В пристанищния град Мерсин (Турция) няколко пъти месечно танкери разтоварват десетки хиляди барела нефтопродукти в терминал за съхранение. Огромното мнозинство от корабите пристигат именно от Русия. Също няколко пъти месечно танкери напускат този обект, превозвайки сходни обеми нефт към ЕС.
Както пише The Wall Street Journal, тази схема се е появила в условията на западните санкции, които бяха замислени, за да прекъснат потока от нефтодолари, осигуряващи на Русия средства за войната в Украйна.
„В момента ЕС засилва контрола върху този терминал и други подобни обекти и обмисля въвеждането на санкции срещу онези пристанища, които според него са „задна врата“ за руското гориво към Европа. Тази стъпка е част от по-широки усилия за увеличаване на натиска върху Русия. Износът на енергоносители е жизненоважен за руската икономика“, обясняват в материала.
Защо петролът все още постъпва в ЕС?
По думите на журналистите западните санкции, въведени след началото на пълномащабната война през 2022 г., са нарушили функционирането на енергийната машина на РФ, но петролът все още продължава да постъпва, като значителна част от него минава през Турция.
„Турция е най-големият купувач на руски нефтопродукти, като дизелово гориво и мазут, както и един от най-големите купувачи на руски суров петрол след Китай и Индия. Президентът на САЩ Доналд Тръмп призова Турция и Китай да прекратят търговията и въведе мита върху вноса от Индия“, припомнят от WSJ.
Отбелязва се, че през тази година компанията Turkis Enerji е получила почти 6,5 млн. барела нефтопродукти, предимно дизелово гориво, от които 5,5 млн. са дошли от Русия на стойност около 500 млн. долара. За същия период заводът е изнесъл 4,4 млн. барела за ЕС — четири пъти повече, отколкото е получил от неруски източници. По мнение на анализаторите това означава, че доставките му за блока вероятно са съдържали руска продукция.
В същото време главният изпълнителен директор и съсобственик на Turkis Enerji Туфан Айрък подчерта, че предприятието му никога не е съхранявало гориво, доставено от РФ. Когато го попитали за 5,5 млн. барела гориво от Русия, пристигнали тази година на кейовете на компанията в залива Мерсин, той отговорил, че не може да обсъжда клиентите на фирмата.
„От момента на въвеждането на санкциите руските нефтопреработвателни заводи са изпратили в Турция дизелово гориво и други видове горива на стойност около 50 млрд. долара. По данни на CREA, която проследява енергийните потоци на Русия, този износ е представлявал около 10% от приходите на Москва от петрол и 7% от общите ѝ енергийни приходи за този период“, добавят от WSJ.
Според анализа на CREA, за същия период доставките от турски терминали към ЕС са нараснали повече от два пъти — до около 24 млрд. долара.
Мащабните санкции на Европейския съюз
Журналистите подчертават, че ЕС е приел да прекрати покупките на руски втечнен природен газ до края на 2026 г., както и вноса на руски тръбопроводен газ до ноември 2026 г.
„Една от най-мащабните енергийни санкции на Европа ще бъде забраната за внос на нефтопродукти, преработени от руски петрол в други държави — основно Индия, Китай и Турция — която влиза в сила на 21 януари. Представители на ЕС заявяват, че това ще възложи на вносителите задължението да доказват, че техните товари не са преработени от руски петрол“, отбелязват в WSJ.
Способността на блока да осигури спазването на тази забрана обаче ще бъде ограничена от мрежата от хранилища, посредници и нефтопреработвателни заводи, които прикриват произхода на горивото, постъпващо в ЕС.
„В Турция предприятията, които търгуват с руски петрол, варират от малко известни, като Turkis Enerji, до едни от най-големите в страната, включително Koç — семеен конгломерат, който притежава 50% от акциите на Opet. Koç е единствената турска компания в класацията Fortune Global 500“, поясняват от изданието.
Какво е необходимо, за да бъдат спрени доставките на руски петрол?
Според анализаторите, за да бъде сериозно намалено търсенето на руски петрол в света, най-вероятно ще са нужни по-строги мерки, сред които мораториум върху вноса на дизелово гориво и други видове горива от Турция.
„Единственият надежден начин това да бъде постигнато е да се забрани вносът на нефтопродукти от държави, които използват руски петрол“, добавя Мартин Владимиров, анализатор от Центъра за изследване на демокрацията, който следи доставките на руски енергоносители.
По думите му Европа „трябва да предприеме твърди мерки на равнище държави членки, както и да създаде общоевропейски орган, който реално да се занимава с разследването на няколко случая“.
Санкциите срещу РФ – последни новини
По-рано заместник-председателят на правителството на РФ Александър Новак призна, че санкциите действат, поради което Русия е отложила плановете си за утрояване на годишното производство на втечнен природен газ.
„Нашата задача беше да достигнем 100 милиона тона годишно производство на втечнен природен газ. Очевидно е, че заради санкционните ограничения постигането на тази цел ще бъде отложено с няколко години“, подчерта той.
В същото време президентът на Украйна Володимир Зеленски разказа дали санкциите срещу Русия ще бъдат свалени след края на войната, като отбеляза, че тяхното премахване в голяма степен ще зависи от решимостта на европейците.


Коментари (0)