25 Декември, 2025

​Днес е Голяма Задушница, почитаме мъртвите

​Днес е Голяма Задушница, почитаме мъртвите

По стар обичай се посещават гробовете на починали близки. За помена се приготвя "коливо" - варено, подсладено жито, хляб и вино. На гробовете свещениците извършват молебен за упокоение на душите. Християните палят свещи, оставят свежи цветя и отдават почит на починалите близки.

Житото е символ на възкресението, защото по думите на Св. Павел житното зърно не може да оживее, ако първо не умре. Виното е символ на кръвта на Иисус Христос. Паленето на свещи символизира горещата вяра, а пламъчетата напомнят за безсмъртието на душите на покойниците. Тамянът означава чистата молитва, а цветята - добродетелите на починалия.

Както на всеки помен, така и на Задушница се раздава на роднини, съседи, на бедни и нуждаещи се. На следващия ден - неделя, са Месни заговезни (Сиропустната неделя). С тях започва големият Великденски пост.

Всички задушници през годината са винаги в съботен ден, когато Иисус Христос бил също покойник и с тялото си е бил в гроба. В една календарна година има четири Задушници – преди Месни заговезни, след Спасовден, около Димитровден и Архангеловден.

Сподели:

Коментари (0)

Рождество е! Коледари благославят за здраве и берекет

Рождество е! Коледари благославят за здраве и берекет

Коледа е не само граница във времето, а празник на празниците, начало, без което не би имало Разпятие и Възкресение Христово, Възнесение и Свети Дух, Преображение, Кръстовден

Забрани и поличби на Бъдни вечер и Коледа, които трябва да знаем

Забрани и поличби на Бъдни вечер и Коледа, които трябва да знаем

Мистерията в народните предсказания, които осмислят духовния свят на предците ни

Коледа: от древния страх на Крампус до червеното кадифе на Дядо Коледа

Коледа: от древния страх на Крампус до червеното кадифе на Дядо Коледа

Коледа не винаги е била празник на подаръци и уют. Преди Дядо Коледа и червеното кадифе идват Крампус, страхът и педагогиката на наказанието. История за езически ритуали, християнско „опитомяване“ и маркетинговия гений на ХХ век.