24 Ноември, 2024

Ще опази ли държавата чрез поправката „Неофит” БПЦ от алчни и арогантни духовници?

Ще опази ли държавата чрез поправката „Неофит” БПЦ от алчни и арогантни духовници?

Димитър Иванов

Част Първа

Тежко, някак, тръгна 2019 г. Както и завърши 2018 г. 

От 1 януари тази година влезе в сила Закон за изменение и допълнение на Закона за Вероизповеданията(ЗВ), ДВ бр.108/29.12.2018г., добил известност в църковните среди, като ИЗМЕНЕНИЕТО НЕОФИТ 2018. Историческо събитие!
С него се правят поправки в ЗВ утвърждаващи нови отношения на Българската православна църква - Българска патриаршия (и регистрираните вероизповедания) с държавата, институциите, обществото. Акцент върху мотивите за поправки бе поставен върху защитата на националната сигурност. Още по време на Българското европредсетателство 2018, премиерът, от най-високата трибуна, отговорно отбеляза:„. . . . не е ли по-добре тези хора да са в преговори с ЕС или да ги оставим другите геостратегически играчи да дойдат и усилят и немалкото си в този момент влияние, което имат през мюсюлманите и православните християни.“ Изключително точно и вярно! Пак във връзка с националната сигурност болезнено ясна стана спешната необходимост за спасяване на БПЦ-БП от разрушителното, предимно вътрешно влияние на част от нейния собствен ръководен кадрови състав. През последните няколко години примери за това, безброй. Медиите постоянно алармират за неглежиране и грубо погазване на църковния канон и устав. Тотална катастрофа. Разкри се бездънна простотия, посредственост, некомпетентност, некадърност, лошотия, алчност и арогантност на узурпаторите и назначените в църквата. Никакъв морал, за вяра да не говорим. Особен вид устойчиви изкривявания, без срок на годност. Лабораторните опити за отглеждане и поведенчески инженеринг на носителите им, показаха че тези превеликолепни изкривявания, комплекси и празнини могат само да се развиват докато имплозират носителите си и едновременно с това експлодират институциите и поделенията им по местодомуване. Огромни разрушения в дългосрочен план. Именно това наложи на управляващите и опозицията спешните промени на закона. За опазване на малкото останало от БПЦ-БП. 

Движението на поправките в ЗВ, от внесеното първоначално предложение със съответните мотиви, през внесените други предложения, дебатите по тях, становищата на Св. Синод и другите вероизповеднаия, протестите на повечето по-големи регистрирани вероизповедания, както и спешното окончателно приемане на поправки в последния работен ден на 2018 г. и то в състояние максимално различно от първоначално заявеното намерение заслужава отделно внимание. Поправките в закона целят да регулират и решат няколко отделни проблема и могат да се идентифицират с тях. Накрая акцента се постави върху въвеждането на ДЪРЖАВНА СУБСИДИЯ ЗА ЗАПЛАТИ НА БПЦ-БП (и регистрираните вероизповедания). Безспорно Историческо събитие. 

Всъщност най-важната поправка с незабавен, пряк и безспорно положителен ефект е ПОПРАВКАТА „ДА ИМА БПЦ-БП, ВСЕ ПАК“, добила по-широка известност по едни от най-скандалните изяви на клира 2017-18 г., като ПОПРАВКАТА:

ГИНКА, ИМАРЕТ, ОПГ, КТБ Кредитиране, Евросубсидиране, Обръч фирми и т.н.

