Американските F-16 се оказаха по-скъпи от F-35 – представители на семейството на малозабележимите многофункционални изтребители от „пето поколение“. Както пише Defence Express, Агенцията за военно сътрудничество към Министерството на отбраната на САЩ (DSCA) е обявила разрешение за продажба на изтребители F-16 Block 70 на Перу. Стойността е 3,42 млрд. долара, което означава около 285 млн. долара за самолет.
„Предвидената максимална цена на американските изтребители, посочена в разрешението на Агенцията за военно сътрудничество към Министерството на отбраната на САЩ, е 3,42 млрд. долара за 12 самолета (10 едноместни и 2 двуместни). И това с формален комплект въоръжение – 12 ракети AIM-120C-8 и 12 AIM-9X, както и само два комплекта резервни части – два резервни двигателя, радари, бордови компютри и т.н.“, пише изданието.
Както отбелязват анализатори, цената е дори по-висока, отколкото в предложението за Филипините, които през пролетта получиха разчет от 279 млн. долара за аналогични F-16. Така американските самолети от четвърто поколение излизат по-скъпи от F-35. За сравнение – в рамките на последната сделка с Гърция САЩ разрешиха продажбата на 40 F-35 за 8,6 млрд. долара, което е по 215 млн. за единица.
Анализаторите подчертават:
При такива условия Перу вероятно ще избере европейски самолети. Шведският Gripen E/F струва около 138 млн. долара за бройка (по договор с Тайланд), а френският Rafale – 225 млн. евро (по последната сделка със Сърбия).
В решението на Перу може да повлияе и локализираното производство на Gripen в Бразилия. В същото време САЩ запазват лостове за натиск, защото именно американската General Electric доставя двигателите F414 за шведските изтребители. Теоретично Вашингтон може да забавя техния износ, както стана с индийските самолети Tejas.
„САЩ имат скрит коз – доставката на двигателите F414 от General Electric за Gripen. И на практика дори не е нужно да блокират доставките по правилата на ITAR (International Traffic in Arms Regulations). Достатъчно е просто да ги забавят, както при индийските Tejas. Освен това, за Gripen все пак ще трябва да се купува американско въоръжение“, отбелязват анализаторите.
Те подчертават, че френските Rafale остават най-независимият от САЩ вариант, но търсенето на тези изтребители вече е създало опашка за доставка, която достига до девет години.
F-16 – последни новини
Припомняме, че въпреки появата на най-новите изтребители от пето поколение, опитни пилоти предпочитат F-16. Канадският летец-изпитател Били Флин, който има опит с над 80 типа самолети, смята, че едномоторният F-16 Fighting Falcon се отличава от по-новите машини със своята простота, маневреност и ориентация към пилота. За повече от половин век този самолет е доказал своята ефективност, което се потвърждава от използването му от пилоти в много страни.


Коментари (2)
Охотник
21:14, 16 Септември, 2025Фактор. Един път да сме на едно мнение. България плати, за космически кораби. А получи краварски вторични суровини. Дори цената на СУ35 С, и СУ50Т, е по-ниска. Краварите, след F15, не с произвели надежден изтребител. Така че руснаците са само на върхът. Чак 2026 очаквайте конкуренция, от китайският клас J.
Колю
16:17, 16 Септември, 2025Ф 16 блок 70 е с радар и авионика от Ф 35, но с много по-голям боен товар при аналогичен боен радиус. До сега няма загуба във въздушен бой за разлика от Рафал, който пакистанците свалиха от 140 км. Грипен никой не го е купил-всички оператори ползват под наем.