Дончев: Плана за възстановяване и устойчивост се обсъжда от хора, които са го чели до 10 страница

Томислав Дончев

Томислав Дончев

„Дебатът по Плана за възстановяване и устойчивост се води от хора, които са го чели до 10 страница“, коментира вицепремиерът в оставка Томислав Дончев, цитиран от БГНЕС.

„Първата ни задача е да върнем разговора към действителността. Защо? Защото се натъкваме на следния феномен - основна част от публичния дискурс е коментар върху коментарите, които е направил някой друг. Той няма никаква връзка с реалността. Националният план за възстановяване и устойчивост безспорно е много важен финансов инструмент, но той е един от многото. Като ресурс е 12,6 млрд. лв, една четвърт от цялото финансиране, което България ще получи до 2030 г.“, каза Дончев.

Той уточни, че допълнително има и Оперативни програми, ПРСР, Фонд за справедлив преход, който целенасочено ще инвестира в политиките по декарбонизация, със сигурност в три района в страната – Перник, Кюстендил, Стара Загора.

„Националният план има много важна роля. Това са образно казано най-бързите пари. Две трети от тези 12,6 млрд. трябва да бъдат договорени първите две години, но той не е единствения инструмент. От там идва проблемът. Ако Планът е доста тегав за четене документ, защото основното му тяло е близо 300 страници. Някой, за да говори компетентно по темата трябва да изчете всичко. По тази причина основно дебатът се води от хора, които са го чели до 10 страница. Затова чуваме, че в плана има само асфалт. Съжалявам, колеги, но в Плана изобщо няма асфалт. Това не е повод за хвалба. Не считам, че инвестициите в пътна инфраструктура са нещо лошо. В Плана имало само стиропор, за санирането се ползва фибран и други материали, простете, колеги, но разходите за саниране са само 16%. Би било редно да са повече“, подчерта той.

„Ако Планът има специален акцент, това на първо място са зелените политики, които са близо 40% от ресурса; ако има втори акцент, това е образование, иновации и икономическа трансформация. Ние сме се опитали да отворим целия микс от политики“, заяви той и добави, че не са навлизали в теми като пътен сектор и уточни, че милиарди са необходими във водния и железопътен сектор. Борисов беше категоричен, че с един План не може да бъдат разрешени всички проблеми, които има страната ни.

„За 49 инвестиции ние сме се ангажирали с 37 реформи“, заяви Дончев.