Епизод на "Стар Трек" предсказва криза в САЩ

снимка: EPA/БГНЕС

снимка: EPA/БГНЕС

BBC

Изкушаващо е да гледаме на измислени истории, развиващи се далеч в бъдещето като на видения за това, което може да се случи. Но най-успешните произведения са способни да оцелеят и да достигнат до нова публика дори след като прогнозите им се окажат неверни. Например, вечната война от "1984 г." на Джордж Оруел така и не се случи до годината на заглавието. Междупланетното пътуване от „2001: Космическа одисея“ на Стенли Кубрик също не съществуваше до новото хилядолетие. Въпреки това, тези истории остават актуални, десетилетия след предвидените дати, благодарение на по-широките си прозрения по вечни теми – от авторитаризма до човешката еволюция. 

С 11 телевизионни сериала и 13 филма, продуцирани в продължение на седем десетилетия, "Star Trek" неизбежно е видял няколко предсказани събития в своята времева линия, които се оказват неверни. В оригиналната поредица от 60-те години на миналия век най-известният злодей от Star Trek, Хан, запозна зрителите с огромен конфликт, възникнал през 90-те години на миналия век поради експерименти в човешкото генно инженерство. След това се предричаха още по-трудни времена, като Третата световна война, която трябваше да започне през 2026 г., последвана от ера на „следатомен ужас“.

Тези прогнози за гибел са ключови за предисторията на франчайза, очертавайки трудния път на човечеството в бъдещето, където Стар Трек се развива основно. Въпреки че прогнозираните катастрофи изглеждат преувеличени, те говорят за една истина, която може да обясни трайната привлекателност на франчайза: че страданието поради сериозни грешки може в крайна сметка да доведе човечеството до по-егалитарно и мирно бъдеще. Според сериала от 1990 г. "Star Trek: Deep Space Nine", една от най-лошите грешки на човечеството достига своя връх през 2024 г. Но за разлика от другите предсказания на "Стар Трек" за глобална катастрофа, тази грешка съществува на по-относимо ниво. И когато навлизаме в истинската 2024 г., това остава предизвикателство, което е също толкова спешно, колкото и когато епизодите бяха излъчени. Въпросното предизвикателство е бездомността, а грешката на човечеството е да се крие от проблема, вместо да го решава. Въпросът е разгледан в епизода от две части „Минало време“, излъчен през януари 1995 г. Тази инсталация показва главния герой на поредицата - командир Сиско и неговите екипажи, случайно пренесени назад във времето от техния космически кораб до Сан Франциско през 2024 г. Докато се събуждат от безсъзнанието на пътуването във времето, Сиско и членът на неговия екипаж д-р Башир са идентифицирани погрешно като бездомни от въоръжени офицери. „Има закон срещу спането на улицата“, казват те на обърканите пътешественици във времето. Сиско и Башир са ескортирани до оградена част от града, известна като "Убежище". Научаваме, че това съоръжение е предназначено да отдели бездомните и безработните от останалата част от обществото. "До началото на 2020 г. имаше място като това във всеки голям град в Съединените щати", обяснява Сиско на Башир.

Малко след това Сиско, експерт по история на 21-ви век, разбира, че датата на пристигането им е важна. Той припомня, че гневът срещу "Sanctuary Districts" достига точката на кипене през 2024 г., което довежда до "един от най-жестоките безредици в американската история". Сиско добавя, че това въстание "ще промени общественото мнение за светилищата. Те ще бъдат съборени и Съединените щати най-накрая ще започнат да коригират социалните проблеми, с които са се борили повече от сто години". 

Вдъхновение за Sanctuary Districts

Получавайки този урок по история на 21-ви век, идеалистичният Башир е шокиран. Той признава, че никога не се е обучавал за периода, защото го намира за "твърде депресиращ". Той може да служи като вид заместител на собствения дискомфорт на зрителя, когато се сблъсква с проблема. Ключово е вдъхновението за сценаристите на епизодите, които вярваха, че в средата на 90-те години Америка не се справяше с предизвикателствата си с бездомността. Във филма зад кулисите на DVD шоурънърът на "Deep Space Nine" Ира Стивън Бер си спомня, че посещението в Санта Моника е вдъхновило тези епизоди. „Беше прекрасен ден“, спомня си Бер. Той забелязва бездомните хора навсякъде и факта, че туристите минават покрай тях, сякаш са част от пейзажа. Довеждайки тази идея до крайност, Бер и съсценаристът Робърт Хюит Улф са си представили как може да изглежда близкото бъдеще, в което бездомността може да бъде напълно игнорирана. Така се ражда идеята за "Sanctuary Districts".