Турция и Гърция са водещи импортни дестинации за доставка на домати и краставици у нас през първото полугодие, съобщи за БТА Дафинка Грозданова - държавен експерт в Министерството на земеделието, храните и горите. По думите й двата зеленчука се внасят също от Албания и Северна Македония.
Родното производство на домати пък е намерило пазар в Румъния и Унгария. Български краставици се изнасят в Германия и Чехия. Освен наши, ядем също доста френски и германски картофи. Част от родната продукция пък заминава за Румъния и Гърция.
Зелевите култури се покриват като внос от Северна Македония и Албания, наше зеле се търгува в Румъния и Сърбия, посочи експертът.
Вносът на плодове и зеленчуци превишава износа
Като цяло вносът на плодове и зеленчуци превишава износа за периода от януари до юни. Вносните домати и пипер са осем пъти повече от количествата, които изнасяме, краставиците - три пъти, чесънът и корнишоните - 4 пъти, главестото зеле - почти 5 пъти, картофите - 10 пъти, дините - 3 пъти и т.н., по данни на земеделското министерство. Единствено при малините износът чувствително превишава вноса.
Според официалната статистика от април тази година идващите от чужбина ябълки са 56 процента, ягодите - 59 процента, доматите - 66 процента, картофите - 53 процента.
През 2019 г. ядем предимно македонски и полски ябълки, гръцки и турски череши, гръцки и албански ягоди. Румъния е основна експортна дестинация за същите плодове, български ябълки се продават и в Гърция, череши - в Германия, ягоди - в Беларус.
Най-търсените плодове от потребителите у нас са череши, сливи, ябълки, праскови и кайсии, каза още Грозданова. По думите й заради появили се късни пролетни слани и мразове през последните няколко години са пострадали кайсии, праскови, нектарини и зарзали, поради което в продукцията им се наблюдава спад.
По данни от първото полугодие цената на едро на ябълките е намаляла с 26 на сто спрямо 2018 г., на черешите с 8 на сто, оранжерийните краставици са по-евтини със седем процента, оранжерийните домати са поскъпнали с шест на сто. Най-голямо е увеличението на цената на картофите - със 100 процента и в края на май са се търгували по 1,30 лв./кг на едро, при 0,65 лв./кг през миналата година.
Създава се регистър за индетификация на търговците
Работи се активно по създаване на регистър за идентификация на търговците на плодове и зеленчуци, съобщи Грозданова. Всеки регистриран търговец ще има идентификационен номер, в който ще бъде заложена съответната кодификация. Тези, които не присъстват в базата данни, няма да могат да търгуват свободно с плодове и зеленчуци. На същите няма да им се издават, или заверяват при внос сертификати за съответствие на качеството, ще бъдат санкционирани. От земеделското министерство смятат, че по този начин търговците на плодове и зеленчуци ще излязат "на светло" и ще бъдат обект на стриктен контрол.
Повече български продукти в търговските вериги
По-чести срещи с търговските вериги, обсъждане на възможностите за нарастване дела на търговията с български продукти, както и на промоцията на такива продукти, е другата визия, набелязана от ведомството.
Добър опит има една от веригите, която обучава земеделски стопани на изискванията по отношение на това какви продукти и с какво качество би искала да зарежда своите витрини. По този начин е гарантирано изкупуването на цялото количество произведена продукция от земеделските стопани и то на добри цени, разказа Грозданова.
Обмисля се също връщане и обратно начисляване на ставките за ДДС на сектор "Плодове и зеленчуци", посочи държавният експерт. По думите й така може да се постигне ефективна превенция и борба с данъчните измами.
С цел засилване на родното производство се предвижда изготвяне на експертна стратегия за сектор "Плодове и зеленчуци", допълни Грозданова.
Предвижда се изготвяне на експертна стратегия за сектор "Плодове и зеленчуци"
Фактор Фактор
Още от Бизнес
Търговската война на Тръмп и последиците за Европа
Има и прогнози, съгласно които доларът може скоро да стане по-скъп от еврото
Цените на криптовалутите се сринаха, 200 милиарда долара са изтрити
Трейдърите внимателно следят развитието на ситуацията с биткойна,
UniCredit отправи оферта за придобиването на Banco BPM на стойност 10 млрд. евро
Офертата има за цел да „засили конкурентната позиция на банката в Италия, като генерира значителна дългосрочна стойност за всички заинтересовани страни