Американците се очаква да похарчат рекордни суми по време на празничния сезон, въпреки че в най-голямата икономика в света продължават опасенията за упорита инфлация, митата и ефектите от правителственото спиране на работа, предаде АФП
„Потребителите остават доста притеснени от инфлацията и без съмнение от това накъде вървят цените“, сподели пред журналисти главният икономист на Националната федерация за търговия на дребно (NRF) Марк Матюс.
По думите му последният път, когато потребителското доверие е било толкова ниско – извън периода след пандемията – е било в началото на 80-те години. Той поясни, че „през последните години виждаме как хората харчат независимо от това как се чувстват“.
Федерацията прогнозира, че празничните продажби в периода 1 ноември – 31 декември ще надхвърлят за първи път един трилион долара, отбелязвайки ръст между 3,7 и 4,2 процента спрямо 2024 година.
Рекордното 43-дневно спиране на работата на федералното правителство, което остави стотици хиляди служители без заплати, сви търсенето и приходите в частния сектор, но се очаква ситуацията бързо да се преобърне. Широкомащабните мита на президента Доналд Тръмп обаче могат да повлияят на търсенето на някои продукти, макар че според експерти конкуренцията ще ограничи ефекта върху бюджетите на потребителите.
„Наблюдаваме целенасочен и настойчив подход за избягване на прехвърлянето на увеличените разходи върху клиентите“, посочи президентът на NRF Мат Шей. Конкуренцията, особено в онлайн търговията, трябва да предотврати рязък скок на цените.
За купувачите достъпните цени и безплатната доставка остават ключови, коментира анализаторът на Adobe Digital Insights Вивек Пандя. Според Adobe Analytics делът на онлайн продажбите ще нарасне до 253,4 милиарда долара – увеличение от 5,3 процента на годишна база. Прогнозите показват, че в периода от „Черния петък“ до края на „Кибер седмицата“ американците ще харчат по пет милиарда долара дневно.
Пандя определя увеличението от 5,3 процента като „доста добро“, имайки предвид несигурността в икономиката, като отбеляза, че продажбите са се повишили още през октомври – по време на големите разпродажби на Amazon. Ключов остава Черният петък, традиционният старт на празничното пазаруване, следван от Кибер понеделник, в който електрониката и технологичните продукти доминират.
Според Стефани Гишар, старши икономист в Conference Board, американците продължават да бъдат „предпазливи“ и вероятно ще подходят с известна „умереност“ към покупките на подаръци след години на инфлационен натиск.
Проучването на организацията показва, че през 2025 година средният американец ще похарчи 990 долара за празнични покупки – спад от 6,9 процента спрямо 2024 г. Коригирани за инфлация, сумите остават далеч под нивата отпреди пандемията. „Потребителите посочват, че се насочват към подаръци от първа необходимост, вместо към неща, които просто се харесват“, отбеляза Гишар.
Все повече хора прибягват и до схемата „купи сега, плати по-късно“, разпределяйки разходите за няколко месеца.
Тази година чатботове с изкуствен интелект като ChatGPT и Gemini навлизат като инструмент за избиране на най-подходящия подарък или най-изгодната оферта. През октомври трафикът към американските търговски сайтове от източници, свързани с генеративен ИИ, е скочил с 1200 процента на годишна база, а тези потребители са били с 16 процента по-склонни да направят покупка, сочат данни на Adobe.
„Това показва, че чрез ИИ инструментите купувачите стават по-информирани и насочени към най-подходящите търговци за своите нужди“, казаха от компанията.
Друга трендова посока е „социалната търговия“ – продажбата на продукти директно през социалните мрежи, често чрез публикации на инфлуенсъри. „Социалната търговия е изключително важна тази година“, каза Пандя, като отбеляза, че хората прекарват огромно време в приложенията на телефоните си, а инфлуенсърите осигуряват силни кодове за отстъпки и допълнителни привилегии.


Коментари (0)