Генералният директор на „Лукойл-България” Валентин Златев предупреди, че държавата може да изгони големите все още останали у нас инвеститори в сферата на горивата. Той се яви пред т. нар. парламентарна комисия „Ревизоро”, която днес трябваше да разгледа предложението на правителството за отлагане с шест месеца на новия закон за горивата, информира Флагман.бг.
Законът цели борба със сивия сектор, но среща отпор от различни страни. Той трябва да влезе в сила в края на януари, но правителството предлага да се отложи с шест месеца.
Според Валентин Златев обаче това на практика означава, че нормите ще бъдат отменени.
„След като прекарахме почти година и половина в залите на парламента и обсъждахме един закон, който впоследствие Народното събрание гласува и прие, по никакъв начин, никога не бих могъл да си представя, че след три месеца ще седим пак в залите и ще се чудим какъв повод да намерим не да отложим, а да отменим този закон, защото, надявам се, никой няма илюзии, че отлагането с шест месеца на закона и след това още три месеца за наредбата – отиваме в септември месец, тази година започват избори и едва ли някога повече ще се върнем към този закон, или – в този вид, в който поне е гласуван от Народното събрание.
Това, че ще се стигне дотук, беше ясно още в края на декември, защото нито структурата, нито бюджетът на Министерството на икономиката с новата структура беше утвърдена и приет от министъра на финансите; нито министърът на икономиката беше предприел необходимите мерки, за да се формират органите, които да осъществяват контрола по изпълнението на закона”, коментира Златев.
Въпросът бил каква ще бъде формата и как ще се стигне до отлагането.
Шефът на „Лукойл-България” припомни, че сивата икономика в сектора е между 800 милиона и 1 милиард годишно.
Последните останали големи инвеститори в България били членове на Българската петролна и газова асоциация (БПГА), от името на която Златев се яви днес в парламента.
Валентин Златев отново каза, че три неща водят до сивия сектор в сферата на горивата. Това били проблемите с входа в държавата, със системата БАЦИС към Агенция „Митници” и т. нар. ведомствени бензиностанции – феномен, какъвто нямало никъде в Европа. В тези бензиностанции се продавало само в кеш.
„Няма никакви апарати, които да осъществяват връзката с НАП. Тези кеш пари са същите тези пари, които се раздават обратно по веригата и пораждат корупцията. Но когато двата лева (условно казано), колкото струва литър гориво и един лев и пет стотинки, колкото са данъците, изчезнат, то ние не можеме да се конкурираме с подобни участници на пазара. Това е нашата болка, за която говорим. И ако става въпрос за 100-150-200 хиляди тона годишно, което са 120-200 милиона, примерно, лева, защото това са толкова милиони литри – о’кей. Всяка една страна има някакъв процент контрабанда. Когато става въпрос за 500-600-700 хиляди тона от 2 милиона тона пазар в България, това значи, че трябва да затваря рафинерията в Бургас; това значи, че всички ние трябва да затваряме бензиностанциите и да напускаме страната. Това беше мотивът, поради който ние винаги сме се борили и сме считали, че в България все пак ще бъдат приети необходимите нормативни мерки и това нещо ще бъде поне официално прекратено”, каза още Валентин Златев.
Той разказа как на 7 януари една от работодателските организации внесла предложение законът да бъде отменен и бързо – още на другия ден, правителството решило той да бъде отложен с шест месеца.
Златев нападна шефа на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) Кирил Домусчиев, напомняйки за конфликта между двамата, разразил се публично през последните дни. Шефът на „Лукойл-България” обаче каза, че няма да му пада на нивото и да отговаря на думите му.
Златев призова Домусчиев да декларира конфликт на интереси, когато е изключително активен по темата с горивата - моралът го изисква.
„През неговото пристанище една фирма – нарича се „Инса ойл”, е внесла 2016 г. 54 танкера с горива и само до октомври месец 2017 г. – още 24 танкера. Аз не знам какви са финансовите отчети на въпросната фирма и колко данъци е платила. Дълбоко се съмнявам, че това отговаря на обема танкери, които са влезли през Пристанище Бургас, в случая. Така че най-малкото е неетично, когато имаш конфликт на интереси в ситуацията, да заемаш такава ясна позиция и да въвеждаш българското общество в заблуждение”, каза още Валентин Златев.
Златев препоръча бързо да се коригират несъвършенствата в закона, но да не се отлага влизането му в сила с шест месеца.
Днес парламентарната комисия „Ревизоро” пък реши да отложи разглеждането на щекотливия казус. Формален повод за това стана отсъствие на представител на вносителя. Трябвало да се яви икономическият министър Емил Караниколов, но той претърпял инцидент, обясни председателят на комисията Емил Димитров-Ревизоро.
Дебат обаче имаше, като в него участваха и представители на КРИБ, както и част от засегнатите страни от минодобивния сектор и др. Емил Димитров предложи да се създаде работна група, която да изчисти проблемите със закона. Според него отлагането с шест месеца не е добър вариант. От БСП изразиха подобно мнение.
Любопитен момент е, че на заседанието присъства и лидерът на НФСБ Валери Симеонов – бивш вицепремиер и сега депутат от „Обединени патриоти”. Симеонов критикува „Лукойл” от много години.
Днес той взе думата за кратко, като изрази неудовлетворение, че не са били поканени представители на малкия бизнес в сферата на горивата.
До директен спор между Златев и Валери Симеонов обаче не се стигна.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг