27 Декември, 2025

Външните министри на Чехия и Словакия: ЕС не може да бъде съдия по историческите въпроси

Външните министри на Чехия и Словакия: ЕС не може да бъде съдия по историческите въпроси

ЕС не трябва да посочва кой е прав или не във въпросите, свързани с историята, езика или идентичността. ЕС се основава на единство в различността, а не на оценки и категоризации. Това написаха министрите на външните работи на Чешката република и Словакия Томаш Петричек и Иван Корчок в съвместна статия за EUObserver, предаде "Фокус":

Миналия декември Словакия и Чехия не бяха в състояние да подкрепят проекта на заключението на Съвета за разширяване и за наше учудване бяхме етикирани като създатели на проблеми, които се опитват да усложнят целия процес. Напротив, ние бяхме принудени да действаме, за да предотвратим разширяването да бъде въвлечено в исторически въпроси, а ЕС да се окаже в ролята на арбитър.

Ето защо трябва да изясним мотивацията си. Силен ЕС има нужда от силно и стабилно съседство. Това винаги е било една от ключовите цели на политиката за разширяване на ЕС - да помогне на страните с възможност за членство в ЕС да приемат законодателството на ЕС и неговите ценности, както и да предложи партньорство на равни.

Благодарение на този подход Чехия и Словакия днес са в ЕС. За нас разширяването не е само прагматичен елемент от амбициите на Съюза - да подобрим позицията си на глобален играч, който не може да толерира злоквредни външни влияния в съседството. Освен това се чувстваме морално задължени да предложим възможността за членство в ЕС на други европейски държави, които са готови да отговорят на условията, както сме правили в миналото.

Ето защо подкрепяме напредъка и задълбочаването на политиката на разширяване от присъединяването си към ЕС през 2004 г. Сега фокусът ни е върху страните от Западните Балкани, за да гарантираме сигурността и стабилността на най-близките си съседи.

Трябва да държим техните възможности и европейски перспективи отворени. Обратното би означавало да оставим вратата отворена за външни сили, които са изгарят от нетърпение да пробият, за да демонтират и дестабилизират европейския проект. Ето защо винаги сме били силни поддръжници на процеса на присъединяване към ЕС - той прави не само нашите съседи, но и всички нас по-силни и по-сигурни. Поддържането на процеса жив изисква и винаги ще изисква моменти, когато трябва сериозно да обмислим последиците от нашите решения и да бъдем честни със себе си.

В този контекст пример за изпращане на смесени сигнали от ЕС до страните кандидатки е подходът му към Северна Македония. Тази държава от Западните Балкани е в центъра на двусмислието в ЕС от 15 години. С времето тя изпълни всички необходими условия, дори и най-трудните, свързани със собственото й име. Съмняваме се, че някоя настояща държава-членка на ЕС би имала капацитета и волята да направи същото. Обещаната награда за започване на преговори за присъединяване с ЕС обаче не дойде.

През 2019 г. решението на Европейския съвет да даде началото на преговорите беше отложено не веднъж, а два пъти. След това миналата година Северна Македония се изправи пред ново препятствие и отново бе помолена да отговори на изисквания, свързани с националната й идентичност.

Освен това, миналата есен беше отправено ново и доста изненадващо искане - да се направи ЕС колективен съдия на историческите интерпретации - за това кое е правилно, грешно, вярно и невярно през изминалите стотици години от балканската история. Преди всичко в края на годината имаше искане това решение да стане официална част от критериите за присъединяване. Това ще превърне ЕС в арбитър на националните истории.

ЕС ще трябва да обмисля на всеки етап от преговорите за разширяване съвместимостта на някои държави с историческите интерпретации на други. Естествената роля на ЕС е да бъде модератор и посредник.

Не бива ЕС да се превръща в колетивен съдия на исторически спорове, простиращи се стотици години назад в историята. Това би било голямо отклонение от принципите, които досега са управлявали процеса на разширяване, които са част от нашия подробен подход - прозрачност и предвидимост.

Следователно ние не подкрепяме нито една насока, която да санкционира тълкуването на исторически въпроси. Идеята Северна Македония да се задължи да коригира налаганото й погрешно тълкуване на историята не е приемлива.

Допълнителни условия ще проправят пътя за по-нататъшни двустранни искове в бъдеще, което потенциално ще усложни целия процес за години или дори десетилетия напред. Напоследък в процеса на разширяване на ЕС не се случва нищо реално. Той беше чудесен пример за амбициите и способностите на ЕС, неговата история на успеха. Сега трябва да признаем, че от известно време политиката на разширяване се спусна в списъка с приоритети на ЕС. Не оспорваме обективните причини за това, защото признаваме тяхното съществуване.

Разширяването обаче се превърна в нещо, към което трябва да преминем към по-добро време, когато собствената ни къща ще бъде напълно в ред. Изгледите за влизане в ЕС изглеждаха все по-малко достъпни и процесът се развиваше на много малки етапи.

Заедно с Европейската комисия работихме усилено върху нашия нов и подобрен подход, за да се противопоставим на това и да внесем нов и нов тласък в нашите усилия. Възможността за ЕС ще бъде загубена, ако той се забави отново или не изпълни собствените си принципи и изпълни обещанията си.

Подобна неяснота би била в полза на националистическата и изолационистката реторика в нашето съседство, която не би била в интерес на ЕС и би могла да доведе до по-опасни търкания и – не може да бъде изключено - конфликти. Нуждаем се от пряк и предсказуем процес на разширяване, основан на измерими критерии, ясни ангажименти и политическа воля. Условията са много, процесът на присъединяване вече е сложен и изискващ и трябва да избягваме въвеждането на елементи, които включват висока степен на интерпретация и емоции.

ЕС не е тук, за да определя кой е прав или не по отношение на историята, езика или идентичността. ЕС се основава на единство в многообразието, а не на оценка и категоризация. Отворените исторически двустранни въпроси трябва да се решават двустранно. Това не е лесен или кратък процес, но може да се направи. Ние знаем това от собствения си опит. Уверени сме, че препятствията ще бъдат преодолени, както винаги, и ще можем да преминем към следващите стъпки, например, да работим под ръководството на португалското председателство по консенсус относно рамката на преговорите за Северна Македония и Албания.
Сподели:

Коментари (0)

Зеленски: Тръмп трябва да дойде в Украйна, за да обоснове своя мирен план

Зеленски: Тръмп трябва да дойде в Украйна, за да обоснове своя мирен план

Президентът на Украйна предупреди, че мирното споразумение вероятно ще трябва да бъде изнесено на референдум

Израел официално призна Сомалиленд за независима и суверенна държава

Израел официално призна Сомалиленд за независима и суверенна държава

„Декларацията е в духа на Абрахамовите споразумения“, посочи офисът на Нетаняху, позовавайки се на няколко споразумения между Израел и арабските страни, сключени с посредничеството на американския президент Доналд Тръмп

НАТО иска помощ от Украйна

НАТО иска помощ от Украйна

Всеки ден Украйна произвежда стотици безпилотни летателни апарати, част от които струват едва 2500 долара, докато стойността на руския „Шахед“ е най-малко 35 000 долара