Най-важното е, че съгласно, ЗВ, чл. 22, ал.2  (Нова - ДВ,бр.108 от 2018,в сила от 01.01.2019) „Принудително изпълнение не може да се насочва върху: 1. храмове и манастири на Българската православна църква - Българска патриаршия, и нейните местни поделения; 2. молитвени домове на регистрираните вероизповедания; 3. вещи, свързани с богослужебната дейност, ритуали и обреди на Българската православна църква - Българска патриаршия, на регистри¬раните вероизповедания и техните местни поделения.“ Най-накрая! След скандалните сделки и „управление“ на църковни имоти, незаконно финасиране, евросубсидиранне, източване на църковни средства и т.н. и т.н. законодателят се намеси и спаси от бъдещо съдебно изземване поне храмовете, манастирите и богослужебните им вещи. Поне храмове и манастири да не заминат с другото имущество на църквата и да останат за уединен монашески живот, нестяжение и подвижничество съгласно канона, устава на църквата, НО ВЕЧЕ И НА ЗАКОНА! 
Според запознатите с дълбоките църковни дела от.Нафарфорий, от.Ипомоний, от.Иканор_ий и софийските им сподвижници Секретарий, Ревизорий и т.н., законодателят този път много ясно е казал в Допълнителните разпоредби на ЗВ, т.7. какво е манастир: „Манастир“ като обект е свещено място с храм и други здания, предназначен за жилище на монаси или монахини, които с обетите си за целомъдрие, аскетизъм и послушание са се посветили на уединен благочестив живот и упражняване на подвижничество (въздържа¬ние, молитва и труд), милосърдие и духовна подкрепа.“ Яснота и публичност по закон. Те смятат, че вече законно ще има наблюдение и  питания за спазване на благочестивия живот, целомъдрието, подвижничеството, милосърдието, духовната подкрепа от страна на православните християни. И не само. Притворната тайна попска работа привършва. На „клиентите“ им омръзна да им пробутват измислени индулгенции и празни назидания без никакво православно канонично покритие. 

Най-важното е, че опазиха храмовете и манастирите от изедниците съдия-изпълнители. Но ще трябва ги впишат в публичнен регистър при Дирекция по Вероизповеданията. Храмовете и манастирите, не изедниците. В публичния регистър ще проверяват ЧСИ-тата и ще знаят къде да не пипат. А пък, ако някои от синода не изпълнява закона и пречи – оставка и вън. А ако не даде оставка – прокурор, съдия и пак вън. Същото и за другите неизпълнения на закона. За заплатите най-вече, но и за други. И без това се очакват промени в синода към средата на годината, ето ти и помощ за това - неизпълнение на закона. Недопустимо, вън. 

Хубаво нещо са заплатите. Дават ти, вземаш. А заплати по субсидия най-добре.
Даваните и взети държавни пари, за заплати, обаче, поставят Св.Синод и БПЦ-БП в коренно различно положение от 01.01.2019 г. спрямо предходното. Правят неразривна и особено силна връзката държава – църква. За държавата силна, а за църквата неразривна. Това е! Субсидията се дава, предстои харчене и резултат! Морковът е налице, остава другото. Изменение Неофит 2018. Честита субсидия!
Даването на държавна субсидия е на база брой самоопределили се лица към съответното вероизповедание при преброяване на населението по данни на НСИ. Доколко са вярващи самоопределилите се е отделен въпрос. За верозповеданията за вярващите в партиите има членски книжки и така им мерят бройката. За вероизповеданията с повече от 1 на сто от самоопределилите се спрямо общия брой на пре¬броените, субсидията е в размер за едно самоопределило се лице, не по-малък от 10 лв. За големите вероизповедания е въведен ограничителен минимален праг, не по-малко от 15 млн. лв. Този праг, засега, засяга само източнотоправославие, т.е. БПЦ-БП и Св. Синод(макар че “източноправославен” и “БПЦ – БП” не са тъждествени едно на друго, тъй като един източноправославен може да принадлежи към друго православно вероизповедание, различно от БПЦ-то). Да не се товари бюджетът. А може да е защитна мярка, в случай, че някое вероизповедание самоопределително и преброително, увеличи, примерно с 2 млн. последователите си?! Преброително субсидиарен предизборен хоризонт?! 
За БПЦ-БП субсидията от 15 млн. лв., при база 10 лв. на самоопределил се човек покрива и се съотнася на 1 500 000 източноправославни български граждани. Тези граждани, както и всички православни имат граждански и религиозни права и свободи и ще ги защитават.

