27 Ноември, 2024

Изборът на Сливенски владика – това не е християнско и това не е Църква!

Изборът на Сливенски владика –  това не е християнско и това не е Църква!

За състоянието на феодализма в БПЦ до 2050 г.

Николай Попиванов

Тази седмица предстои развитие на църковните избори за нов Сливенски владика. Продължение, след касиране на междинните изборни резултати.  И промяната на начина за избор на митрополит, поредна стъпка към ново управление и устройство на самоуправляемата, но не независима поместна БПЦ-БП.  

Върховното църковно управление катастрофира! 

За пореден път. 
Открои се една нова, неразбрана Синодална Наредба, приета с голямо мнозинство от членовете на Синода, с която се въвеждат (веднага от приемането й) нови правила за избор на митрополит, член на Св. Синод и участник в избора на тройката кандидати за Патриарх. Наредбата изключи свещеници и миряни - църковни избиратели от изборите на митрополит и ограничи, затвори този избор единствено в рамките на Св. Синод (максимум 14 човека избиращи нов митрополит, 15 са всички в пълен състав). На една страна се отнеха права по действащия Църковен устав, а на друга страна се дадоха нови, допълнителни  права. 

Оповестено основание за касирането на избора са доклад и жалби за нарушения на изборния процес и данни за неправомерни, недостойни и други подобни дела на някои кандидати за Сливенски митрополит. Оповестено основание за приемане на новата Наредба и то с голямо мнозинство е неотложността 

да се предпази Църквата от вредно външно влияние и вмешателство,

 проникващи през църковните избиратели - свещеници и миряни. Няма оповестена информация за вредно външно влияние и намеси в църковните дела, проникващи директно през митрополити.  Да, влияние и въздействие се оказва на всички нива и то е от Русия.
От последвали реакции и медийни изяви на засегнатата в интересите си  църковни избиратели - свещеници и миряни, става ясно, че за тях основен проблем е неправилното - според тях, касиране на изборите и настояват Синода да избере за владика избраният от тях - техният човек, епископ Йеротей. Ако не е той са готови на протести, шествия, митинги, сезиране на компетентни държавни и съдебни, органи и власти, дори сезиране на европейски институции. Обявено е молитвено присъствие - протест пред Синода по време на синодалните заседания на 12-ти 13-ти т.м. Организират се групи, транспорт, плакати. Епископ Йеротей е избора на местните сливенски църковни избиратели, местен и не само бизнес и партиен “елит”. Широка (от 90 свещеника едва на една трета от 30 такива) местна обществена подкрепа. Прави впечатление, че сериозна подкрепа за него има и от страна на група организирани миряни от Варненска епархия наричани „Божий народ“, активно участвали в избора на нов Варненски владика, както и на “Божий народ” и “Божий архиерей” от Ловчанска епархия и някои представители на този “Божий народ” от София и Гоцев Делчев.

 Избирането на епископ Йеротей,  за нов Сливенски владика се очертава като

 огромен пробив в синодално зависимото църковно управление,

 пробив в синодоцезаризма и поставяне под въпрос на предстоящото църковно управление - идещия патриархоцезаризъм. Епископ Йеротей ще дължи избора си на местни огранизирани групи миряни и свещеници, местния стопански и обществен “елит”, а не на синодална кадрова зависимост. Пробив и ново независимо лице в църковното феодализиране! Това ще даде подобна сила и за следващи митрополитски избори, за противопоставяне на затварянето, изолирането и феодализацията на Църквата. Спира се процесът на изолиране на Църквата още на  предишния Събор, когато от името Църковно-народен събор отпадна Народен и остана само Църковен събор. Сега се осъществява недопускане Църковният събор да стане само Синодален събор.  

От реакции и медийни изяви на митрополитите, групирани в два основни лагера за избор на нов Патриарх, става ясно, че за повечето от тях (и от двата лагера) касиране на изборите е било необходимо и затова касирането се е реализирало като така се приключва един опорочен изборен процес и се започва изцяло нов. И това се дължи на представения на владиците доклад, изборни книжа, жалби и информация от Варненския и Великопреславски митрополит Йоан за нередности на епархийския избор и необходимостта от касирането му.  

По различен начин стои въпросът за Наредбата с  новото условие - избор на митрополит единствено от Синода. Въпреки голямото мнозинство митрополити с което наредбата е приета (9 гласуват  “ЗА!”, 1 гласува “ПРОТИВ!” и 2 гласуват с “ОСОБЕНО МНЕНИЕ!”, та е лежащите под нея общо 11 гласа на митрополити от присъствали на заседанието 12), все пак след силни негативни реакции, много от подкрепящите се обръщат точно на обратно, което е дългагодишна синодална практика и показва доколко тям “се е изволил Светия Дух”. Тук – у нас - нещата са в постоянно люшкане и нестабилност!  Негативните реакции, оказали сериозно влияние за промяна, са на обявени агенти на бившата Държавна сигурност, активни църковни дейци и управленски фактори и в настоящото уж евроатлантическо време. Същите те  участваха най-дейно в приемането на действащия Църковен устав, отпадането на думата “народен” от Църковно-народния събор и оставането му само като Църковен събор, както и те именно са автори на изричното записване в Устава на чл. 58., т. 12 за приемане от Синода на Наредби за устройството и управлението на Църквата. Сега обявяват същата наредба за наследство от комунизма, което, като се има предвид, че те са я пробутвали и приемали, всъщност не е лъжа, а изтъкване за 

