"Това е възможност, от която България трябва да се възползва в най-пълна степен! Подкрепяме!" Това написаха в своя позиция от Атлантическия съвет на България. Тя е по повод предложението на САЩ да охраняват въздушното ни пространство като компенсация за забавянето на договора за изтребителите F-16.
"Винаги сме призовавали у нас да има разположени съюзни самолети, които да подпомагат българските Военновъздушни сили в охраната, а предвид войната в Украйна и в отбраната (ако си налага) на българското въздушно пространство.
Повече НАТО в България е гаранция за нашата сигурност и е наш национален интерес.
Министерството на отбраната следва да намери подходящата форма за предоставяне на тази подкрепа от САЩ.
Ключовото е България да има тук и сега способности за охрана и отбрана на въздушното ни пространство.
Старите съветски самолети МиГ-29 са с ограничени възможности, които все повече ще се изчерпват. Тук илюзии не трябва да има. Да не се лъжем повече! МиГ-овете си отиват, като не трябва да се разчита те да бъдат използвани до 2029-2030 година, независимо от сегашните вече крайно закъснели усилия те да бъдат занапред поддържани в Полша.
Усвояването на новия боен самолет F-16 ще бъде продържителен процес. Способности ще имаме, това е пътят, но не веднага.
Остава третата опция - помощ от нашите съюзници, най-вече от САЩ. Едновременно с тази опция трябва да стартира усилена подготовка на пилотите ни за новия боен самолет. Парите, които ще спестим от МиГ-29 отсега нататък трябва да бъдат пренасочени към обучение на пилоти за F-16. Така че, препоръчваме на Министерството на отбраната незабавно да затвори "фабриката за илюзии" за МиГ-29, независимо какво ще направи с Полша (да не се надяваме на кой знае какво), и отсега нататък да заработи усилено по три паралелни "писти":
1. Ускорено придобиване на още осем самолета F-16 - нови за предпочитане.
2. Постоянна помощ за охраната на въздушното ни пространство от съюзни държави - напр. мисия по усилен съвместен Air Policing, като се поучим от Румъния, където непрекъснато има самолети на НАТО. Ако е съвместна мисия със САЩ на двустранна основа - още по-добре! Това би могло да подпомогне също и обучението на пилотите и техническия персонал за F-16 тук на място.
3. Спешно договаряне със САЩ за стартиране на обучение на още български пилоти. Нека инвестираме в бъдещето - на мястото на тези пилоти на МиГ-29, които няма да летят, да започнем да обучаваме още от сега пилоти на F-16. Тук и президентът не би трябвало да има нищо против - нали поиска още F-16?
Визия и лидерство трябва.
И малко повече решителност.", се казва в позицията на атлантиците.
Още от България
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен
Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен
Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси
Младите хора са моралният компас