В края на юни Tesla направи това, което Елън Мъск обещава на феновете си от години: компанията демонстрира първата напълно автономна доставка на автомобил — Model Y, който без нито един човек вътре измина 30-минутен маршрут от фабриката в Тексас до адрес в центъра на Остин. И то точно за рождения ден на Мъск, който тази година навърши 54 години.
Компанията засне видео доказателство — колата преминава през магистрали и градски улици, за да стигне до новия си собственик на ул. S. Lamar Blvd. Изпълнителният директор обяви в социалните мрежи, че не е имало дори дистанционен оператор зад кадър.
Доставката идва само дни след старта на ограничен роботакси услуга в Остин. Новата услуга все още оперира със сериозни ограничения — фиксирани часове, без курсове до летището и със задължителен наблюдател на предната седалка.
Автономната доставка обаче беше различна: за първи път Tesla твърди, че пуска кола изцяло сама, без никой да я следи в реално време. На теория това би могло да намали разходи за логистика и такси за доставка, но поставя и сериозни въпроси за безопасността. Градските власти в Остин потвърдиха пред Fortune, че нямат правомощия да спират подобни тестове и ще реагират само ако възникнат инциденти.
Въпреки ентусиазма на Мъск, автономната доставка веднага предизвика скептицизъм. Някои анализатори припомниха злополучното видео „Paint It Black“ от 2016 г., когато Tesla твърдеше, че показва реално видео, но по-късно стана ясно, че видеото е режисирано и колата е била контролирана.
Допълнително напрежение създава и фактът, че компанията качи видеото след самата доставка, а не го стриймна на живо. Така остават съмнения дали кадрите показват точно това, което се твърди.
AI директорът на Tesla Ашок Еласвами отрече каквато и да е манипулация и настоя, че клиентът е избран случайно и колата е стандартен Model Y, идентичен с всяка друга кола от фабриката в Остин.
Доставката е демонстрация и за слабо регулираното поле на автономното шофиране в САЩ. В щата Тексас няма ясни разпоредби, които да забраняват подобни експерименти. Въпреки това Tesla рискува — колата може да пристигне надраскана, мръсна или дори повредена, а автономният пробег на Model Y е около 357 мили. Това на практика ограничава маршрути от една фабрика до близки точки, например, ако няма станция за презареждане.
Случайно или не демонстрацията идва дни преди Tesla да обяви новите си финансови резултати. Прогнозите сочат спад в глобалните доставки — с около 14% по-малко спрямо предходното тримесечие или около 383 хиляди автомобила. За Мъск и инвеститорите темата за роботакситата и пълната автономия е удобен начин да насочат фокуса към бъдещето и да отклонят вниманието от спада на продажбите.
Това не е първият път, когато Мъск залага на силен медиен ефект. Само през октомври 2024 г. Tesla демонстрира роботи, които уж работят самостоятелно, но по-късно се разбра, че са били телеръчно управлявани от екип зад кулисите.
Случаят с Model Y повдига вечния въпрос: кога обещанията за пълно автономно шофиране ще се превърнат в реалност извън контролирани демонстрации? За Tesla това е ключово — технологията FSD (Full Self-Driving) отдавна е в центъра на марката, но и под прицел на регулаторите в САЩ.
Ако Tesla успее да превърне еднократната демонстрация в масова практика, това би могло да революционизира веригата за доставки и бизнеса с автомобилна логистика. Но преди това Мъск ще трябва да убеди не само скептиците, но и законодателите, че безопасността не е жертвана за сметка на рекламата.


Коментари (0)