загубеното ценно време и увеличения разход на гориво? В същото време няма никаква гаранция, че ремонтите, за които се харчат милиони, ще бъдат извършени качеството и няма да се наложи догодина да се прави ремонт на ремонта.
Корупционната среда
е прекрасна – сама се подхранва и възпроизвежда.
През последните месеци АПИ се управлява от министър на Регионалното развитие и благоустройството социалист, и социалистическият манталитет на работа там явно се възкресява успешно. Министърът демонстрира в пропаганден стил, че е повече загрижен с европейски средства да се ремонтира чинията на Бузлуджа – Дом паметник на престъпната БКП, отколкото хората в България и гостите й да пътуват спокойно и комфортно. В същото време докато шофьори и пътници късат почти перманентно нерви, тези мили другари от АПИ си
разпределят цинично бонуси за милиони
и лапат огромни заплати от бюджета на държавата.
В началото на септември стана ясно, че близо 4,7 млн. лв. са получили 2113 служители в системата на Агенция "Пътна инфраструктура" през първите шест месеца на тази година. Допълнителните възнаграждения в агенцията станаха повод за прокурорска проверка, след като бяха изнесени данни, че шефовете са си раздали над 2,2 млн. лв. над заплатите.
През 2024 г. средно 2113 служители са получили общо 9 414 207 лева премии. Това прави за цялата година средно по 4455 лв. на служител, или 371 лева месечно. За първата половина общата сума за премии е 4 689 630 лв., което е средно по 369 лв. на служител месечно.
Честито на получилите бонуси!
Честито и на страдащите по измислените български магистрали!


Коментари (0)