Ще им търсят спазването на обетите за нестяжание, целомъдрие, благочестив живот,

  упражняване на подвижничество,  милосърдие и т.н. А може и държавата да потърси спазванията на тези обети. По закон. Ако няма спазване, какви са тия дето получават заплати от държавните църковни субсидии, тоест от народа. Това е то. Едните обещаха и дадоха. Субсидиарно пари. По закон. Другите пожелаха, мълчаха и получиха. Следва изпълнение. Послушание и Отдание. Кесарю.

Дирекция „Веро¬изповедания“ предоставя субсидията за БПЦ-БП на Св. Синод, който я разпределя за два основни вида разходи: текущи и капиталови разходи (ЗВ, чл.28, ал.7). Субсидията се превежда по съответни целеви сметки. Текущите разходи се изпълняват целево по три направления: 1. за покриване на разходите за заплати и възнаграждения на свещенослужителите и служителите; 2. за образователни дейности; 3. за под¬дръжка на гробищни паркове (ЗВ, чл.28, ал.8). Капиталовите разходи за строителство и ремонти на молитвени домове, храмове и манастири и прилежащите им сгради, за висши духовни училища и духовни училища от училищното и предучилищното образование, както и изграждане и ремонт на гробищни паркове. (ЗВ, чл.28, ал.10). Св. Синод разпределя субсидията за текущи разходи между местните поделения. Отделно от субсидията от 15 млн.лв. задграничните епархии на БПЦ-БП ще получават отделна субсидия в размер, одобряван със закона за държавния бюджет. 

Действието и ефектите от субсидията са насочени към внасяне ред и отчетност в отношенията Църква - Държава - Европейски съюз. Очаква се, много скоро да се видят първите чутовни  резултати по изпълнението на закона. Честита Нова Година!  

Държавното субсидиране – заплатите на клира и служителите, капиталовите разходи за ремонти и т.н. са обвързани и се дават съобразно два регистъра. Единия  ПУБЛИЧНИЯ РЕГИСТЪР на молитвените домове, храмове и манастири (ЗВ,чл.12,ал.3), а другия РЕГИСТЪР на  свещенослужителите и служители на религиозните институции (ЗВ,чл.29,ал.3). Публичните средства се обвързват с тези регистри. Внася се яснота и ред. Всичко се изкарва на светло. Браво! Най-после.

ПОПРАВКА: ПУБЛИЧЕН РЕГИСТЪР на молитвените домове, храмове и манастири.
От тази година. вероизповеданията са длъжни да представят ежегодно на Дирекция „Вероизповедания“ на МС списък на молитвените домове, храмовете и манастирите предназначени за публични религиозни обреди, а Дирекцията е длъжна да създаде и поддържа публичен регистър за тях (ЗВ, чл.12). Най-накрая ще има, в тази връзка, легална, официална публична информация и за БПЦ-БП. Стъпка към електронното правителство и цифровизацията в управлението на държавата и публичните средства, за което отговаря Българският еврокомисар Мария Габриел.
Вписването в публичния регистър на молитвените домове, храмовете и манастирите на БПЦ-БП е задължително. По няколко причини, а именно:
- за предстоящото, отпускане, усвояване, разходване и отчитане на новите държавни субсидии (публични средства);
 - за освобождаването на молитвени домове, храмовете и манастирите от данъци, по Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ,чл.24,ал,1,т.9) - освобождават се от данък молитвените домове, храмовете и манастирите, предназначени за богослужебна дейност, заедно с поземлените имоти, върху които са построени – собственост  на законно регистрираните вероизповедания в страната. Молитвените домове, храмовете и манастирите трябва да са вписани в регистъра по чл.12, ал.3 от ЗВ;
- за осъществяване контрол и защитата на храмовете и манастирите на БПЦ-БП от принудително производство във връзка с чл. 22 от ЗВ;  
- за усвояване на европейски, общински и др. субсидии и подпомагания представляващи публични средства, работа по европейски програми, за удостоверения и справки необходими за държавни, общински и др. органи и служби и др. юридически и физически лица.
Справките от публичния регистър ще дават информация за точното наименование и адрес на конкретен молитвен дом, храм или манастир, за съответния му булстат/еик, кой го представлява и др. необходима информация. 
Неотразените в публичния регистър молитвени домове, храмове и манастири няма да получават публични средства и държавна субсидия. Неотразените, в регистъра за свещенослужителите и служителите, лица няма да получават държавни заплати.

