Гръцкият кандидат Апостолос Дзидзикостас с одобрение за еврокомисар по устойчивия транспорт и туризма

По-малко бюрокрация за бизнеса

Предложеният от Гърция за еврокомисар на устойчивия транспорт и туризма Апостолос Дзидзикостас беше изслушан вчера в комисията по транспорт и туризъм на Европейския парламент и одобрен за поста, съобщи АНА-МПА.

След изслушването, продължило над три часа, се проведе заседание на координаторите на политическите групи за оценка на кандидатурата му, предаде Дарик.

Председателят на комисията по транспорт и туризъм и евродепутат от управляващата гръцка партия "Нова демокрация" Елиза Возенберг коментира в „Екс“, че процедурата е била прозрачна и демократична.

По информации, цитирани от АНА-МПА, срещу кандидатурата на Дзидзикостас е гласувала крайнодясната група „Европа на суверенните нации“, а „Групата на левицата в Европейския парламент“ се е въздържала.

На изслушването Дзидзикостас представи визията, предложенията  и ангажиментите си за създаване на цялостен план за устойчив транспорт и туризъм в Европа като два от основните стълбове на устойчивата конкурентноспособност на Европа.

Той спомена, че в сектора на транспорта и веригата на доставките работят 1,4 млн. фирми, 99,7 процента от които са малки и средни предприятия. Дзидзикостас се ангажира да отговори на нуждата им от по-малко бюрокрация.

Бъдещият гръцки еврокомисар се спря и на европейската автомобилна индустрия, която според него има стратегическо значение, защото има търговски излишък от 100 млрд. евро и създава 14 млн. работни места, но е изправена пред големи предизвикателства. „Моя цел е създаването на един план за действие на ЕС за автомобилната индустрия, който да отговаря на нуждите ѝ, като същевременно засили конкурентоспособността ѝ“, каза Дзидзикостас.

Във връзка с корабоплаването той се ангажира в началото на мандата си за представи Интегрирана стратегия за европейските пристанища.
Дзидзикостас говори и за климатичните цели, като спомена, че транспортът е единственият сектор, в който емисиите във въздуха продължават да се увеличават в сравнение с 1990 г. По думите му, за да бъде постигната целта за климатична неутралност до 2050 г., е необходимо прилагане на амбициозните правила, които вече са приети - от насърчаване на използването на чисти превозни средства, от засилване на усилията към ориентиране на товарните превози към по-устойчиви средства като железопътния и водния транспорт.

Бъдещият еврокомисар отбеляза, че постигането на нулеви емисии ще е по-трудно във въздушния и морския транспорт, където трябва да бъде подкрепено производството на устойчиви и финансово достъпни горива. За тази цел Дзидзикостас има намерение през 2025 г. да внесе Инвестиционен план за устойчив транспорт.

Като водеща цел на мандата си той посочи завършването в договорените срокове на Трансевропейската транспортна мрежа с дължина от 243 хил. км, в която жп линиите заемат централно място. През следващата година Дзидзикостас има намерение да внесе план за свързване на столиците и големите градове в ЕС с високоскоростна железница. Той каза още, че тази мрежа ще помогне в бъдеще и за интегрирането на Украйна, Молдова и Западните Балкани в единния пазар.

Сред приоритетите си бъдещият гръцки еврокомисар посочи още нуждата от премахване на регулаторните пречки, разпокъсаността на въздушния трафик и др. В жп транспорта той има намерение да внесе план за единна система за електронни резервации и издаване на билети.

Дзидзикостас спомена и железопътната катастрофа в прохода Темпе в Гърция през февруари миналата година, определяйки безопасността на транспорта като свой най-висок приоритет.

В областта на туризма той постави акцент върху необходимостта секторът да стане по-устойчив чрез укрепване на ролята на местните власти и чрез балансиране на туристическите потоци. След консултации със заинтересованите страни Дзидзикостас ще представи Стратегия за устойчив туризъм с акцент върху защитата на околната среда и местните общности.