МО за авиокатастрофата край Граф Игнатиево: Поет е неоправдано висок риск

Самолетът е бил в изправност

Атанас Запрянов

Атанас Запрянов

Човешкият живот е най-ценният капитал за Министерството на отбраната (МО). Това заяви служебният министър на отбраната Атанас Запрянов на пресконференция относно резултатите от проверките на авиационния инцидент в "Граф Игнатиево".

Запрянов отбеляза, че това разследване е независимо от съдебното и досъдебното.

По думите му след такъв инцидент, ако човек не си задава въпроса защо и не се опитва да разбере истината, не е за тази работа.

Комисията, която разследва авиокатастрофата, не е открила преки грешки в организационния процес на полета.

"Стремим се да изясним обстоятелствата и причините, за да не допускаме повече такива инциденти", увери министърът на отбраната.

"Много пъти ме питате за оставки – имате право да задавате този въпрос, защото всеки трябва да носи своята отговорност, но МО не е съд и не раздава присъди", подчерта той, като добави, че няма мероприятие на Въоръжените сили, което да не включва мерки за безопасност.

Запрянов е категоричен, че командирите трябва да вдъхват респект и надеждност.

"След като стане ясна цялата информация, тогава ще говорим за кадрови смени", каза още той, допълвайки, че съвсем скоро ще оповести своите решения.

В началото на пресконференцията стана ясно, че разследването, което провежда Военната прокуратура, продължава.

Полковник Петко Василев, държавен експерт в отдел "Разследване на авиационни произшествия и инциденти" в Служба "Военна полиция", също отбеляза, че установяването на вина и отговорност не е предмет на разследването на комисията.

Той съобщи, че преди полета е установено, че психофизическото състояние на пилотите позволява да изпълнят зададената задача.

Полк. Василев отбеляза, че самолетът е произведен през 1990 г. от бивша Чехословакия, притежава сертификат за летателна годност и е ремонтиран през 2015 г.

По отношение на отказа на силовата установка, независимото разследване е установило, че лопатките от първата степен на компресора липсват, както и че са деформирани.

Държавен експерт в отдел "Разследване на авиационни произшествия и инциденти" обясни, че това се получава при работа на турбините на повишени нива на двигателя. "Двигателят е бил на максимален режим", уточни той.

Полк. Василев добави, че не са регистрирани сигнали от екипажа за проблеми.

Комисията не е констатирала отклонение в параметрите на работата на авиационната техника.

Комисията смята също, че ситуацията се е развила от нормални до катастрофални нива: "С въвеждането на самолета във вертикална фигура с тези параметри на самолета, ситуацията се е превърнала в сложна." След като екипажът не е предприел действия за аварийно напускане на самолета, ситуацията се е превърнала в катастрофална.

В заключение комисията е констатирала "поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на фигурата от висшия пилотаж".

Наред с министър Атанас Запрянов в пресконференцията участват заместник-началникът на отбраната генерал-лейтенант Цанко Стойков, полковник Петко Василев, държавен експерт в отдел „Разследване на авиационни произшествия и инциденти“ в Служба „Военна полиция“. /БГНЕС