ПОПРАВКА: РЕГИСТЪР СВЕЩЕНОСЛУЖИТЕЛИ И СЛУЖИТЕЛИ, (добила известност, като Поправката Регистър Клир и служители)
Предоставянето, разходването и отчитането на държавната субсидия за текущи разходи – за заплати (държавните заплати) е уредено в чл.28 и чл.29 от закона. ЗВ. Съгласно ЗВ, чл.29, ал.3 „Централните ръководства на вероизповеданията поддържат регистри на свещенослужителите и служителите на религиозните институции, като предоставят на Дирекция „Вероизповедания“ при Министерския съвет възможност за достъп до тези регистри“. 
Съгласно това Св. Синод ще поддържа регистър на свещено¬служителите и служителите на БПЦ-БП, ще събере ведомостите на поделенията и за един ден ще ги препишат на някой обикновен компютър, ще ги запомнят на компютъра (ако занаят какво е това да помниш) и ще  закачат компютъра към интернет. Не е сложно, като скъпарските им хай левъл смартфони.  За важност могат и парола на компютъра да турят, та да пречат на Дирекцията да прави справки или да не им хакнат компютъра със заплатите. За по-сигурно, може някой човек на който доверяват – доверено и с довереност да носи списъка в Дирекцията на флашка или CD, като жив интернет, така да се каже. Ето ти регистър и заплатите потичат. За един ден. Най-късно до края на януари преди заплатите. Всичко друго е саботаж, мъка и мизерия.  И нарушение на закона. За това оставки и вън. Значи държавата дава, а тия не. Да ама не. Вече по закон е друго. 
За подпомагане свещенослужителите, църковнослужителите служители откриваме рубрика: В помощ на свещенослужителя, служителя и църковния синдикалист. Вие вече имате права, по закон и можете по закон да ги отстоявате. Пишете на мейла на медията, за рубриката: „В помощ на свещенослужителя, служителя и църковния синдикалист“ и ще получите подкрепа. 
Максималните размери на основните месечни заплати, които се изплащат от държавната субсидия на свещенослужителите и служителите на религиозните институции (ЗВ,чл.29) с изключение на заплатите на лицата в ръководните органи на вероизповеданията, не могат да надвишават за свещенослужителите - средната основна месечна заплата за педагогически специалист, а за  лица по трудово и служебно правоотношение - средномесечната заплата на наетите в обществения сектор съобразно данни на Националния статистически институт за служителите в религиозни институции. 

Има и регистриран Църковен синдикат към КТ “Подкрепа”, на който ролята сега се повишава много и то по закон. Синдикатът ще изисква  проверки по регистъра за служителите, дали го има този или онзи, дали правилно е отразен трудовият му стаж, дали му се плаща за прослужено време, дали има здравни осигуровки. Дали всичко му е изчислено правилно. Синидикатът ще следи и владиците да не спрат веднага и изцяло досегашните църковни заплати на свещениците и да ги пренасочат по свое усмотрение нанякъде по възложение и довереность. Да не ви държат винаги на минимума защото сега вече може да не е така. 

