Война за рафтовете: 107% мито заплашва 13 италиански гиганта
Тринадесет от най-големите италиански марки паста са изправени пред безпрецедентна криза на американския пазар. През януари трябва да влязат в сила наказателни мита в размер на 107%, които могат да принудят компаниите да изтеглят продуктите си от магазините или драстично да повишат цените за крайните потребители.
За това съобщи New York Post, цитирайки данни от Министерството на търговията на САЩ. Този налог е най-високият, който Белият дом се е опитал да наложи върху конкретен продукт от началото на търговските мерки на президента Тръмп. Митото се състои от базова тарифа от 15% върху стоки от Европейския съюз, към която е добавен наказателен данък от 92% заради обвинения в "дъмпинг".
Дъмпинг или "Хиперпротекционизъм"?
Според Министерството на търговията на САЩ, италианските производители на паста нарушават законите срещу дъмпинга, като изнасят продуктите си на изкуствено ниски цени, за да получат нелоялно предимство пред американските конкуренти.
Разследването е започнало, след като два американски производителя са подали жалби. Министерството е поискало информация от две от големите марки – Pasta Garofalo и La Molisana – които отричат обвиненията. Американските власти обаче определиха компаниите като "несътрудничещи си", тъй като са изпратили документи с непреведени италиански термини и недефинирани акроними. В резултат на това, митото от 107% е наложено на цялата група от 13 компании, приемайки, че поведението на двете марки отразява това на всички.
Италианските компании твърдят, че отговорът им е бил идентичен с този при предишни проверки и че промяната идва от много по-строгия подход на Министерството на търговията. La Molisana твърди, че правителството е допуснало грешка в изчисленията, третирайки техните нетни цени като брутни.
Политическо Измерение и Потребителски Шок
Инцидентът бързо придоби политически характер. Министърът на земеделието на Италия, Франческо Лолобриджида, нарече политиката "хиперпротекционистка", като вестник Corriere della Sera излезе със заглавие: "Тръмп обявява война на италианската паста." От своя страна, представител на Белия дом отрече обвиненията в политическа мотивираност и призова компаниите да се фокусират върху съответствието, "вместо да се оплакват на фалшиви новинарски репортери."
Анализаторите посочват, че най-голямото въздействие ще бъде върху потребителите, които предпочитат премиум марки като Rummo или Pastificio Liguori. Докато Barilla е по-малко застрашена (тъй като произвежда паста за американския пазар на територията на САЩ), останалите брандове ще трябва да изберат между загуба на конкурентоспособност или пълно изтегляне от американския пазар. Това може да доведе до потребителски шок и до рязко повишаване на цените на вносната паста като цяло.
Международна Реакция
Европейският съюз също изрази остро недоволство. Марош Шефчович, топ търговски представител на ЕС, заяви, че 107% мито е "явно неприемливо", докато италианският външен министър Антонио Таяни е сформирал специална работна група за борба срещу налога.
Компаниите, които включват Pasta Garofalo, La Molisana, Rummo и други, призовават Министерството на търговията да преразгледа оценката си и да намали налога преди януари, когато ще се промени пейзажът на американските хранителни магазини.


Коментари (0)