12 Юни, 2026

В социалните мрежи нахлуват дезинформации за психичното здраве

Снимка: EPA/BGNES

Анализ на 5000 публикации за състояния като аутизъм, СДВ, шизофрения, биполярно разстройство, депресия, хранителни разстройства, обсесивно-компулсивно разстройство, тревожност и фобии установи, че до 56 процента от съдържанието е ненадеждно

Социалните мрежи са изпълнени с подвеждаща информация за психичното здраве, което създава рискове за младите хора, които все по-често ги използват за самодиагностика, разкри ново изследване

Повече от половината от публикациите по темата за психичното здраве и невроразнообразието съдържат неточности или недоказани твърдения. Анализ на 5000 публикации за състояния като аутизъм, СДВ, шизофрения, биполярно разстройство, депресия, хранителни разстройства, обсесивно-компулсивно разстройство, тревожност и фобии установи, че до 56 процента от съдържанието е ненадеждно, съобщи „Евронюз“.

Най-високи нива на дезинформация се наблюдават при теми, свързани с невроразнообразие, например аутизъм и СДВ.

„Нашата работа разкри нива на дезинформация в социалните мрежи до 56%. Това показва колко лесно ангажиращи видеа могат да се разпространяват онлайн, дори когато информацията не е точна“, казва съавторът на изследването Елинор Чатбърн от Университета на Източна Англия.

Изследователите са анализирали 27 проучвания, които обхващат платформи като YouTube, TikTok, Facebook, Instagram и Х. В 17 от тях е установена дезинформация, като нивата варират значително – от 0 процента при видеа за тревожност и депресия в YouTube Kids до над 56% при съдържание за клаустрофобия при ядрено-магнитен резонанс.

TikTok се откроява с най-високи стойности – 52% дезинформация при видеа за СДВ и 41% при съдържание за аутизъм. За сравнение, при YouTube този процент е средно 22%, а при Facebook - малко под 15%.

Много млади хора използват социалните мрежи, за да разберат симптомите си и да си поставят възможни диагнози.

„Съдържанието в TikTok се свързва с това, че все повече младежи започват да вярват, че може да имат психични или невроразвитийни състояния“, отбелязва Чатбърн.

Подобно търсене може да бъде първа стъпка, но трябва да доведе до професионална оценка. Разпространението на неточна информация крие риск от патологизиране на нормално поведение и още по-голямо неразбиране на сериозните състояния.

Сподели:
СЗО предупреди: арсен, олово и бактерии отнемат милиони животи

СЗО предупреди: арсен, олово и бактерии отнемат милиони животи

Нов доклад на Световната здравна организация разкрива, че опасната храна причинява 866 милиона заболявания и милиони смъртни случая годишно. Най-засегнати са децата под пет години, а икономическите загуби надхвърлят 600 милиарда долара.

Световен прецедент: Български лекари спасиха жена с разкъсана аорта, бременна с близнаци

Световен прецедент: Български лекари спасиха жена с разкъсана аорта, бременна с близнаци

Тя претърпява интервенция за възстановяване на аортата, а бременността следят специалисти Националната кардиологична болница и „Майчин дом“ - при раждането в залата има близо 50 лекари

Защо смутитата са идеалната лятна напитка за жегите?

Защо смутитата са идеалната лятна напитка за жегите?

Доброто хидратиране е в основата на това да бъдем енергични, здрави и пълноценни всеки ден. Човешкият организъм е съставен от около 60% вода и за да може да функционира правилно, е необходимо да поддържаме тялото си хидратирано. През най-топлите летни месеци, поради високите температури и обилното ни потене губим не само течности, но и ценни електролити като натрий, калий и др. 

Коментари (0)