Според запознатите с дълбоките църковни дела от.Нафарфорий и от.Ипомоний за такава икономия се чуло още от миналата година, когато е станало ясно, че по настоявяне на бизнес ориентираната клика на Софийска митрополия и всячески зависимият (и от нея) епархийски митрополит и патриарх, в предпоследната година (миналата) от патриаршеството си не е разрешил на синода да одобри бюджетите на църквата и поделенията са останали без бюджети. Така за пореден път е бил нарушен църковният устав.  Но тази година, код Олимп – оставка или освобождаване. За същото нещо, спиране и пренасочване на досегашни свещенически църковни заплати, към друго разходно перо, към училище, но даже не и църковно, а светско, може би за учителка на заплата, но и за ремонти, говорил наскоро и Ловчанският владика в интервю по канал 3: „Има ли място за религия в училище“. Интервюто можете да видите и в You Tube.  
Освен, включен в регистъра за заплатите всеки свещенослужител трябва да бъде снабден и с удостоверение, издадено от централното ръководство или от местно поделение на съответното вероизповедание, с което да се легитимира като представител на вероизповеданието (ЗВ,чл.29,ал.4). За БПЦ-БП – удостоверение от епархийския митрополит. 

Свещениците веднага трябва да изискат, дори писмено да изискат, издаването на такива удостоверения защото освен за най-важното им - заплатите, удостоверенията ще имат значение и за Публичния Регистър за храмовете и манастирите и справките и удостоверенията издавани от там, както и за работата с европейски, общински и др. публични средства, а ще им служат при извършване на частни треби, примерно по гробищните паркове. Тук ролята на синдиката е много важна, трябва да се изготвят препоръчителни текстове, както за подзаконови нормативти актове, които да се обсъдят на заседание на Миниктерски съвет, така и за удостоверения и да се посочи на свещенослужителите, служителите и държавните органи, кои владици са легитимни и могат да издават удостоверения и кои не. Съгласно устава на БПЦ-БП. Както неколкократно медиите посочваха, включително  и църковният сайт Двери, че и от сайта на синода е видно, че

нелегитимен например е неврокопския владика Серафим

Поради нередовния му и невалиден избор. Това не можа де се скрие защото беше шумно публично оповестено, а и съгласно решение на ВКС до сега легитимацията на владиците и др. изборни духовни лица се правеше с акта им за избор. На другите със заповедта за назначение. Сега вече със закон нещата трябва да се регисрират по чину и по ряду. Съответно удостоверенията, издадени от Серафим също са невалидни и съдебно уязвими – както в страната, така и в Европа. Както всъщност е и неговото лично удостоверение или по точно Акт за избор.  Този проблем, особено при оспорване на някое удостоверение, може да блокира свещеническите и др. заплати за цяло неврокопско.
Това е проблем, който с помощта на синдиката може бързо да бъде решен, като за неврокопско удостоверения издаде легитимнино избраният неврокопски митрополит дядо Иоан Богослов. Още повече, че той вече има една допълнителна легитимност от признатите си и близките връзки с новата автокефална Украйнската православна църква и Патриарх Вартоломей. А Серафим, нелегитимно тегли на другата страна. 

Според запознатите с църковните дела и законите на страната, от.Нафарфорий, от.Ипомоний, от.Иканор_ий тези поправки били заложени така, че да разкрият още повече некадърността на сегашния Патриарх и да бъде отстранен поради неизпълнение не само на канона, а вече и на закона. 
Пак според тия запознати били взети предпазни мерки да натикат в миша дупка най-страшния претендент и да го съсипят с Поправката на закона за Висшето духовно образование. 
ПОПРАВКА: ВИСШЕ ДУХОВНО УЧИЛИЩЕ – ПЛОВДИВСКА ДУХОВНА АКАДЕМИЯ (добила известност като Поправката “Версачито”) Според тази поправка, Висшите духовни училища по ЗВ, чл. 33, ал. 7 се регистрират по Закона за висшето образование в тригодишен срок от влизането в сила на този закон. А до регистрацията Дирекция „Вероизповедания“ осъществява контрол на учебното съдържание и заверява издаваните от духовните висши училища дипломи до извършване на регистрацията по ал. 1. Правят Ачо Младенов или Данито Николов директор на ресорната Дирекция и заверките на дипломите на ПДА отплават по Марица. Пък и други проверки може да има и със регистрите да се закъса. Държавна работа е това. 

В продължения ще бъдат разгледани и другите поправки на ЗВ и актулното му въздействие в родното ни Бе Пе Це.

Сподели: