В евангелските текстове Петър, който се наричал отначало Симон, бил син на рибар от Витсаида Галилейска. Брат му Андрей пръв станал ученик на Христос и довел Симон при Исус. Спасителят го нарекъл "Кифа" ( на еврейски) или Петър (на гръцки), което значи "камък". Скоро той станал един от любимите ученици на Христос. Когато повели Исус на съд, само Петър и един от учениците вървели след него. В двора на първосвещеника обаче, обхванат от малодушие, той три пъти се отрекъл от Христа. Когато пропял петелът, той си спомнил предсказанието на Спасителя: "Казвам ти, Петре, не ще пропее днес петел, преди ти три пъти да се отречеш, че Ме познаваш. (Лука 22:31-34), и горко се разкаял.
След възкресението Христос се явил най-напред пред Петър, за да възстанови неговото апостолство. Традиционно се смята, че Петър е учител на юдеите, а Павел - на езичниците. Петър проповядвал в Юдея, Галилея, Самария, Кесария, Йерусалим, Сирия, Антиохия. Стигнал и до Египет. Пътувал до Британия, Гърция, бил в Коринт. Около 67 г. пристигнал в Рим. Там император Нерон предприел гонения срещу християните. Петър бил затворен в тъмница и на 29 юни го осъдили го на кръстна смърт. Петър обаче помолил да го разпънат с главата надолу, като не считал себе си достоен за еднаква смърт със Спасителя.
В народния календар Петровден, 29 юни, се предшества от Петровите заговезни, които започват с първата седмица след Петдесетница. В този ден завършва постът и се отговява с младо петровско пиле.
Празникът съвпада с времето на жътвата и на него се работи, обикновено през първата половина на деня. В някои райони на Петровден се правят сборове. Месят се обредни хлябове и се ядат ранни ябълки петровки. На някои места те се раздават като помен за умрели деца. В много селища на този ден се правят сборове, колят курбани за светиите и се слага обща трапеза с песни и хора.
В някои краища на 30 юни отделно се празнува Павльовден, в етимологията на който е глаголът ‘паля’.
В рамките на християнското честване на първоапостолите са вмъкнати и редица ритуални практики с атропеен характер. Прави се жертвоприношение на петел, който още в древността е бил знак на висшето, небесното; соларен знак, в който е въплътена представата за слънцето, което отмерва времето и е символ на възкресението. Жертвоприношението му се свързва със запалването на огъня и съответно - с омилостивяването на силите, които изгарят природата. Свързаният с живота и смъртта петел се е превърнал в символ на плодородието и продуктивността. В Новия завет петелът става знак на разкаянието на Петър.
Именници: Петър, Петрана, Петя, Павел, Павлин, Павлина, Пoлина, Пенка, Пенчо, Камен.
Още от Вяра и демони
Почитаме великомъченик Теодор Тирон, изгорен на клада заради пророчествата му
Жития на светците
Днес празнуваме три празника в едно
На днешния ден предците ни са отбелязвали Трифон Зарезан - посветен на труда и любовта на българите към лозата, гроздето и виното
Почитаме светец, преживял лична драма - да изгуби Божията милост заради една жена
Религиозен календар