добре свършена работа пред началниците им – резиденти на Кремъл

 в страната ни. 
Въпросът с Наредбата търпи развитие и от една страна изглежда като спонтанен опит на синодалните митрополити да се откъснат от стари зависимости, да избират сами себеподобните си, за да се възпроизвеждат сами, а не с натрапени им от вън кадри. Но тъй като при тях спонтанност и откъсване не са възможни, то от друга страна самовъзпроизвеждането изглежда,  като планирано устойчиво затваряне, елитаризиране и феодализиране от руски помесчико-дворянски тип.  
Същата Наредба раздели митрополитите в публичното пространство на продкрепящи я, неподкрепящи я и на такива, които не знаят какво искат и какво да правят. Към последните за съжаление изглежда се присъединява и Варненския митрополит Йоан – Наместник на вдовстващата Сливенска епархия. Нито можа да направи избора в Сливен, а  

произведе грандиозен скандал,

 нито можа да защити касирането, което сам е предложил, нито защити синодалните си братя и Наредбата, на която е вносител и сам подписа, и прие. Не зачете, като правоправещ и правилото на Канона и Устава, че нито Синодът прави нещо без Пратриарха, нито Патрархът прави нещо без Синода и не поиска съвет от Негово Светейшество, а действа сам на своя глава и въпреки него, без дори да му изпраща писма, каквито праща обаче на другите владици. А направо си оттегли подкрепата, та и подписа – което е фантасмагория. Той ни съобщи, че оттегля и този на Врачанския митрополит, сякаш той е безмълвен и безсловесен?! Как ще се справи с по-голяма отговорност, по-голяма организационна и управленска отговорност - щом с един епархийски избор се провали - не е ясно. Рухна митът за мъдростта, правилността, отговорността и сигурността на архиерейските деяния!  От утре могат да се отмятат и да си оттеглят подписите според случая. 

Пак от медиите става ясно, че на този етап, Ддържавата, както върви, няма да се намеси категорично по въпроса с Наредбата, няма да изрази възторзи - Синодът може да я пише - тяхна работа, самоуправление макар и Правосъдният министър като конституционалист да разсъждава, че по принцип такива Актове са “проблематични”. 
За уточнение е, че новата Наредба ограничава и затваря избора на митрополити изцяло в правомощията на Св. Синод, т.е. всичко от предварителния подбор - листата с достоизбираеми епископи (епископи се правят само от Св. Синод), през избора на двама кандидати и от тях на един се прави само и единствено от Св. Синод, т.е. само от най-много 13 - 14 човека. И по този начин въпросните 13 - 14 човека избират митрополити с мандат (по непроменената част от Устава) пожизнено - до живот (т.е. несменяемо управление с хоризонт над 30 – 40 год. - до около 2050 г.). С неограничена власт в материално, финансово, административно, културно, духовно отношение, практически неограничена феодална власт вътре в църковната среда, с власт и неприкосновеност и в обществена среда, узаконена и охранявана по Закон, сътворен от същите творци и на Устава, предвиждащ Синодалните наредби, които сега  не се харесват. 
Във връзка с горното, състоянието и работите на клира и народа (т.нар. „Божий народ“ прави изключение, защото него Държавна сигурност си го е създала за такива смутни евроатлантически времена с цел охрана) не изглеждат добре. Понеже Държавата плаща заплатите на свещениците. Забележете – плаща им на свещениците учителски заплати. На какво ли ни учат те?!

Глътка въздух, лъч светлина  и надежда в тази обстановка дава  Чл. 69. Устава на БПЦ (2) Решенията на Св. Синод, ако не противоречат на догматите и каноните на светата Православна църква, са окончателни и задължителни за членовете, клирици и миряни, на Българската православна църква - Българска Патриаршия. Съобразно това повечето синодални решения от 2014 г. насам не изглеждат да са влезли в сила, особено по отношение на избирането на митрополити. Тази Наредба предвижда при канонически избор гласът на Патриарха/Наместник-председателя/Председателстващия да е двоен при равен брой гласове, което в Устава изрично е споменато като право (не като задължение), че е валидно само при вземане на решения в заседание. Ако Наредбата се отмени, то Неврокопският митрополит Серафим, който е с 6 на 6 гласа спрямо другия кандидат става веднага бивш Неврокопски митрополит и ще чака произнасянето на следващ Църковен събор, а дотогава Синодът ще назначи Наместник на Неврокопската епархия.


Изходът

 В информацията и събитията, отразени от медиите и посочени по-горе става дума само за човешки работи, но  не и за Вяра. Само за бит, не за Вяра. Вярата е във Вас като личности и във вас като хора, съставляващи общност и Общество. Колкото и да ви пречат.
Тези дни, ярко се открои един глас на истината в статията “ТОВА НЕ Е ХРИСТИЯНСТВО И ТОВА НЕ Е ЦЪРКВА” в сайта hristianstvo.bg. Това не е реклама, а начало.
Наблюдавайте! Усърдно работете в доброто и за доброто!

Простено, простете! (Отнася се само до читателите на публикацията и в никакъв случай до извършителите на престъплението “Избор на Сливенски митрополит” в съучастничество на митрополити и църковни избиратели от Сливенска епархия, дирижирани от сатанинската ДС по оперативната про-кремълска разработка “Божий народ”)
Ще дойде време и близо е вече да се прави всичко отначало и наново! Още сме в Преход на Перестройка, Промяна, Подмяна и т.н. Планът им отива към зануляване.

Сподели:
Почитаме преподобни Теодосий Търновски, основал църква "Света Троицо"

Почитаме преподобни Теодосий Търновски, основал църква "Света Троицо"

След кончината на Теодосий Търновски Цариградският синод го канонизира за светец, а патриарх Калист лично му написва житие

Преподобни Алипий жиляв 53 г. на стълба, отдаден на молитва и пост

Преподобни Алипий жиляв 53 г. на стълба, отдаден на молитва и пост

Жития на светците

Почитаме светлата памет на свети Климент Охридски

Почитаме светлата памет на свети Климент Охридски

Жития на светците