Атлантическият съвет предупреди, че Министерството на отбраната се готви да похарчи още стотици милиони за ремонта на безнадеждно остарелите самолети МиГ-29. След изказване на вицепремиера става ясно, че страната ни ще използва до край руските машини, а парите за поддръжката ще влизат в касата на Руската федерация.
Вижте пълния текст, който публикува Атлантическият съвет:
Близо 275 милиона лева без ДДС (!) са похарчени за поддържане на летателната годност на съветските самолети МиГ-29 от 2006 до 2020 г. Това става ясно от отговора на министъра на отбраната Красимир Каракачанов до народния представител от ПГ на ПП "ГЕРБ" Христо Гаджев. Питането е уместно и навременно. От отговора на министъра на отбраната става ясно обаче и нещо друго, което е особено тревожно. Министерството на отбраната планира като възможност МиГ-29 да бъдат използвани практически до края на жизнения им цикъл (около 2029 г.), при това съвместно с първите осем нови самолета F-16! Аргументът, който министърът посочва е, че ако се забави придобиването на следващите осем самолета F-16, тогава за носене на бойно дежурство съвместно с първите осем нови F-16 ще се използват и безнадеждно остарелите, оперативно несъвместими МиГ-29.Това е вариант, който е нерационален, ще доведе до харчене на ценни ресурси за старите МиГ-29, които могат да се вложат вместо това в нова техника и най-вече ще гарантира наливането на още стотици милиони в Руската федерация в следващите близо 10 години.
Безспорно е, че освен първите осем самолета F-16 България трябва да придобие още осем такива, за да има цяла ескадрила. Изобщо не е вярно, обаче, че е без алтернатива съвместното използване и на първите осем F-16, и на старите МиГ-29, ако се забави придобиването на вторите осем нови F-16. Алтернатива има и тя е съвместна мисия по охрана на въздушното ни пространство с други съюзници от НАТО, така че да се допълни евентуален недостиг на способности, ако се забави придобиването на вторите осем F-16. От 2016 г. в Закона за отбраната и въоръжените сили такава възможност е предвидена. Досега тук са били разположени американски и италиански самолети, които съвместно с нашите пазиха небето ни. Защо обаче само два пъти сме се възползвали от тази възможност? Можем сами да потърсим отговора. Факт е, обаче, че за Москва и за руското лоби в българската бойна авиация идването на бойни самолети на съюзници от НАТО в България е кошмар. В това те виждат заплаха най-вече за потока от пари, който тече от България към Русия за ремонтите на МиГ-29.
Съвместна мисия по air policing със съюзници от Алианса е решението. Това е алтернативата. А не съвместно използване на новата и старата техника. Няма как F-16 да действат заедно с МиГ-29. Последното е път към неефективност, загуба на ценни ресурси и гарантирано захранване на руския военнопромишлен комплекс. Това е поредният йезуитски ход на руското лоби в отбраната ни, за да се гарантира наливането в Москва на още стотици милиони левове.
Още от България
Слънчево и малко по-топло
Атмосферното налягане още ще се повиши и ще бъде значително по-високо от средното за месеца.
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен
Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен