Утре в Народното събрание предстои обсъждане на законови промени, свързани с държавната собственост. С предложенията се цели да се ограничи възможността за продължително блокиране на инфраструктурни проекти чрез обжалване на екологични оценки.
В момента зелени организации могат да оспорват екооценките на проекти от транспортната и енергийната сфера на две съдебни инстанции. Това води до сериозно забавяне на изграждането на стратегически обекти. Новите текстове предвиждат обжалването да се извършва само пред Върховния административен съд, който ще трябва да се произнася в срок до 6 месеца.
Също така, пожарни и полицейски управления ще бъдат приравнени към обекти от национално значение. Това ще улесни процедурите по изграждането им.
През последните две десетилетия почти всички големи инфраструктурни проекти – магистрали, жп линии, енергийни съоръжения – са обжалвани от екологични организации. Сред тях са магистрала „Струма“, тунелът под Шипка, ПАВЕЦ „Чаира“ и язовирите „Яденица“ и „Черни Осъм“. Част от тези проекти попадат в защитени територии по мрежата „Натура 2000“.
Пример: магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле трябваше да бъде завършена още през 2004 г. Проектът е забавен с десетилетия заради заведените десетки съдебни дела. В този период са отчетени десетки жертви и стотици ранени при катастрофи в участъка.
Друг пример е тунелът под Шипка. През 2022 г. трасето му е било включено в зона със защитен статут, което блокира проекта.
Според част от публикациите, обжалванията са свързвани с външни икономически интереси. През 2023 г. например са подадени 15 жалби за един месец, а общият брой дела срещу „Струма“ надхвърля 50.
Промените, които ще бъдат разгледани в комисия, запазват правото на обжалване, но ограничават продължителността му. Целта е да се намери баланс между опазването на природата и нуждата от развитие на инфраструктурата.


Коментари (0)