27 Ноември, 2024

Дядо Николай заговори от името на Бог: Царят е свещен и непрекосновен, оставете му имотите

Дядо Николай заговори от името на Бог: Царят е свещен и непрекосновен, оставете му имотите

Пловдивският владика Николай

Владиката се позовава на Търновската конституция, а забравя, че за властта Симен се кле в републиканската

Пловдивският митрополит Николай излезе с публична защита на имотите на бившия монарх Симеон Сакскобурготски, за които съдът се произнесе, че не му принадлежат, защото са на държавата. Един от най-скандалните и спорни владици заяви в специално изявление към  клира и миряните на Пловдивска епархия, че случващото се е срам и позор за държавата. Обръщението му е публикувано и на сайта на Св. синод: „Думата „срам” е мека. То е позор! Бих отишъл дори още по-далече – това е престъпление срещу държавата. Питам се - никой ли не разбира, че чрез тези съдебни процеси се профанизират сакрални неща? Взривява се авторитета на институциите? Извършва се демонтиране на държавността?

Когато идеята, че имуществата на царското семейство трябва да бъдат отново национализирани, се повдигна за първи път, се надявах, че тя бързо ще бъде забравена, поради очевидното си противоречие със закона, с морала и с държавническия разум. После, когато започнаха процесите, се надявах, че българските съдилища просто ще прекратят делата на държавата срещу нейния бивш държавния глава и чрез решенията си ще влеят малко мъдрост и разум на въпросната държава. Като й кажат, че не може тя, държавата, да съди сама себе си. Напусто съм се надявал! Потвърди се нещо, което отдавна съм установил, а именно, че има въпроси, които в никакъв случай не бива да бъдат отнасяни до съд. Когато един държавнически въпрос бъде отнесен до съд, той вместо да се реши може да се задълбочи. Въпросът с „царските имоти”, предаден на съд, създава криза. Тези, които са дали съвета държавата да съди бившия си държавен глава не може да не са знаели това. И стигам до извода, че тук не се касае нито за обичайна завист, нито за неразбиране на правото, а за системно действие. Системно действие, чиято крайна цел е да бъдат дискредитирани определени ценности, които са от свещен, сакрален порядък. Да бъдат омърсени, оплюти и обругани ключови елементи на националната ни идентичност. Да бъдат смачкани и елиминирани цели части от националната ни история, облъхнати от трагедии, но и от слава. Да бъдат остранени носещи колони на държавността. Ако това е така, а аз мисля, че е така, то Църквата не бива да стои безучастна. Защото тя има същия проблем.”

Владиката Николай, защитавайки правото на Симеон и сестра му да бъдат съсобственици на така наречените царски имоти се позовава дори на Търновската конституция, където изрично били казани две неща: „Българското Царство от църковна страна се подчинява на духовната власт на Българската Църква”. И, че „Лицето на Царя е свещено и неприкосновено”. Това са записали нашите отци-учредители, единодушно”, поучава митрополитът. Той изтъква, че същите претенции имало и към имотите на Църквата, но тогава Сакскобургготски единствен подкрепил Синода.
Няма съмнение, че обръщението на пловдивския владика е своеобразна църковна пропаганда, която трябва да внуши на вярващите, че съдът е грешен и скверен, царят е неприкосновен, властта му е от Бог и никой няма право да му пипа имотите. Проблемът е обаче, че нито дядо му на Симеон, нито баща му са плащали данъци за тези имоти, затова няма как да са лични.

Освен това, сегашната БПЦ и много от владиците й наистина са длъжници на Сакскобургготски, защото като премиер той разреши и разпореди на прокуратурата и Никола Филчев да реализират заедно с МВР операция „Расо”. Стотици свещеници и митрополити на големи епархии бяха изхвърлени от храмовете, отнети им бяха правата да служат, защото бяха членове на алтернативния синод на дядо Пимен. Алтернативният синод се роди след идването на демокрацията и настояваше за очистването на Църквата от доносници, ченгета и политическата зависимост на БКП.  Настояваше и за свикване на нов Църковно-народен събор и покаяние на старите владици-агенти. С операция „Расо” реално държавата, ръководена от премиера Сакскобургготски и НДСВ, насилствено се намеси в разкола между двата синода и призна като легитимен този на патриарх Максим. Така реално в БПЦ бяха бетонирани владици и духовници, зависими от ДС, КГБ и БКП, които  през годините обезличиха Църквата и я превърнаха във филиал на Руската.

Любителят на лукса, скъпите и лъскави предмети пловдивски владика очевидно забравя и още един факт - че реално в България действа нова демократична конституция, в която Сакскобургготски се кле като премиер. Не става когато иде реч за овластяването на Симеон като премиер тази конституция да е добра, а щом става дума за имотите му и за това, какво да прибере още от България, да се позовават на Търновската конституция. Митрополитът, който има амбиции и мераци да бъде и следващ български патриарх, забравя също, че държавата ни е светска, с независима съдебна система, която се опира на закони, а не на Светото писание или Шериата.

Сподели:
Почитаме преподобни Теодосий Търновски, основал църква "Света Троицо"

Почитаме преподобни Теодосий Търновски, основал църква "Света Троицо"

След кончината на Теодосий Търновски Цариградският синод го канонизира за светец, а патриарх Калист лично му написва житие

Преподобни Алипий жиляв 53 г. на стълба, отдаден на молитва и пост

Преподобни Алипий жиляв 53 г. на стълба, отдаден на молитва и пост

Жития на светците

Почитаме светлата памет на свети Климент Охридски

Почитаме светлата памет на свети Климент Охридски

Жития на светците