24 Ноември, 2024

Заработи общ портал на Търговския и Имотния регистър

Заработи общ портал на Търговския и Имотния регистър

От днес заработи единният портал, който обединява Имотния регистър, Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел (ЮЛНЦ), съобщи Агенцията по вписванията.

В годините работата на Търговския регистър, който съдържа цялата информация за търговските фирми, фондациите, сдруженията и учредените залози, бе съпътствана от не един срив, спорове за оповестяване на лични данни и ограничаване на достъпа до информация за фирмените дела. През 2018 г. Търговският регистър се срина и трябваха дни, за да се върнат в строя всичките му системи. В продължение на седмица държавните институции не обясняваха каква е причината, а впоследствие правителството представи идеята за създаване на единно хранилище, което да служи като резервен "трезор" за информацията от регистрите и което трябваше да струва 800 хил. лв.

От днес новият портал е видим за потребителите и те имат възможност да регистрират профили и да присъединят към тях електронен подпис, сертификат, издаден от Агенцията по вписванията или персонален идентификационен код (ПИК) от приходната агенция.

До 27 юли в портала ще могат да се извършват следните дейности:

- регистриране на потребителски профил и присъединяване на средство за идентификация, както и да се направи тестово подписване;
- свободно извършване на справки в Търговския регистър, за които не се дължат държавни такси;
- преглед на сканираните документи в делата на търговците/ЮЛНЦ, след успешна регистрация на профил;
- извършване на нови за Имотния регистър безплатни справки - "Проверка на статус на заявление" и "Проверка на местонахождение на служба по вписванията". Новост е функционалността "Калкулатор за изчисляване на държавни такси".

От Агенцията по вписванията уточняват, че издадените преди 23 април 2020 г. сертификати за регистрите няма да могат да се ползват в новия портал. Освен това до 27 юли, когато порталът ще заработи с всичките си функционалности, потребителите ще могат да заявяват електронни услуги единствено чрез сега действащите интернет страници - brra.bg и icadastre.bg. След 27 юли двете страници ще бъдат деактивирани.

За използване на голяма част от услугите се дължи такса, като държавните институции имат право на безплатен достъп. След 27 юли заплащането на таксите за услугите чрез отдалечен достъп в регистрите ще става само по електронен път.

От Агенцията по вписванията уверяват, че порталът ще осигури възможност за работа с по-широк кръг устройства, включително с мобилни. Той обаче няма да бъде достъпен за потребителите със стари операционни системи, като Windows 8 или MacOS 10. Използваните интернет браузърите също следва да бъдат актуална версия.

Сподели: