Как нападенията в Червено море се отразиха на световната търговия

С 42% е намалял търговският поток през Суецкия канал

Стопкадър: Skynews

Стопкадър: Skynews

Стотици товарни кораби, пътуващи от Азия за Европа, вече избягват Червено море и Суецкия канал заради постоянните нападения и отвличания от страна на йеменските хути. Международната камара по корабоплаване твърди, че тези инциденти са причинили значителни смущения в световната търговия, което води до увеличаване на разходите и закъснения, съобщава The Voice of America, цитирана от Нова телевизия.

Натовареността на пристанището в Барселона е значително повишена. Именно това е мястото, от което големи корабни компании вече влизат в Средиземно море, да заобиколят Африка и да избегнат евентуално нападение от хути в Червено море. 

Европейският съвет на спедиторите твърди, че нападенията са увеличили разходите за превоз, тъй като превозвачите са наложили значителни надценки за всеки контейнер.

"Откакто корабите бяха пренасочени, започнаха да пристигат на пристанищата в Западното Средиземноморие с две-три седмици закъснение. В началото това беше основният проблем. Другото ни притеснение е, че цените на морския транспорт са се увеличили с повече от 100%", съобщи Джоди Торент от пристанището на Барселона.

През първата половина на 2023 г. 30% от европейския внос се пада на Китай и страните от Южна Азия и именно затова удължаването на маршрутите има широкоразпространен ефект.

"Най-големият търговски партньор на Европа е Азия, така че всичко, което консумираме, частично или изцяло, минава през Суецкия канал. Затова всички сектори бяха засегнати", обясни Торент.

Поради недостиг на компоненти американската компания Tesla обяви, че спира производството на голяма част от автомобилите в берлинската си фабрика от 29 януари до 11 февруари. Това може да застраши изработката на 7000 превозни средства.

Смущенията във веригата за доставки засягат и малките предприятия, пишат още от Voice of America.